Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Linmet

Medlem
Liten fråga i sammanhanget. Ponera sas konkar. Vouchers och poäng lär ju ryka.

Men inbetalda skatter på staralliance resa som ej blir av. Återfås de? De är väl betalda till respektive stat.


Eller kan resan ligga kvar om sas ej är inblandade och världsläget är förändrat tills resan hår? Tänker att varför skulle den det om sas ej kan betala.
 
Liten fråga i sammanhanget. Ponera sas konkar. Vouchers och poäng lär ju ryka.

Men inbetalda skatter på staralliance resa som ej blir av. Återfås de? De är väl betalda till respektive stat.


Eller kan resan ligga kvar om sas ej är inblandade och världsläget är förändrat tills resan hår? Tänker att varför skulle den det om sas ej kan betala.
Ingen kan säga vad som sker då EuroBonus är ett eget juridiskt bolag i SAS Group, såvida inte någon här sitter på inside info.
 

Alf

Medlem
San Francisco finns om du kan tänka dig januari/februari nästa år så kan ni bila ner till LA eller flyga om ni känner för det.
Möjligheter finns, men just Los Angeles är nästna alltid "omöjligt" utan extrem flexibilitet eller om man tar biljetterna minuter efter de släpps.

Jag tror dock att det kan hända mycke nu närmsta månaderna, även tillgång på awards

Jo visst finns det möjligheter till det ena och det andra. Just nu bryr jag mig inte så mycket om det hela eftersom hela den uppkomna situationen är så himla bedrövlig med allt som händer runt coronan. Vi vet inte ens vad som händer framöver så det är ganska ointressant om vi kan komma till USA eller inte. Det är bara att ligga lågt och vänta ut det hela. Jag tror inget kommer att börjar återhämta sig förrän tidigast till hösten om vi har tur. Jag vet att jag låter och känner mej som en stor pessimist, men jag har aldrig varit med något så eländigt under hela mitt liv och då har jag några år på nacken. Tack i alla fall för att du försöker ”peppa” mej.
 

ZZZebra

Medlem
Liten fråga i sammanhanget. Ponera sas konkar. Vouchers och poäng lär ju ryka.

Men inbetalda skatter på staralliance resa som ej blir av. Återfås de? De är väl betalda till respektive stat.

Skatteplikten uppstår först när du åker, så min gissning är att inga bolag betalar in denna förrän du verkligen åkt. Om bolaget går i KK och inte flyger så uppstår inte skatteplikten. Du har då en fordran på bolaget på samma sätt som det du betalat för biljetten.

Och biljettköparna lär då bara kunna hoppas att kreditkortsbolagen ersätter om man inte har någon försäkring som täcker KK.
 

JohanW

Medlem
Det beror på. Du skriver inte när du har en bokning.

Är ditt flyg inställt? Ja, det har rapporterats om att de har gett dig en (1) månad att boka om flyget med den gamla vouchern.
Är ditt flyg på ett datum där det inte avråds från att åka utomlands? Du får inte tillbaka den vid en avbokning
Är ditt flyg på ett datum där det avråds från att måka utomlands? Ja, det har rapporterats om att de har gett dig en (1) månad att boka om flyget med den gamla vouchern.

Du glömde ett alternativ.
Är ditt flyg från en flygplats du är förbjuden att ta dig till?
 

ZZZebra

Medlem
Har bonusresa med 2-4-1 som gick ut 2019 till NY från CPH nu i april så kommer vara kört.
Är det bara att glömma den 2-4-1 eller kommer dom sättat tillbaka den i systemet?

Det har väl rapporterats av många att de fått utgångsdatum förlängt till 2020-03-31, det lär du också få.

Du glömde ett alternativ.
Är ditt flyg från en flygplats du är förbjuden att ta dig till?

Eftersom SAS sagt att man skall upprätthålla CPH-EWR och CPH-ORD så finns det ju möjlighet att åka OM man uppfyller kraven som såväl Danmark som USA ställer på resenärerna, vilket förmodlingen ingen annan än du själv vet om du gör. Om du lämnar kompletterande information så kommer du garanterat få ett bra svar här som inte är byggt på antaganden. @Tonton ville hjälpa dig men utan full information så är det svårt.
 
Pratade precis med Tallin då jag avbokade min efterlängtade föräldraledighet till Florida :-(

Väntetid var ca 50min.

Biljetterna var bokade med amex 2-4-1 som gick ut vid årsskiftet 2019/2020 och flyget till i morgon ARN-MIA är inställt.

De satte tillbaka poängen på en gång
Vouchern blev förlängd till 31 Augusti! och skulle dyka upp som en onlinevoucher efter att manager godkänt den, skulle ta 1-2v.

Skatten betalas tillbaka och skulle komma om ca 3-4 dagar.

Tänkte det kunde vara intressant att veta :)
 

Maja

Medlem
Positiva nyhter @stoffe.oberg i sammanhanget. :)

Ska försöka hinna ringa imorgon och försöka avboka vår resa till Singapore & Bangkok. Fick ytterligare en ombokning på BKK-SIN och en förändringar med ursprunglig avgång 19:40 och sedan ändrad till 16:25 för att häromdagen ändras till 08:00. Hoppas innerligt att detta räcker som anledning för att vi ska få boka av helt.

Bortsett från att vi mellanlandar i MUC och därmed inte ens kan komma in i SIN är en annan anledning, men det tror jag inte är skäl nog för att vi ska få tillbaka alla skatter och avgifter samt våra utgångna vouchers. :oops:
 

aikelo

Medlem
Pratade precis med Tallinn.
Fick min flight SIN-CPH den 23 April inställd.
Det gick fint att boka om hela resan, dock kunde de inte boka något med Singapore Airlines just nu.
Då min plan är att ta mig till Bali så blev det en avbokning med full återbetalning.
Synd,för hade hittat EVA till Taipei samt Taipei-Singapore med SQ. Sen vet jag inte om den routingen vidare till Bali hade accepteras.
Han ju bara säga SQ *** när hon berättade att SQ inte kan bokas för tillfället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen