Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Vi fortsätter på inslagen väg med att öppna upp en egen tråd för 2016 för att diskutera AMEX 2-4-1 vouchers för SAS.
Om ni upptäcker att något är felaktigt i första posten, skriv en kommentar om det i denna tråd och anmäl sedan ditt eget inlägg så kan en moderator uppdatera första inlägget i tråden.

Tidigare trådar kan ni läsa här men ingen uppdatering kommer att göras i de första inläggen samt att trådarna är låsta för vidare redigering.


Om själva American Express 50% rabatt voucher (Amex 2-4-1 voucher):
  • När man handlar 150.000 SEK med SAS EuroBonus American Express Premium Card eller SAS EuroBonus American Express Elite Card får man en 50% rabatt voucher som gäller för en bonusresa med SAS och/eller andra Star Alliance flygbolags flygningar.
  • När man handlar ytterligare 150.000 SEK (totalt 300.000 SEK) med SAS EuroBonus American Express Elite Card får man ytterligare en 50% rabatt voucher.

SAS EuroBonus American Express® Premium Card
American Express skrev:
Res 2 för 1

Använder du ditt Kort frekvent kan du dessutom komma ännu längre. När du handlar för 150 000 kronor under ett kalenderår får du 50% poängrabatt4 på en valfri EuroBonus-resa med SAS ”Bästa pris” eller StarAlliance för upp till två personer

SAS EuroBonus American Express® Elite Card
American Express skrev:
Res 2 för 1 – x2

Använder du ditt Kort frekvent kan du dessutom komma ännu längre. När du handlar för 150 000 kronor under ett kalenderår får du 50 % poängrabatt3 på en valfri EuroBonus-resa med SAS ”Bästa pris” eller Star Alliance för upp till två personer. Handlar du för 300 000 under samma kalenderår får du ytterligare en 50 % poängrabatt.

  • Du kan använda Amex 2-4-1 voucher för en bonusresa upp till 2 personer. Dvs du kan också använda Amex 2-4-1 voucher för en person.
  • Du kan boka bonusresa med Amex 2-4-1 voucher för andra, du behöver inte att vara en av resenärerna. Däremot poängen måste dras från ditt konto.
  • Du får börja din bonusresa från valfri Star Alliance avreseort (och antagligen valfri Wideroe, Estonian Air avreseort). Inte nödvändigt att påbörja resan från Skandinavien.
  • Du får 50% rabatt från bonusresor med "Bästa pris". Du kan inte applicera Amex 2-4-1 vouchern på "Bästa tillgänglighet".
  • Du kan inte applicera Amex 2-4-1 voucher på en bonusresakampanj (t ex Point bargains).
  • Amex 2-4-1 voucher gäller för det året man har fått vouchern och för nästa kalenderåret. (Enligt rapporter i forumet verkar vouchern nu vara giltig i 2 år, det är dock inget som officieltl bekräftats ännu)
    The Annual Flight benefit is valid in the current year and the next calendar year from the letter's date of printing.
    Booking of travel and departure and return travel must occur within the benefit period. This period may not be extended.
  • Om du har fått en voucher och sen säger upp kortet så är vouchern fortfarande giltig, precis som om du skulle haft kvar ditt Amex.
    Intervju: Martin Wassborn på SAS EuroBonus - BusinessClass.se

Allmänna villkor om bonusresor med SAS EuroBonus poäng:
  • Open Jaw är tillåten men du behöver att betala för dyraste zonens poäng. (t ex vid bokning av Europa-Mellanöstern // open jaw // Sydostasien-Europa, får du betala för Europa-Sydostasien)
  • Max 8 segments per bonusresa är tillåtna.
  • Vid bonusresabokning av Tur&retur eller Open Jaw, gäller det 4 segments på ditvägen och 4 segments på hemvägen.
    Det har dock rapporterats att några har lyckats att boka t ex 5 segments på ena vägen och 3 segments på andra vägen.
  • Man får inte passera mer än en tredje zon* (transitzon) per riktning.
  • Man får inte passera olika tredje zoner* vid utresan och vid hemresan.
    t ex Om man reser mellan Europa och Oceanien, du får inte flyga Europa-Sydostasien-Oceanien på ena vägen och Oceanien-Fjärran Östern-Europa på andra vägen.​
  • Om det inte finns en direktflight inom en zon eller mellan två zoner, är det ok att göra transit i en annan som, vilket kan leda till att award resan blir dyrare.
  • Man får inte passera en dyrare tredje zon*. (t ex vid bokning av Europa-Mellanöstern T/R, får du inte flyga via Sydostasien som är en dyrare zon: Europa-Sydostasien är dyrare än Europa-Mellanöstern)
  • Man får byta i en tredje zon* max en gång
  • Du måste betala skatter & bränsletillägg (förutom på SAS, Wideroe & Estonian Airs flygningar).
  • Du behöver inte betala bränsletillägg på flygningar med SAS, Wideroe & Estonian Airs på bonusresor med SAS EuroBonus poäng.
  • Man får max göra 2 byten i utresezonen.
*Förklaring av tredje zon
När man pratar om zoner brukar man prata om avresezon (där du startar resan) och destinationszon (den zon som du ska resa till). Tredje zon är när man gör en mellanlandning i en annan zon än avresezon och destinationszon. Tex när du reser från Europa till Australien finns det inga direktflyg och du måste göra en mellanlandning i en tredje zon (sydostasien eller far east).
För mer info om vilka länder som ingår i varje zon så får man läsa på SAS star alliance award chart. SAS points charts - SAS

Ändring/avbokning av bonusresor:
  • Du får ändra/avboka bonusresan fram till en arbetsdag före första flightens avgång, dock minst 24 timmar före avresa.
    SAS skrev:
    • Awards can be cancelled up to 24 hours before departure. The points paid will be refunded, providing they are still valid (expired points will not be refunded). Cancellation fees may apply.
    • Awards can be re-booked up to 24 hours before departure, provided that the points used to pay the booking have not expired. The price at the time of re-booking will apply (if the price has decreased since the time of original booking the difference will be refunded, if the price has increased the member must pay the difference). Re-booking fees may apply.
    SAS skrev:
    Tickets and offers can be cancelled up to one (1) business day before they should have been used and valid points transferred back to the paying members EuroBonus account. - Rebooking of tickets and offers are, provided the points are still valid, allowed up to one (1) business day before the offer in question must be used (expired points cannot be reused).
  • Om en del av dina poäng har gått ut, får du inte de poängen tillbaka vid ändring/avbokning.
  • Du får tillbaka skatter & bränsletillägg om du avbokar bonusresan innan första flighten har avgått.
  • Ändring kostar 150 SEK per person
  • Avbokning är gratis

SAS points charts - SAS
EuroBonus medlemsvillkor - SAS
Servicearvoden - SAS


Restriktioner om val av flygbolag, flygning, kabinklass med SAS EuroBonus poäng:
  • Du kan inte boka SWISS First class award
  • Du kan inte boka Singapore Airlines First class award på Airbus A380, Boeing 777-300ER flygningar.
  • Lufthansa släpper generellt inte First class award som är mer än 14 dagar framåt från dagens datum.
Skatter och avgifter för bokningar med andra bolag inom Star Alliance
Under 2016 införde SAS en enhetstaxa för bränsletillägg. Summan för detta är max 116€ per väg oavsett hur många flighter man gör. En tur och retur kan som max i bränsletillägg kosta 232€. Detta är väldigt förmånligt när man reser längre sträckor med fler stopp, tex till Asien och Oceanien.
Utöver bränsletillägget måste man dock betala flygplatsskatter mm som skiljer sig på olika flygplatser samt var man börjar sin resa.
Som riktmärke kan man utgå ifrån att skatter och avgifter blir ca 3-4000 kronor för en bonusresa utanför Europa med andra Star Alliance bolag (det kan självklart bli mer eller mindre i extrema fall).

Ni kan komma med mer information, om något saknas eller är fel.


