Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Doctor-X

Medlem
När gjorde du en ursprungliga bokningen? Det är möjligtvis så att det är valutaeffekter som påverkar detta. Vi har ju sett en ganska volatil marknad under 2020...

Skönt att det verkar lösa sig för Er! Nu håller vi bara tummarna för att heemresan går bra också :)

Hehe ja du, jag kommer knappt ihåg själv och gjorde därför en sammanställning nedan:
Från början gjordes bokningen nov 2019 för en resa till sommaren 2020 ARN-ORD-DTW T&R - 1136kr/person (inkl service fee).
Ombokades till samma rutt för jul/nyår 2020 i somras när SAS ställde in ARN-ORD, behövdes inte betala några nya avgifter.
När jag fick godkänt av Kanadensiska myndigheter att resa in i Kanada som common-law partner (jag och min sambo är inte gifta) ändrade vi rutten i början av nov 2020 till ARN-FRA-YYZ / YYZ-ZRH-ARN. Betalade då 794kr/person
Ändrade och la till YQG-YYZ, fick endast betala 150kr/person i ombokningsavgift (trots att jag gjorde ändringen inom 24h från ovanstående ändring)
I kvittot som kom efteråt stod det att jag skulle återbetalas 233kr i skatter.
I slutet av november ställdes benet YYZ-ZRH in ombokades till YQG-YYZ-LHR-FRA-ARN, inga nya skatter.
I början av dec ställdes benet YQG-YYZ kl 16:05, ombokades per automatik till 06:00 YQG-YYZ, vilket skulle inneburit kl 07:00 till 20:30 på YYZ - inte så kul. Ringde in och tog bort benet YQG-YYZ helt. Inga nya skatter.
18:e dec började boten hos SAS härja och allt försvann, men fick tillbaka biljetterna. I samband med detta återbetalades de ovanstående 233kr.
Idag då ombokad på till YYZ-FRA-ARN, fick betala 296kr/person kanske är en ombokningsavgift på 150kr inbakad i detta, vet ej?

När jag nu gått igenom allt från början till slut inser jag att jag aldrig betalade något extra när YQG-YYZ-ZRH-ARN ändrades till YQG-YYZ-LHR-FRA-ARN och att det kanske ändå blir rätt.

Tack :) Ja jag håller tummarna att Tyskland inte får för sig något (läs inför Covid-19 prov för alla inkommande inkl transit) eller att de ställer in något, men känns som att YYZ-FRA och FRA-ARN med Lufthansa är relativt stabila linjer.
 

Doctor-X

Medlem
Jag har en ren SAS bonus-resa inplanerad i april ARN-CPH-PVG / HND-CPH-ARN som är bokad med 2-4-1 voucher (vars giltighet går ut nu 2021-03-31). Om jag bokar om samma rutt till senare datum till nov/dec (har ingen större förhoppning att det kommer att gå att resa till Kina/Japan i höst, men det är ju så långt fram som det går att boka om till idag). Kan man göra denna ombokning online eller måste jag ringa in?

Kan jag senare i sommar boka om igen till senare datum nästa vår med samma voucher som ligger applicerad trots att den gått ut?

Poängen som bokningen är gjord med har inget utgångsdatum eftersom jag är EBD.
 

JacobGBG

Medlem
Jag har en ren SAS bonus-resa inplanerad i april ARN-CPH-PVG / HND-CPH-ARN som är bokad med 2-4-1 voucher (vars giltighet går ut nu 2021-03-31). Om jag bokar om samma rutt till senare datum till nov/dec (har ingen större förhoppning att det kommer att gå att resa till Kina/Japan i höst, men det är ju så långt fram som det går att boka om till idag). Kan man göra denna ombokning online eller måste jag ringa in?

Allt om Star Alliance Award måste tas direkt med kundtjänst nu.

Kan jag senare i sommar boka om igen till senare datum nästa vår med samma voucher som ligger applicerad trots att den gått ut?

Nej, voucher måste appliceras om vid ombokning och kommer fr.o.m. 1:a April då ej längre vara giltigt.
 

ZZZebra

Medlem
Jag har en ren SAS bonus-resa inplanerad i april ARN-CPH-PVG / HND-CPH-ARN som är bokad med 2-4-1 voucher (vars giltighet går ut nu 2021-03-31). Om jag bokar om samma rutt till senare datum till nov/dec (har ingen större förhoppning att det kommer att gå att resa till Kina/Japan i höst, men det är ju så långt fram som det går att boka om till idag). Kan man göra denna ombokning online eller måste jag ringa in?

Kan jag senare i sommar boka om igen till senare datum nästa vår med samma voucher som ligger applicerad trots att den gått ut?

Angående ombokningar i Corona-tider finns ovanligt mycket bra (för att vara SAS) info här: FAQ: Corona EuroBonus | SAS

Där kan du bland annat läsa följande regler för att ändra en resa som inte är cancellerad av SAS. Texten "you are allowed to rebook without a fee" tolkar jag som att det skall vara möjligt även med en utgången voucher. Men med SAS är det ju tyvärr ofta så att man vet inte förrän man provat och det har jag inte gjort (ännu).

upload_2021-1-16_0-31-31-png.116061
 

Matore

Medlem
Kan man använda 241 på poängresor med udda poängpriser också? När de kostar 123.543 poäng? Eller är de samma som ”bästa tillgänglighet”
 
Kan nån med att verktyg än ANA och United hjälpa till och bekräfta att ni ser samma awardtillgång som jag ser? 1 pers Business. Tack för hjälpen!

25 DEC 2021 GOT-IST TK1800
26 DEC 2021 IST-GRU TK193
8 JAN 2022 GRU-IST (ankomst 9/1) TK194
10 JAN 2022 IST-GOT TK1797

Om nån ser något annat problem med att boka denna relativt "enkla" t&r så är jag mycket tacksam!
 

Canadien

Medlem
Kan nån med att verktyg än ANA och United hjälpa till och bekräfta att ni ser samma awardtillgång som jag ser? 1 pers Business. Tack för hjälpen!

25 DEC 2021 GOT-IST TK1800
26 DEC 2021 IST-GRU TK193
8 JAN 2022 GRU-IST (ankomst 9/1) TK194
10 JAN 2022 IST-GOT TK1797

Om nån ser något annat problem med att boka denna relativt "enkla" t&r så är jag mycket tacksam!

Kollade med Avianca och där syns ingen business efter den 17e DEC. Kan bero på att de inte visar mer än 330 dagar eller så framåt, men det gick att söka för Jan 2022 så kanske är det blackout över julhelgen? United visar ju heller inget efter DEC17 2021.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen