Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Filip

Medlem
Kan man ändra en befintlig 2-4-1-bokning där utgångsplatsen vid ändringen är den samma men destination en helt annan? Och därmed enbart betala 150kr per biljett?
 

Homer

Medlem
De har ändrat i reglerna.


Vad händer med min Amex 2-4-1 värdecheck om jag bokar om en bonusresa som inte har ställts in?
Du kan använda en icke utgången Amex-värdecheck när du gör en ny bokning. Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om den utan avgift om du reser till/från:

  • USA med avresa 30 november 2021 eller tidigare
  • Asien med avresa 31 mars 2022 eller tidigare
Vi erbjuder ombokning även till länder som har inreserestriktioner världen över. För inrikesresor, resor till/från Skandinavien/Europa samt inom Europa gäller normala ombokningsregler för din bonusresa så länge inreserestriktionerna inte ändras.



Kan jag boka om min bonusresa om mina poäng har gått ut?

Normalt sett kan du inte omboka din bonusresa om dina poäng har gått ut, men med anledning av pandemin erbjuder vi dig nu den möjligheten. Erbjudandet gäller för resor med SAS, Widerö och Star Alliance om bokningen uppfyller något av följande kriterier:

  • Flyg till/från USA med avresa 30 november 2021 eller tidigare.
  • Flyg till/från Asien med avresa 31 mars 2022 eller tidigare.
  • Du har testats positivt för covid-19 inom 24 timmar före avgången. Gäller fram till 31 mars 2022.
Då kan du boka om till ett senare datum eller byta destination.
Om poängpriset är högre eller du byter bokningsklass betalar du mellanskillnaden och eventuella avgifter som tillkommer.

Ovanstående kriterier gäller också om:

  • Du har en Amex 2f1 voucher i din bokning, oavsett om din voucher har gått ut eller inte.
  • Du har bokat om din bonusresa mer än en gång.
Undantag:

  • För inrikesresor, resor till/från Skandinavien/Europa samt inom Europa gäller normala ombokningsregler för din bonusresa så länge inreserestriktionerna inte ändras.
  • Om du inte kan visa ett COVID-19-testresultat inom 24 timmar före avresa kan du inte boka om.

Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag vill avboka min bonusresa på grund av att inreserestriktioner till destinationen?


Icke utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig och ha samma giltighet som tidigare. Utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig med en förlängd bokningsperiod på 30 dagar räknat från den dag då flygningen avbokades. Serviceavgiften på 450 SEK kommer också att återbetalas.

Gäller för bonusresor t.o.m. den 31 mars 2022.



Frågor och svar | SAS
 

Alf

Medlem
Tack för infon @Homer. Där får jag tydligen en ny respit på en ny månad på min bokade resa till SFO med gamla poäng och gammal voucher. När jag pratade med kundtjänst skulle jag inte kunna boka om och inte få använda gamla poäng eftersom jag hade bokat om en delsträcka tidigare. Nu verkar detta hinder vara borta och det går även att byta destination, toppen. Då gäller det bara att få tag på en agent som är uppdaterad på detta.
 
  • Gilla
Reactions: JPE
Jag ringde Sveg och fick tillbaka 180K poäng nu, pga inställd resa med SAS till Kina. Han sade även att jag får tillbaka mina två 2-4-1 vouchers med Amex och har till slutet av December på mig att boka nytt. Min fråga är - vart ser man att man fått tillbaka sina två 2-4-1 vouchers, i SAS? Jag har sagt upp mitt Amex, så kan nog inte se på deras hemsida. Nojig att de glömmer detta steg.
 

palmen

Moderator
Jag ringde Sveg och fick tillbaka 180K poäng nu, pga inställd resa med SAS till Kina. Han sade även att jag får tillbaka 2-4-1 vouchern med Amex och har till sluted av December på mig att boka nytt. Min fråga är - vart ser man att man fått tillbaka sina två 2-4-1 vouchers, i SAS? Jag har sagt upp mitt Amex, så kan nog inte se på deras hemsida.
Du ska se den om du försöker boka en sas award, du behöver inte nyttja den men syns i bokningsdialog när du väljer flighter.
 

Alf

Medlem
Idag bokade jag av en resa till SFO den 4/11 eftersom det inte går att resa in. Jag utgick från aktuell info från @Homer som har bra koll på detta. Försökte först med nya datum, fanns inget. Som tur var hade jag själv häromdagen hittat nya platser i business i sept som jag bokat upp från CPH. Försökte först få mina gamla poäng och voucher applicerad på denna bokning men det gick inte utan han först fick avboka den. Vågade inte chansa på det så agenten skulle kolla upp med Eurobonus avd vad som hände med mina poäng från gamla bokningen. Tänkte om både voucher och poängen som gått ut försvinner vill jag ha en ny bokning till någon annan plats. Agenten återkom inom kort och meddelade att vid avbokningen gäller, voucher förlängs till årets slut och gamla poängen förlängs ett år. Med detta underlag såg jag inga problem med att avboka resan, det blir ju lite tid till hitta ny resa. Får se om detta fungerar.

Vid en första kontroll på mitt konto var det utgångna poängen borttagna (-konto), vilket de inte skulle vara. Vouchern verkar kommit tillbaka, dock med giltighetstid till 28 febr 2021!

Verkar behövas lite handpåläggning på det här.
 
Hade en bokning 2-4-1 GOT-STO-ZRH-BKK -ZRH-STO-GOT. nu har SAS utan att meddela avbokat de två första leggen till ZRH och satt nya tider dagen efter jag reser från ZRH till BKK!! Ska försöka ändra men nu gäller frågan kan man skippa flygen till ZRH och själv köpa en biljett dit. Alltså bara utnyttja Zurich -BKK tor med vochern?? Eller måste man åka enl ursprungsbokningen?
 

fcx

Medlem
Hade en bokning 2-4-1 GOT-STO-ZRH-BKK -ZRH-STO-GOT. nu har SAS utan att meddela avbokat de två första leggen till ZRH och satt nya tider dagen efter jag reser från ZRH till BKK!! Ska försöka ändra men nu gäller frågan kan man skippa flygen till ZRH och själv köpa en biljett dit. Alltså bara utnyttja Zurich -BKK tor med vochern?? Eller måste man åka enl ursprungsbokningen?
Om du hoppar över flyg utan att avboka så försvinner hela biljetten, så det bör du inte göra. Beroende på om resan är bokad med utgången voucher/poäng eller ej så kan det vara möjligt att boka av de segment man inte vill behålla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen