Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mr Basic

Medlem
Hej, nu citerar jag bara ett gammalt inlägg, just därför att jag refererar till ett ca pris som jag också förväntat mig inför bokningen.
Fler får gärna svara då jag blev lite förvånad över en post som hette "serviceavgift" på 825 kr per biljett idag.
Detta kan ju ändras etc, men jag lyckades precis få igenom 4st awardbiljetter till Kenya i sommar.
Biz med Lufthansa ut (!) och Ekonomi med diverse flyg tillbaka.
Jag förväntade mig posten "Taxes, Fees, Other charges 1187" men inte "Service Fee 825"

Är det någon här som känner igen detta och kan svara på vad det är? Jag har genom åren sett diverse avgifter som tillkommer när man ringer in:
150kr (ombokning?), 375kr och 450kr - kan inte svara på om dessa är exakta eller vart jag har sett dessa, men 825kr påslag var något nytt, någon idé?

Fare 0.00 USD
Equivalent Fare Paid 0.00 SEK
Taxes, Fees, Other Charges 1187.00 SEK
Domestic/International Fees 0.00 SEK
Ticket Amount: 1187.00 SEK
Service Fee 825.00 SEK
Total Amount: 2012.00 SEK

Mvh, Martin
Verkar som du fått betala *A-avgiften (450kr x4) OCH telefonavgiften (375kr x4) trots att man stängt av online-verktyget för Star Alliance-awards.
Bara att ringa, telefonavgiften ska man inte behöva betala då alternativ saknas.
 
150 kr = ombokningsavgift
450 kr = bokningsavgift *A-biljetter
375 kr = serviceavgift för bokning via telefon

Verkar som du fått betala *A-avgiften (450kr x4) OCH telefonavgiften (375kr x4) trots att man stängt av online-verktyget för Star Alliance-awards.
Bara att ringa, telefonavgiften ska man inte behöva betala då alternativ saknas.

Tack för svaret. Mr Basic.
Det blir ett samtal i eftermiddag. SAS har fortfarande inte betalat tillbaka skatter+avgifter från förra bokningen (som vi avbokade tillsammans på tel) - även mina poäng ligger kvar sedan igår. Fick även en kommentar av kundtjänst att det inte går att köpa poäng online pga strul. Det gick alldeles utmärkt.
... verkar inte vara särskilt vattentätt hos SAS atm.

Uppfattat @ekf. Ska tänka på det till nästa gång.
Har sett andra inlägg när folk postat frågor i "fel forum" och promt blir hänvisad någon annan stans via länk, varför jag testade alla 3 relaterade trådar för att förhoppningsvis träffa någon rätt.
 
Vill bara säga att det här 2-4-1 bokning känns som ett stort pyramidspel - lite Kafka-aktigt, för den som inte har doktorshatt i ämnet. Man reser mycket innan Corona (Diamondmedlem) och borde ses som en värdefull kund + spenderar 300K+ och betalar 6K för "nöjet" att ha Amex Elite. Sedan när man vill boka sina 2-4-1 upplever jag det som sjukt bökigt, nästan omöjligt, att få till en vettig resa som familj, 4 personer, under lov, i SAS. Vill helst bara bränna 200K poäng för 4 personer long-haul i Business, och då är det SAS man letar efter. Anledningen är att jag har ytterligare 2 2-4-1 och då ca 100k poäng kvar. Tid är också pengar och man blir mentalt misshandlad i processen. Bytte från BA Executive Club till SAS Eurobonus för några år sedan just för att det skall vara lättare att göra av med poäng, men det känns för stökigt. Man måste tycka att själva processen är rolig - som en rebus man ska lösa, annars är värdet tveksamt.
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Vill bara säga att det här 2-4-1 bokning känns som ett stort pyramidspel - lite Kafka-aktigt, för den som inte har doktorshatt i ämnet. Man reser mycket innan Corona (Diamondmedlem) och borde ses som en värdefull kund + spenderar 300K+ och betalar 6K för "nöjet" att ha Amex Elite. Sedan när man vill boka sina 2-4-1 upplever jag det som sjukt bökigt, nästan omöjligt, att få till en vettig resa som familj, 4 personer, under lov, i SAS. Vill helst bara bränna 200K poäng för 4 personer long-haul i Business, och då är det SAS man letar efter. Anledningen är att jag har ytterligare 2 2-4-1 och då ca 100k poäng kvar. Tid är också pengar och man blir mentalt misshandlad i processen. Bytte från BA Executive Club till SAS Eurobonus för några år sedan just för att det skall vara lättare att göra av med poäng, men det känns för stökigt.


Och samtidigt så kör nu Amex en reklamkampanj över högt och brett som lyfter de härliga möjligheterna att flyga exklusivt och billigt.
 

palmen

Moderator
Vill bara säga att det här 2-4-1 bokning känns som ett stort pyramidspel - lite Kafka-aktigt, för den som inte har doktorshatt i ämnet. Man reser mycket innan Corona (Diamondmedlem) och borde ses som en värdefull kund + spenderar 300K+ och betalar 6K för "nöjet" att ha Amex Elite. Sedan när man vill boka sina 2-4-1 upplever jag det som sjukt bökigt, nästan omöjligt, att få till en vettig resa som familj, 4 personer, under lov, i SAS. Vill helst bara bränna 200K poäng för 4 personer long-haul i Business, och då är det SAS man letar efter. Anledningen är att jag har ytterligare 2 2-4-1 och då ca 100k poäng kvar. Tid är också pengar och man blir mentalt misshandlad i processen. Bytte från BA Executive Club till SAS Eurobonus för några år sedan just för att det skall vara lättare att göra av med poäng, men det känns för stökigt. Man måste tycka att själva processen är rolig - som en rebus man ska lösa, annars är värdet tveksamt.
Du har missat några väldigt viktiga aspekter med sas och deras bonusplatser. De släpper "aldrig" mer än 2 platser på en flight som awards vid ordinarie biljettsläpp 330 dagar innan. På mindre populära tider och destinationer kan det släppas mer vilket då oftast görs 90-120 dagar innan. Tex på detta kan vara Chicago/Washington i januari/februari.

