Senaste nytt

SAS Eurobonus Mastercard

Mejlskribenterna är dåliga på att formulera sig. Kampanjen gäller med 99% sannolikhet alla köp i utländsk valuta.

Skönt! Jag blev lite orolig när jag såg bekräftelsen först: "I perioden 15 juni till 15 augusti 2019 får du 30 Extrapoäng per 100 kr (ordinarie 20) när du betalar med kortet i lokal valuta på resor till utlandet.* "
 

gneken

Medlem
Har funderat på om detta är en bra deal om man annars har Revolut/Curve?

Om jag handlar i en annan valuta för 1000SEK så får jag alltså 300p istället för 200p
För 100p extra måste jag betala 20kr då det är 2% valutapåslag.

Hur resonerar ni? är det värt 0.2kr per poäng?
 

Samosaguas

Medlem
Har funderat på om detta är en bra deal om man annars har Revolut/Curve?

Om jag handlar i en annan valuta för 1000SEK så får jag alltså 300p istället för 200p
För 100p extra måste jag betala 20kr då det är 2% valutapåslag.

Hur resonerar ni? är det värt 0.2kr per poäng?
Fast om du vill jämföra med Curve/Resolut så är det väl 150p jämfört med 300p för 1000 spenderade kronor?
 

gneken

Medlem
Fast om du vill jämföra med Curve/Resolut så är det väl 150p jämfört med 300p för 1000 spenderade kronor?
Helt korrekt! Tänkte helt fel.
Vi får alltså 150p extra per 1000SEK i utländsk valuta. till en kostnad av 20kr, vilket blir 0.133kr per poäng.
Blev ju plötsligt mycket bättre, kanske får bli SAS MC vid betalning och Revolut/Curve för kontatuttag ;)
 
Skönt! Jag blev lite orolig när jag såg bekräftelsen först: "I perioden 15 juni till 15 augusti 2019 får du 30 Extrapoäng per 100 kr (ordinarie 20) när du betalar med kortet i lokal valuta på resor till utlandet.* "

Man får mer poäng för köp i lokal valuta när man är på resa i utlandet. Så tolkar jag det.

Frågan är om dom har tänkt att göra skillnad på köp som görs i utlänsk valuta (tex online eller i sverige) och köp som faktiskt görs i annat fysiskt land. Jag är tveksam på att deras system kan göra skillnad på det. Korekt formulering i så fall borde vara "Under perioden 15 juni till 15 augusti 2019 får du 30 Extrapoäng per 100 kr (ordinarie 20) när du gör köp med kortet i utlänsk valuta."
 

Gus

Medlem
I mitt mail står det 60% fler poäng, jag har MC Basic eller vad det heter :)

”FÅ 60% FLER POÄNG PÅ UTLANDSRESAN I SOMMAR

Hela sommaren får du 25 Extrapoäng per 100 kr (ordinarie 15) när du betalar med kortet i lokal valuta på resor till utlandet. Så får du fler Extrapoäng och i de flesta fall även den bästa valutakursen.

Gäller perioden 15 juni till 15 augusti 2019.

Anmäl dig senast den 22 maj 2019 för att kunna nyttja erbjudandet. ”
Min fru fick samma mail som du. Hon är EBB men har ett point earner konto från mitt MasterCard premium och jag är EBS. Jag fick erbjudande om 30 Extrapoäng per 100 kr. Har man olika intjäning på sas premium beroende på EBB, EBS och EBG? Borde inte jag och min fru ha samma intjäning eftersom hennes är kopplat till mitt konto?
 
Min fru fick samma mail som du. Hon är EBB men har ett point earner konto från mitt MasterCard premium och jag är EBS. Jag fick erbjudande om 30 Extrapoäng per 100 kr. Har man olika intjäning på sas premium beroende på EBB, EBS och EBG? Borde inte jag och min fru ha samma intjäning eftersom hennes är kopplat till mitt konto?
Det låter väldigt konstigt. Som du säger beror ju intjäningen inte på vilken SAS-status du har, utan på kortet.
 

ekf

Medlem
Hon är EBB men har ett point earner konto från mitt MasterCard premium och jag är EBS.
Det låter märkligt, precis som @LasseFoppa skriver så har statusen inget med intjäningen att göra... Dessutom styrs ju intjäningen av huvudkortets typ, pointearner-kortet är bara en förlängning av det.
Det kan inte vara så att din fru haft ett MC Basic tidigare och SEB använt fel kundlista?
 

CoooC

Medlem
Min fru fick samma mail som du. Hon är EBB men har ett point earner konto från mitt MasterCard premium och jag är EBS. Jag fick erbjudande om 30 Extrapoäng per 100 kr. Har man olika intjäning på sas premium beroende på EBB, EBS och EBG? Borde inte jag och min fru ha samma intjäning eftersom hennes är kopplat till mitt konto?

Jag misstänker att det har gått ut 4 olika varianter av mejl.

1. Befintlig kund Premium
2. Befintlig kund ”Vanlig”
3. Ny kund Premium (EBS+?)
4. Ny kund ”Vanlig” (EBB?)

Det kan inte vara så att du fick mejlvariant 1 och fruGus (EBB) fick mejlvariant 4? Dvs fruGus fick ett nykundserbjudande om att signa ett nytt eget MC?

@Olle K; din mamma fick väl mejlvariant 3. Vad har hon för EB-status?
 
Last edited:
Toppen