Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

gneken

Medlem
Vad innebär "mycket plus"?
Tänkte rent taktiskt om man har t ex en eller två tusen plus på kontot och sedan gör ett uttag utomlands bara någon dag efter insättning. Spärrar de kortet på grund av något sådant menar du? Låter lite väl hårt minst sagt...
Uttag utomlands kostar väl oavsett? Är ju inte som Coop.

Bäst att du ringer amex och frågar, de gav aldrig någon exakt summa. Men hon på kundservice varnade för det iallafall.
 
Vad innebär "mycket plus"?
Tänkte rent taktiskt om man har t ex en eller två tusen plus på kontot och sedan gör ett uttag utomlands bara någon dag efter insättning. Spärrar de kortet på grund av något sådant menar du? Låter lite väl hårt minst sagt...
0kr, i avtalet står följande och jag vill minnas att det har något med deras tillstånd från Finansinspektionen att göra: "Det är inte tillåtet att Kortmedlemmen genom förskottsbetalning skapar kreditsaldo på kontot."
Hur detta hanteras praktiskt av Amex har jag ingen aning om, förmodligen görs inget alls om man inte sätter det i system.
 

matski

Medlem
0kr, i avtalet står följande och jag vill minnas att det har något med deras tillstånd från Finansinspektionen att göra: "Det är inte tillåtet att Kortmedlemmen genom förskottsbetalning skapar kreditsaldo på kontot."
Hur detta hanteras praktiskt av Amex har jag ingen aning om, förmodligen görs inget alls om man inte sätter det i system.

Ok, tackar så mycket för infon. Blir troligtvis till att köra på Coop-kortet utomlands således.
 

matski

Medlem
Sista tjatfrågan nu men frågar man inte får man inget veta som det så vackert heter...

Försökte förstå mig på villkoren gällande att betala med kortet utomlands, dvs ett vanligt kortköp i en butik. Tillkommer det valutapåslag på 2% på ett sådant köp? Eller vad innebär just den avgiften?

(Känns lite lätt retarderat att inte greppa detta men men...)
 
Sista tjatfrågan nu men frågar man inte får man inget veta som det så vackert heter...

Försökte förstå mig på villkoren gällande att betala med kortet utomlands, dvs ett vanligt kortköp i en butik. Tillkommer det valutapåslag på 2% på ett sådant köp? Eller vad innebär just den avgiften?

(Känns lite lätt retarderat att inte greppa detta men men...)
Ja, på alla köp i annat än SEK (även online). Ibland får man frågan i betalterminalen utomlands om man vill betala i SEK, då tillkommer inget valutapåslag men istället får man en urusel kurs (som vida överstiger 2% påslag).
 

masaba

Medlem
Funderar på att skaffa ett Extrakort till frugan för att samla inköpen för bonus, och hade två frågor som ni som skaffat Extrakort säkert kan besvara snabbt. :)

Undrar nu om en kreditupplysning tas på den som man skaffar Extrakort till?

Undrar också om krediten registreras som kredit även på den med Extrakort, eller om den bara syns på mig vid UC?
 
Toppen