Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.

CoooC

Medlem
Hej, Jag är på jakt på tips på 2-4-1 resor i nov-dec 2023 225 000EB poäng just nu. Vi är 2 vuxna men också en unge som kommer vara 5 som vi behöver komplettera med en biljett till ? Avreseort Arlanda. Vi föredrar sol och värme. Kan tänka oss större resort och bara chilla, men också öluffa i Malaysia, Thailand etc. :)

Förra resan med 2-4-1 gick till Bali med Singapore Airlines, men då behövde vi inte betala för lillen. ;) Hur gör man nu, kan man ta en extra stol för poäng + pengar i samma bokning som en 2-4-1 bokning?
  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Var som helst utanför Europa där det är soligt och varmt
  • När vill/behöver du resa ut? nov-dec 2023
  • När vill/behöver du komma hem? 23 dec 2023
  • Hur länge vill du vara borta? Mellan ovanstående datum, men gärna minst en vecka på plats
  • Hur många personer som skall resa? 2st vuxna + 1st 5åring
  • I vilken kabinklass? Business helst, värsta fall premium plus lr likvärdigt.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? Har minst 1st 2-4-1 och ca 220 000EB poäng
  • Vad är det viktigaste för dig? Att resan går till ett varmt och behagligt resmål och att åtminstone long haul går i business

Hej Niclas,

Du är tidigt ute. Dom flesta flygbolag släpper sina awards 330-365 dagar i förväg. Läs mer på
Ultimate Guide to Award Release Dates | AwardFares Blog

I övrigt kan det vara svårt att hitta 3 awardplatser hos en del flygbolag och en del rutter. Du kan prova att göra lite slagningar nu i förväg för att få ett hum om vilka flygbolag som släpper fler än 2 awardplatser.

En lösning är ju annars att ni bokar 2 awardplatser till en av er plus 5-åringen och sedan köper en biljett separat.
 
Last edited:
Tack för bra svar, jag vet att jag är ute i god tid. Men tänkte vara förberedd för när jag väl kan boka.
Så är nu ute efter tips och andras erfarenheter så jag kan boka en bra resa när det är dags.
 

flierman

Medlem
Jag har en 2for1 bokat nu i september men kan inte åka, den tjänades in 2021...kan jag boka om till 2023 förutsatt att jag såklart inte ändrar den efter 31 dec för då tappar jag den förstår jag.
 

Capa

Medlem
Vi har en bokning med Swiss till Tokyo (ARN-ZRH-NRT) T/R i januari där ena benet på utresan (ZRH-NRT) har skjutits framåt i tiden en dag men där matarflygningen är oförändrad, vilket innebär ca 26h i Zürich. Jag ringde SAS om detta och hade kollat att det fanns tillgång på matarflygningen en dag senare så att det matchar. Agenten sa att "jag ser att det finns tillgänglighet men tyvärr kan jag inte ändra enbart matarflygningen, utan då måste hela resan bokas om". Stämmer detta så är det bara att acceptera, men jag undrar om ni har någon koll på detta? Vi är 6 personer som åker så det är inte läge att boka om hela resan. Ett annat alternativ är att ringa Swiss, men jag tvivlar på att de kommer att ändra något då det är SAS som ställt ut biljetten. Konstigt att inte matarflygningen "hängde med" en dag framåt då långa benet ändrades kan jag tycka.. Agenten sa även att "du kan ju höra med Swiss om möjlighet till kompensation för övernattningen som blir i Zürich" men är även tveksam till att det går att lösa..? Är det bara att gilla läget eller finns det några möjligheter här?
 
Gjorde nyligen en bokning med 2-4-1 voucher som utgår Dec 2022, men resan sker i Juni 2023 där en del är med Lufthansa. Ifall Lufthansa släpper en First intill hemresan, är det möjligt att uppgradera/boka om trots vouchern har utgått?
 
Jag har en 2for1 bokat nu i september men kan inte åka, den tjänades in 2021...kan jag boka om till 2023 förutsatt att jag såklart inte ändrar den efter 31 dec för då tappar jag den förstår jag.
Ska inte vara några problem, innan 31a Dec 2022 bara! Jag bokade min resa precis med voucher som tjänades in 2021, och frågade kundtjänst det du undrade, men ifall jag har fel kan någon rätta mig!
 

palmen

Moderator
Gjorde nyligen en bokning med 2-4-1 voucher som utgår Dec 2022, men resan sker i Juni 2023 där en del är med Lufthansa. Ifall Lufthansa släpper en First intill hemresan, är det möjligt att uppgradera/boka om trots vouchern har utgått?
Har voucher gått ut måste ny voucher appliceras.
Du kan inte ändra en pågående resa heller, så flighten hem kommer oavsett vad inte kunna ändras.
 

nixa

Medlem
Fungerar det fortfarande så att jag kan avboka min star award o få en utgången voucher tillbaka med 1 månads (+ innevarande) giltighet vid förändring av schedule för ett av flygen? Även om det bara är en ändring på en kvart?
 

Homer

Medlem
Jag har en 2for1 bokat nu i september men kan inte åka, den tjänades in 2021...kan jag boka om till 2023 förutsatt att jag såklart inte ändrar den efter 31 dec för då tappar jag den förstår jag.

Ja om det är till Asien


Du kan använda en icke utgången Amex-värdecheck när du gör en ny bokning.
Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om den utan avgift om du reser till/från:

  • Asien med avresa 31 december 2022 eller tidigare
Vi erbjuder ombokning även till länder som har inreserestriktioner världen över.

Frågor och svar | SAS
 

Piffsan

Medlem
Har försökt att leta efter svar men stämmer det att om man vill uppgradera från Eco till Biz på sin 241 bokning måste vouchern vara giltig vid uppgraderingen? Dvs SAS anser att även att en uppgradering är att anse som en ändring av resan och att vi därför "bör" hitta Biz vid bokningstillfället då vouchern är giltig? Tillägg: detta är fullt förståeligt, vill bara ha detta bekräftat så att vi kan stryka detta alternativet redan nu.

Dilemmat är att vi har fått en voucher tillbaka pga inställt flyg, som förfaller 31 augusti och försöker nu desperat hitta någon "rolig" resa för 3 pax (som försvårar letandet betydligt) men med avresa först i slutet av februari ca 7-11 dagar (Stockholms sportlov). Därför är vi inte ute i god tid för Turkish biljetter medan Lufthansa eller Austrian ännu inte har släppt sina Biz biljetter, bra Eco...

Tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen