Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dr. Miles

Expert
Jag har en fundering angående det (kanske borde lägga en ny tråd egentligen). Nu har jag ju bokat hela resan med poäng, men betalat typ 600 kronor i skatter med mitt Amex. Hur blir det då om vi blir försenade eller om bagaget fastnar någonstans? För att få ut något på Amex reseförsäkring måste väl hela eller större delen av resan vara betald med kortet, eller?

Om du har betalat skatter med ditt SAS EuroBonu Amex kort, gäller förmånsförsäkring även vid bonusresor.
Det gjorde i alla fall när jag tog ut en bonusresa från bmi Diamond Club och betalade med mitt SAS EuroBonus Amex.
 

agehall

Medlem
Tror tillochmed det finns en speciell klausul om bonusresor i AmEx-försäkringen. Hsh, om du betalar skatter och avgifter med det så gäller försäkringen som vanligt.
 

Dr. Miles

Expert
Tror tillochmed det finns en speciell klausul om bonusresor i AmEx-försäkringen. Hsh, om du betalar skatter och avgifter med det så gäller försäkringen som vanligt.

Ja, det står så här:

SAS EuroBonus American Express Card®
Försäkringsvillkor – Gruppreseförsäkring

2. Resan måste betalas till minst 75% genom American Express eller EuroBonus-poäng.
Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.

https://secure.cmax.americanexpress...RANCE/SASEuroBonusCard_Forsakringsvillkor.pdf
 

Stefan62

Medlem
Jag letade sjukt länge och hittade till slut en resa jag blev riktigt nöjd med. Vi åker två vuxna och ett spädbarn i business class (I) ARN-ORD i oktober/november, hem två veckor senare. 90000 poäng blev det för allihopa, vilket känns som ett kap. Letade även platser i business ARN-BKK men det var omöjligt, trots att jag sökte upp till ett år framåt. Jag bokade via telefon av en inte alltför hjälpsam herre.

Jag har en fundering angående det (kanske borde lägga en ny tråd egentligen). Nu har jag ju bokat hela resan med poäng, men betalat typ 600 kronor i skatter med mitt Amex. Hur blir det då om vi blir försenade eller om bagaget fastnar någonstans? För att få ut något på Amex reseförsäkring måste väl hela eller större delen av resan vara betald med kortet, eller?

Som jag tolkar försäkringsreglerna så gäller de även för Eurobonus-resor - läs aktuella villkor som finns på AMEX hemsida.
 

NiNE

Medlem
Nu fick jag precis ihop till 150.000 i år. Hade hoppats på att närma mig gränsen framåt december i år så att jag skulle kunna ha lite flexibilitet i bokningsmöjligheterna, men som det verkar nu så måste jag alltså se till att hitta en passande resa som avslutas senast juni 2013. En fundering jag har är varför man inte får någon mer belöning efter de där 150.000? Det verkar ju vara många som taktikkör och ser till att uppnå gränsen så sent som möjligt under året (och kör BA visa eller EB Diners under tiden), vilket är en jättemiss för AMEX. En rimlig belöning vore väl att man får till exempel 2x poäng på de köp man gör över 150.000 kronor. I mitt fall har det blivit ganska konstigt nu på kontot, dels med ett misstänkt skimming-köp på ett hiskeligt belopp (som för närvarande ligger under utredning) samt en del återköp som inte har registrerats ännu. Detta innebär ju att jag enligt mitt konto på hemsidan har uppnått beloppet för 2-4-1, men det stämmer ju egentligen inte. Vet ni om det korrigeras i efterhand? Jag vill minnas att den där vouchern skickades ut ganska snabbt efter att jag uppnått beloppet förra gången.

Nu till nästa fundering. Har förra årets 2-4-1-bokning ARN-ORD i november i år, så nu funderar jag på vad jag bör göra med nästa 2-4-1. Vi är två vuxna och en ettåring som ska åka. Jag vill maxa och åka så långt som möjligt och i så bra klass som möjligt. Vad tror ni om Tokyo eller Shanghai i C runt mars? Det sades tidigare i någon tråd att om man hittade en biljett i C så gick det ibland att få Tallinn-bokarna att ordna ytterligare en C-plats. Stämmer det fortfarande, eller måste man hitta två platser på bonusbokningssidan? Det är ju inte det lättaste på long-haul direkt...
 

agehall

Medlem
Jag är osäker på om Tallinn kan skaka fram en plats till i C, men en vanlig EB-agent kan försöka iaf. Jag skulle nog rekommendera att du ringer vanliga EB-medlemsservice och bokar en vanlig bonusresa och sedan ringer Tallinn och applicerar 2-4-1. Detta förutsätter ju dock att du har tillräckligt med poäng för att boka resan utan 2-4-1.
 

NiNE

Medlem
Jag är osäker på om Tallinn kan skaka fram en plats till i C, men en vanlig EB-agent kan försöka iaf. Jag skulle nog rekommendera att du ringer vanliga EB-medlemsservice och bokar en vanlig bonusresa och sedan ringer Tallinn och applicerar 2-4-1. Detta förutsätter ju dock att du har tillräckligt med poäng för att boka resan utan 2-4-1.

Tack, det visste jag inte. Tyvärr har jag bara så att det räcker till en i C. Jag r ringa Tallinn och kolla...
 

Mikael

Medlem
Tallin kan inte skaka fram en plats till i C. De kunde de förut men inte längre (de förklarade detta väldigt tydligt för mig när jag försökte med detta, tyvärr).
 

Capgras

Medlem
Vil bare meddele at jeg nå har fått vite av SAS callcenter i Norge at man kan bruke denne voucheren på Star Alliance carriers, men man må fly til en SAS destinasjon. Feks kunne jeg booke 2 for 1 til NRT med LX. Men skattene ble 3600 NOK mot 600 NOK med SK.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen