ekf
Medlem
150 kr = ombokningsavgift150kr (ombokning?), 375kr och 450kr
450 kr = bokningsavgift *A-biljetter
375 kr = serviceavgift för bokning via telefon
150 kr = ombokningsavgift150kr (ombokning?), 375kr och 450kr
Verkar som du fått betala *A-avgiften (450kr x4) OCH telefonavgiften (375kr x4) trots att man stängt av online-verktyget för Star Alliance-awards.Hej, nu citerar jag bara ett gammalt inlägg, just därför att jag refererar till ett ca pris som jag också förväntat mig inför bokningen.
Fler får gärna svara då jag blev lite förvånad över en post som hette "serviceavgift" på 825 kr per biljett idag.
Detta kan ju ändras etc, men jag lyckades precis få igenom 4st awardbiljetter till Kenya i sommar.
Biz med Lufthansa ut (!) och Ekonomi med diverse flyg tillbaka.
Jag förväntade mig posten "Taxes, Fees, Other charges 1187" men inte "Service Fee 825"
Är det någon här som känner igen detta och kan svara på vad det är? Jag har genom åren sett diverse avgifter som tillkommer när man ringer in:
150kr (ombokning?), 375kr och 450kr - kan inte svara på om dessa är exakta eller vart jag har sett dessa, men 825kr påslag var något nytt, någon idé?
Fare 0.00 USD
Equivalent Fare Paid 0.00 SEK
Taxes, Fees, Other Charges 1187.00 SEK
Domestic/International Fees 0.00 SEK
Ticket Amount: 1187.00 SEK
Service Fee 825.00 SEK
Total Amount: 2012.00 SEK
Mvh, Martin
150 kr = ombokningsavgift
450 kr = bokningsavgift *A-biljetter
375 kr = serviceavgift för bokning via telefon
Verkar som du fått betala *A-avgiften (450kr x4) OCH telefonavgiften (375kr x4) trots att man stängt av online-verktyget för Star Alliance-awards.
Bara att ringa, telefonavgiften ska man inte behöva betala då alternativ saknas.
Vill bara säga att det här 2-4-1 bokning känns som ett stort pyramidspel - lite Kafka-aktigt, för den som inte har doktorshatt i ämnet. Man reser mycket innan Corona (Diamondmedlem) och borde ses som en värdefull kund + spenderar 300K+ och betalar 6K för "nöjet" att ha Amex Elite. Sedan när man vill boka sina 2-4-1 upplever jag det som sjukt bökigt, nästan omöjligt, att få till en vettig resa som familj, 4 personer, under lov, i SAS. Vill helst bara bränna 200K poäng för 4 personer long-haul i Business, och då är det SAS man letar efter. Anledningen är att jag har ytterligare 2 2-4-1 och då ca 100k poäng kvar. Tid är också pengar och man blir mentalt misshandlad i processen. Bytte från BA Executive Club till SAS Eurobonus för några år sedan just för att det skall vara lättare att göra av med poäng, men det känns för stökigt.
Du har missat några väldigt viktiga aspekter med sas och deras bonusplatser. De släpper "aldrig" mer än 2 platser på en flight som awards vid ordinarie biljettsläpp 330 dagar innan. På mindre populära tider och destinationer kan det släppas mer vilket då oftast görs 90-120 dagar innan. Tex på detta kan vara Chicago/Washington i januari/februari.Vill bara säga att det här 2-4-1 bokning känns som ett stort pyramidspel - lite Kafka-aktigt, för den som inte har doktorshatt i ämnet. Man reser mycket innan Corona (Diamondmedlem) och borde ses som en värdefull kund + spenderar 300K+ och betalar 6K för "nöjet" att ha Amex Elite. Sedan när man vill boka sina 2-4-1 upplever jag det som sjukt bökigt, nästan omöjligt, att få till en vettig resa som familj, 4 personer, under lov, i SAS. Vill helst bara bränna 200K poäng för 4 personer long-haul i Business, och då är det SAS man letar efter. Anledningen är att jag har ytterligare 2 2-4-1 och då ca 100k poäng kvar. Tid är också pengar och man blir mentalt misshandlad i processen. Bytte från BA Executive Club till SAS Eurobonus för några år sedan just för att det skall vara lättare att göra av med poäng, men det känns för stökigt. Man måste tycka att själva processen är rolig - som en rebus man ska lösa, annars är värdet tveksamt.
Man får inga 30% rabatt på vanliga bonusbiljetter. Däremot 30% på vanliga biljetter som betalas med poäng (där kan man inte nyttja voucher), de är mycket dyrare än vanliga awards, ofta 2-4 ggr så dyra.Tack för svar. Så då ser jag inte riktigt hur mina tre 2-4-1 som expirerar i slutet av mars inte kommer vaskas. Och då är det kanske lika bra att lägga ner hela grejen. För meckigt, i alla fall i SAS. Som affärsresenär m familj är det lite svårt (läs omöjligt) att motivera att bränna iväg på *en till* privatresa utan familj. Man får väl 30% poängrabatt ändå som EBD, med bättre tillgång, och sparar 6-7 k per år i avgifter utan Elite. Eller så kör man hela racet all in per businessclass.ses alla knep m biluthyrning etc. Kastar in ännu mer tid och resurser i potten. Den ”hyfsat ambitiösa” vägen når inte fram.
Hade jag varit du så hade jag låtit vouchern brinna inne, en ny voucher är "ganska lätt" att tjäna in för många, givet lite tid. Det låter som att poäng är det du har mest ont om, så fundera noga på vart du vill åka, och gör sedan som föreslagits, kika på resor med andra Star Alliance-flygbolag till den världsdel som du vill åka till...Om jag bränner av 260k poäng, så har jag endast kanske 20-30k poäng kvar till min sista 2-4-1 som brinner inne sista mars.