Reglerna från SAS webbsida:
Fare rules for Best Price flight awards:

• Awards can be cancelled up to 24 hours before departure. The points paid will be refunded, providing they are still valid (expired points will not be refunded). Cancellation fees may apply.
• Awards can be re-booked up to 24 hours before departure, provided that the points used to pay the booking have not expired. The price at the time of re-booking will apply (if the price has decreased since the time of original booking the difference will be refunded, if the price has increased the member must pay the difference). Re-booking fees may apply.
• Awards cannot be re-booked or refunded later than 24 hours before departure. A return-trip cannot be re-booked or refunded after the activity has commenced (i.e. after the time of departure).
• If the departure and return destination are not the same in an award, then the point price of the most expensive destination will apply to the entire award.
• Stopover of more than 24 hours is not allowed, except on SAS Intercontinental flights.
• Stopover on SAS Intercontinental routes is one stopover permitted on the outward journey and one on the homeward journey.
• SAS reserves the right to change the point prices and fare rules.
• Awards are subject to availability.
Fare rules for Star Alliance award

• One way awards available at 60% of return point price.
• If no direct Star Alliance flight is available within a zone or between two zones, you may transit in another zone, which could make the award trip more expensive. Transfer can not be made in a zone more expensive than the destination zone.
• A maximum of 8 flights (segments) are permitted per award.
• Child discount not available. The discount applies for travel only on SAS, airBaltic, Widerøe, Estonian Air and Atlantic Airways.
Källa: SAS points charts - SAS

Kontakt till Tallinn där man bokar resorna med sin 2-4-1 voucher
Telefonnummer: 018-480 91 67
Öppettider: 9-17
 
Last edited:

Thornado

Medlem
TL;DR - Verkar som att det funkade även för mig att använda en voucher från 2014 för bokning under 2016.

I tråden från 2015 så diskuterades det senaste veckan om att folk lyckats boka (åtminstone via sas.se, mer oklart om det även funkar via Tallinn eller om det bara är en IT-glitch) resor under 2016 med hjälp av en voucher från 2014.
Igår hade jag kvar en voucher från 2014 och hade dessutom två vouchers som tjänats in under 2015. Eftersom jag ändå hade tänkt boka en resa under hösten 2016 med en voucher så passade jag på att göra det på nyårsafton för att se om jag skulle lyckas använda min 2014-voucher (hade från början tänkt boka idag istället för att få skatterna på årets spend, men då det ändå inte handlar om några stora pengar så kändes det bättre att göra bokningen under 2015 för även om en glitch gör att det går att boka med vouchern så är det ju likafullt stor risk att den skulle försvinna vid årsskiftet). Bokningen gick såklart bra, men det var ju fortfarande oklart vilken voucher som hade använts. Därför gjorde jag nyss ett litet experiment.
Jag gjorde först en dummy-bokning där jag bokade en resa för poäng och använde en voucher. Sen gick jag till bokningen av bonusresor igen och sökte fram en resa. Jag gavs nu återigen alternativet att applicera en voucher och få 50% poängrabatt. Därefter avbokade jag dummy-bokningen och fick tillbaka mina poäng (och vouchern hoppas jag...).
Såvitt jag kan tolka det så innebär det alltså att jag faktiskt fortfarande har två vouchers och att det var min voucher från 2014 som användes vid bokningen igår.

Det är väl dock en stor risk att andra vouchers från 2014 som faktiskt inte användes innan årsskiftet har försvunnit nu, men kanske någon annan som är i den situationen kan göra motsvarande test och rapportera.
 

Peter G

Medlem
Fick min 2-4-1 voucher 27 dec och kommer försöka använda den 2016; hur lätt är det att lyckas boka en resa med dessa vouchers? Hittar en hel del i GO men PLUS resp BC inte en enda hittills i mina sökningar.
Man kan ju välja att nyttja vouchern med andra STAR bolag, får man generellt mer värde för voucher och sina poäng hos övriga bolag?
Hört om BC resp FC för väldigt låga poäng.

Tyckte ARN-NYC t/r GO för 60.000 poäng var en aning saftigt (30.000 om vouchern nyttjas).
 
Last edited:

palmen

Moderator
Fick min 2-4-1 voucher 27 dec och kommer försöka använda den 2016; hur lätt är det att lyckas boka en resa med dessa vouchers? Hittar en hel del i GO men PLUS resp BC inte en enda hittills i mina sökningar.
Man kan ju välja att nyttja vouchern med andra STAR bolag, får man generellt mer värde för voucher och sina poäng hos övriga bolag?
Hört om BC resp FC för väldigt låga poäng.

Tyckte ARN-NYC t/r GO för 60.000 poäng var en aning saftigt (30.000 om vouchern nyttjas).
Det är igna problem att nyttja vouchern om man kan vara lite flexibel.
Nu vet jag inte vilken destination du sökt på men till SFO finns det minimalt med bonusplatser med SAS så det kan bli svårt. Till NY brukar man behöva vara ute minst 9 månader i förväg för att kunna boka Business. Till Chicago under vintern kan det finnas bra tillgång någon månad inpå resan.

Du får generellt sätt inte mer värde för din voucher om du bokar business med star alliance jämfört med att boka business med SAS, framförallt inte nu när SAS snart har nya hårdvaran på alla planen i flottan (ska vara klart till sommaren har jag för mig, förutom 1 plan). Med tanke på att du slipper den största delen av skatter och avgifter när du reser med SAS så är det att föredra om du hittar biljetter. Med Star Alliance så öppnas det dock upp betydligt fler möjligheter och man behöver inte vara lika flexibel. Störst värde får vouchern om du kan boka in att flyga First Class, antingen med Lufthansa eller ANA skulle jag säga. Med Lufthansa går det dock bara göra med 14 dagars framförhållning och inte jättevanligt med 2 platser på samma flyg om du tänkt åka med någon.
 

Dr. Miles

Expert
@palmen

Kan du lägga till den här texten i första inlägget?

Man får inte byta i olika tredjezon på utresan och på hemresan.
SAS skrev:
• If no direct Star Alliance flight is available within a zone or between two zones, you may transit in another zone, which could make the award trip more expensive. Note! The transit zone must be the same in both directions.
SAS points charts - SAS

T ex

utresa) Europa-Norra Asien-Sydostasien
hemresa) Sydostasien-Norra Asien-Europa
är OK

men

utresa) Europa-Mellanöstern-Sydostasien
hemresa) Sydostasien-Norra Asien-Europa
är inte OK
 

palmen

Moderator
@palmen

Kan du lägga till den här texten i första inlägget?

Man får inte byta i olika tredjezon på utresan och på hemresan.

SAS points charts - SAS

T ex

utresa) Europa-Norra Asien-Sydostasien
hemresa) Sydostasien-Norra Asien-Europa
är OK

men

utresa) Europa-Mellanöstern-Sydostasien
hemresa) Sydostasien-Norra Asien-Europa
är inte OK
Finns inte den infon i 5e punkten? La till texten från SAS i alla fall.
 
Funderar på Chicago med Lufthansa i F i april, jag kan vara flexibel men undrar om jag kan ringa t.ex 14 dagar innan för att boka en ditresa om 10 dagar och hemresa om 17 dagar? Eller måste både tur och retur vara inom 14 dagar?
 

palmen

Moderator
Funderar på Chicago med Lufthansa i F i april, jag kan vara flexibel men undrar om jag kan ringa t.ex 14 dagar innan för att boka en ditresa om 10 dagar och hemresa om 17 dagar? Eller måste både tur och retur vara inom 14 dagar?
Du kan boka en hemresa hur långt fram i tiden du vill, men om det ska vara LH F så gäller det 14 dagar före avresa som F-award släpps nåde på utresa och hemresa. Har du en hemresa 17 dagar bort kan du med andra ord inte boka LH F men säkert något annat bolag i Business.
 
Du kan boka en hemresa hur långt fram i tiden du vill, men om det ska vara LH F så gäller det 14 dagar före avresa som F-award släpps nåde på utresa och hemresa. Har du en hemresa 17 dagar bort kan du med andra ord inte boka LH F men säkert något annat bolag i Business.

Skulle gärna bli av med min oskuld i F och då gärna T/R, är det rimlig chans för två personer att åka T/R med LH i First för poäng?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen