Senaste nytt

SAS Eurobonus eller Thai Airways Royal Orchid Plus?

Jonas C

Medlem
Största fördelen med Royal Orchid är väl också deras bokningsgaranti, dvs om man köper en fullpris biljett i Y på ett fullbokat flyg så hamnar man alltid i C.
 

agehall

Medlem
Största fördelen med Royal Orchid är väl också deras bokningsgaranti, dvs om man köper en fullpris biljett i Y på ett fullbokat flyg så hamnar man alltid i C.

Är det inte billigare att köpa en C-biljett direkt då? Y-biljetter brukar ju inte vara gratis direkt...
 

Jonas C

Medlem
Är det inte billigare att köpa en C-biljett direkt då? Y-biljetter brukar ju inte vara gratis direkt...

Tjaa när man bokar tätt inpå brukar C biljetterna även de kosta en bra bit mer än Y. Är Y kabinen full så hamnar man direkt i C, ett mer rättvist sätt att hantera överbokningar än op-ups, då den som blir uppgraderad har köpt en dyr biljett.
 

jtq

Medlem
Återigen tack för alla svar, inte helt lätt detta...

I mitt fall verkar det stå mellan hur jag värderar EB-guldstatus mot awards på Thai. Jag blir nog kvar i EB då guldstatus lockar mer.

Nedan några prisexempel på awards och uppgraderingar som är intressanta för mig om jag fattat rätt hur man läser awardtabellerna korrekt.

Med EB-poäng:
- Uppgradera enkel resa från economy med Y eller B till business för 50000p på ARN-BKK med Thai.
- Uppgradera enkel resa från economy med Y eller B till business för 10000p på BKK-DPS med Thai.
- Köpa en bonusresa ARN-BKK t/r i economy med Thai för 90000p eller business för 135000p.
- Köpa bonusresa på BKK-DPS t/r i economy för 30000p eller business för 45000p.


Med ROP-poäng:
- Uppgradera från economy Q till premium economy enkel resa på ARN-BKK för 25000p.
- Uppgradera från economy Q till business enkel resa på BKK-DPS för 25000p
- Köpa bonusresa ARN-BKK t/r i economy för 70000p eller premium economy för 90000p
- Köpa bonusresa BKK-DPS t/r i economy för 35000p eller business för 55000p

Prisuppgifterna till exemplen ovan har jag hittat här:
EB award chart hos andra Star alliance
EB upgrade award chart hos andra Star alliance

ROP round trip award chart på Thai
ROP upgrade award chart på Thai

Och som någon sa så betalar Thai dåligt hos andra bolag inom Star alliance, t.ex 0% i W på Brussels airways som är intressant för mig.

Några frågor.
Kan man betala bara en av sträckorna med EB- eller ROP-poäng på samma biljett som har flera sträckor, t.ex ARN-BKK-DPS?
Kan man t.ex boka ARN-BKK-DPS och sedan bara uppgradera en av sträckorna eller måste man uppgradera båda sträckorna?
Ger en biljett uppgraderad till business med EB eller ROP lounge access?
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Jag vet att man hos t.ex. LH kan uppgradera bara en av sträckorna. Jag brukar
passa på att uppgradera långsträckorna medan FRA-ARN eller MUC-ARN får
gå i Economy.
Håller med om att en nackdel med övriga *A är att man inte kan uppgradera
till TG Premium Economy utan man måste gå hela steget upp till Business.
 

Dr. Miles

Expert
Kan man betala bara en av sträckorna med EB- eller ROP-poäng på samma biljett som har flera sträckor, t.ex ARN-BKK-DPS?
Uppgradering är per sträcka.

Kan man t.ex boka ARN-BKK-DPS och sedan bara uppgradera en av sträckorna eller måste man uppgradera båda sträckorna?
Om du vill uppgradera Stockholm-Bangkok-Denpasar, behöver du betala för två sträckor. Men som jag skrev ovan, man betalar per sträcka och du behöver inte uppgradera alla sträckor.

Ger en biljett uppgraderad till business med EB eller ROP lounge access?
Bekräftad upgrade, ja.
 

seat56f

Medlem
Nedan några prisexempel på awards och uppgraderingar som är intressanta för mig om jag fattat rätt hur man läser awardtabellerna korrekt.

Med EB-poäng:
...
- Köpa en bonusresa ARN-BKK enkel resa i economy med Thai för 90000p eller business för 135000p.
- Köpa bonusresa på BKK-DPS enkel resa i economy för 30000p eller business för 45000p.

Det där är poängkostnader för t/r, inte enkel.
 
Toppen