Det du är ute efter är exakt samma som alla familjer ofta är ute efter, dvs resa på loven. Du är med andra ord inte ensam utan har 100 om inte 1000 andra personer som är ute efter exakt samma biljetter som du. Många av dom är EBD och flera är även Pandion.

Dina önskemål blir med andra ord extremt svåra att uppnå då det dels bara släpps 2 platser, samt att dessa två platser är de mest eftertraktade på hela året.

Säg att SAS har 10 longhaul per dag (för att det ska vara enkelt att räkna). Vid påsklovet (som är under 2 veckor om jag kommer ihåg rätt, beroende på var i Sverige man bor) finns det då 14 dagar att resa på. Det blir 560 plaster totalt under den tiden.
14 dagar * 10 longhaul * 2 platser * 2 flighter (tur och retur).

För att komma över en resa i ditt fall så behöver du 8 av dessa platser, 4 ut och 4 hem. Det motsvarar 1,4% av alla tillgängliga platser under 2 veckor. Det innebär att totalt kommer 70 familjer på 4 personer kunna åka på bonusresor under påsklovet.
Det finns omkring 20k EBD. Om då så lite som 0,5% av alla EBD vill göra en sådan resa så kommer inte platserna räcka till alla EBD som vill åka med familjen.

Lägger vi sedan till alla med EBG (ca 100k pers) så blir kalkylen ännu sämre att ha en möjlighet att kunna åka.

Med detta sagt är det du försöker uppnå med dina poäng en utopi att få igenom. Det är mest pga att sas inte släpper 4 platser på en flight i Business under loven.
 
Tack för svar. Så då ser jag inte riktigt hur mina tre 2-4-1 som expirerar i slutet av mars inte kommer vaskas. Och då är det kanske lika bra att lägga ner hela grejen. För meckigt, i alla fall i SAS. Som affärsresenär m familj är det lite svårt (läs omöjligt) att motivera att bränna iväg på *en till* privatresa utan familj. Man får väl 30% poängrabatt ändå som EBD, med bättre tillgång, och sparar 6-7 k per år i avgifter utan Elite. Eller så kör man hela racet all in per businessclass.ses alla knep m biluthyrning etc. Kastar in ännu mer tid och resurser i potten. Den ”hyfsat ambitiösa” vägen når inte fram.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Tack för svar. Så då ser jag inte riktigt hur mina tre 2-4-1 som expirerar i slutet av mars inte kommer vaskas. Och då är det kanske lika bra att lägga ner hela grejen. För meckigt, i alla fall i SAS. Som affärsresenär m familj är det lite svårt (läs omöjligt) att motivera att bränna iväg på *en till* privatresa utan familj. Man får väl 30% poängrabatt ändå som EBD, med bättre tillgång, och sparar 6-7 k per år i avgifter utan Elite. Eller så kör man hela racet all in per businessclass.ses alla knep m biluthyrning etc. Kastar in ännu mer tid och resurser i potten. Den ”hyfsat ambitiösa” vägen når inte fram.
Man får inga 30% rabatt på vanliga bonusbiljetter. Däremot 30% på vanliga biljetter som betalas med poäng (där kan man inte nyttja voucher), de är mycket dyrare än vanliga awards, ofta 2-4 ggr så dyra.

Du kanske kan skicka iväg respektive med vän på någon resa utanför loven när tillgängligheten är bättre. Men rent generellt så måste du boka 330 dagar innan, utbudet är mycket lägre än efterfrågan.

Nu framgår det inte hur du reser i jobbet, men du kan ju uppgradera med egna poäng eventuellt. Eller så tittar du utanför SAS, till USA finns det oerhört många alternativ och det kostar 130k poäng, dvs inte mycket mer än SAS och möjlighet att resa på loven är goda.
 
Ok tack Palmen för info. Reser till USA 5-6 ggr per år i tjänsten normalt. Plus en del Europa och ngn resa då och då österut. Nu sedan ett år ingenting. Hade därav hellre åkt till annan världsdel eller Kanada men tar det jag får. Om jag bränner av 260k poäng, så har jag endast kanske 20-30k poäng kvar till min sista 2-4-1 som brinner inne sista mars. Skral poängtotal pga Corona.
 
Last edited:

ekf

Medlem
Om jag bränner av 260k poäng, så har jag endast kanske 20-30k poäng kvar till min sista 2-4-1 som brinner inne sista mars.
Hade jag varit du så hade jag låtit vouchern brinna inne, en ny voucher är "ganska lätt" att tjäna in för många, givet lite tid. Det låter som att poäng är det du har mest ont om, så fundera noga på vart du vill åka, och gör sedan som föreslagits, kika på resor med andra Star Alliance-flygbolag till den världsdel som du vill åka till...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen