Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och precis som jag skrev så kommer jag inte kunna nå upp i spend igen på ett bra tag. Så det är inte mycket att göra. Mig gör det inget om de tar tillbaka den som sagt.Min fråga är forfarande bara vad som händer.
Jag kan inte minnas att jag läst om någon som har varit i samma situation där det handlar om en större återbetalning och då följer jag AMEX-trådarna här på BC ganska bra så jag tror att ingen vet. Däremot vet jag av egen erfarenhet att en mindre återbetalning (knappt en tusenlapp) inte är (eller åtminstone var) några problem, men jag lyckades fixa till det inom några veckor. Rapportera gärna hur det går i ditt fall.
 

Tveket

Medlem
Intressant samtal med Tallin...

Backgrunden är följande:
Har en ARN-SYD i C med SQ t/r bokad i maj förra året med avgång om 2 veckor där en vocuher som går ut 2020-12-31 är applicerad
Har även en enkel i C ICN-CEB till nästa jul som jag bokade runt nyår och som jag idag ville komplettera med legs till och från ARN.

Nu blir det intressant. Då min orginalbokning ICN-CEB var gjord INNAN min nya voucher med utgång 2021-12-31 (som jag triggade i helgen) skapades kunde jag ej applicera den. Tallinn sa att hon kunde avboka min ICN-CEB och boka om alla legs från grunden och då använda min 2021-12-31, men det ville jag ej då sannolikheten att den avgången återgår till inventory är liten.

Då kom jag på tanken att det kanske går att applicera den nya vouchern på min gamla bokning (som jag inte vill röra annars) - detta fick jag nej på givet samma motivering ovan. Vouchern måste vara skapad innan det datum orginalbokning gjordes, hon fick error i systemet, vi koppla in en manager i Tallinn som inte heller fick det att funka.

Efter lite tänkade kom jag fram till att jag avbokar min ARN-SYD. Ser 450 SEK i Star Alliance fee som sunk-cost. Applicerar min 2020 voucher på ICN-CEB bokningen och bygger på den med dit och hemresa.
Pg.a. Corona finns det ändå mkt att boka i slutat på mars. Så prioritering att få ihop jul/nyårsresan = Glad flickvän = värt att vaska 450 SEK och nuvarande ARN-SYD routing i SQ A380

Så nu sitter vi med ARN-TXL-FRA-ICN-CB // HKG-IST-ARN. Allt i C utom TXL-FRA i LH monkey. Ska försöka få ARN-FRA direkt i LH C om det kommer upp.

Får kolla ikv efter en uppdaterad ARN-SYD resa.

Så summa summarum. En voucher måste vara skapad INNAN din orginalbokning är skapad för att kunna applicera den.

EDIT: Verkar ej kosta ngt att byta voucher iaf enligt den agent jag prata med - även om det inte gick i detta fall...
Int


Hmm...förstår jag det rätt då att:

Jag har två "2019-vouchers (utgångsdatum 2020-12-31)" uppbokade i resor under 2021.
- Bokningsdatum för resa 1: 2020-07-01
- Bokningsdatum för resa 2: 2020-07-11

Jag har dessutom en "2020-voucher (utgångsdatum 2021-12-31)" som är oanvänd, triggad 2020-06-12.

Jag vill nu boka en resa (resa 3) som skulle utföras under 2020.

Jag tolkar det som att det skulle vara möjligt att ändra voucher för en av resorna 1 eller 2 som är bokade med "2019-voucher" till en "2020-voucher" då bokningsdatumet ligger efter utfärdande-datum för "2020-vouchern"? Och därefter boka resa 3 på en frigjord "2019-voucher"

Någon som testat något liknande och vet att det faktiskt funkar? :)
 

backflip

Medlem
Int


Hmm...förstår jag det rätt då att:

Jag har två "2019-vouchers (utgångsdatum 2020-12-31)" uppbokade i resor under 2021.
- Bokningsdatum för resa 1: 2020-07-01
- Bokningsdatum för resa 2: 2020-07-11

Jag har dessutom en "2020-voucher (utgångsdatum 2021-12-31)" som är oanvänd, triggad 2020-06-12.

Jag vill nu boka en resa (resa 3) som skulle utföras under 2020.

Jag tolkar det som att det skulle vara möjligt att ändra voucher för en av resorna 1 eller 2 som är bokade med "2019-voucher" till en "2020-voucher" då bokningsdatumet ligger efter utfärdande-datum för "2020-vouchern"? Och därefter boka resa 3 på en frigjord "2019-voucher"

Någon som testat något liknande och vet att det faktiskt funkar? :)

Bör gå, med backgrund till den problematik som jag hade med bokningsdatum som låg före datumet vouchern skapades. Men sen finns det kanske andra problem som kan uppstå som jag saknar insikt kring :)
 

Canadien

Medlem
Int


Hmm...förstår jag det rätt då att:

Jag har två "2019-vouchers (utgångsdatum 2020-12-31)" uppbokade i resor under 2021.
- Bokningsdatum för resa 1: 2020-07-01
- Bokningsdatum för resa 2: 2020-07-11

Jag har dessutom en "2020-voucher (utgångsdatum 2021-12-31)" som är oanvänd, triggad 2020-06-12.

Jag vill nu boka en resa (resa 3) som skulle utföras under 2020.

Jag tolkar det som att det skulle vara möjligt att ändra voucher för en av resorna 1 eller 2 som är bokade med "2019-voucher" till en "2020-voucher" då bokningsdatumet ligger efter utfärdande-datum för "2020-vouchern"? Och därefter boka resa 3 på en frigjord "2019-voucher"

Någon som testat något liknande och vet att det faktiskt funkar? :)

Ja det går att byta voucher. Ett vanligt exempel är att en voucher gått ut och man vill ändra i den bokningen, då har det iallafall tidigare gått att lägga dit en ny voucher (som är utställd långt efter bokningsdatumet) eftersom orginalbokningen också var en voucherbokning. Det hade förstås inte gått att lägga dit en voucher i efterhand om orginalbokningen var utan voucher, och orginalbokningsdatum var innan den tänkta voucherns utställandedatum.


Blev krångligt, men kanske någon förstår :)
 

Matore

Medlem
Den här regeln med att Tallinn inte söker enskilda segment i en routing utan bara hela sträckan: Läste nånstans förut om att vissa av er använder workaround men minns inte hur. Är det att göra en bokning på långa segmentet och sen be dem lägga på till/från start och slut segment, och så var det nåt med att de kan söka olika routings när det gälller F eller hur var det? Hur gör ni?
 

Kimmen00

Medlem
Den här regeln med att Tallinn inte söker enskilda segment i en routing utan bara hela sträckan: Läste nånstans förut om att vissa av er använder workaround men minns inte hur. Är det att göra en bokning på långa segmentet och sen be dem lägga på till/från start och slut segment, och så var det nåt med att de kan söka olika routings när det gälller F eller hur var det? Hur gör ni?

Mixade klasser är en workaround, tex 1 leg i economy.. då kan de söka ben för ben.
Dock när jag bokade igår så sökte hon sträcka för sträcka hela tiden och letade runt för att hitta olika connections..
Men vissa agenter hävdar att endast "hela sträckan i en sökning" är det enda de gör..
 

PILOTEN

Medlem
Hur många EB kostar en resa till Japan, first class dit via Frankfurt och business class (alt first) via USA på hemresan?
 

Doctor-X

Medlem
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen