Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

Tack för svar. Det jag skrev i mitt ursprungliga inlägg var att jag tänkt skaffa både SAS Amex elite och SAS Mastercard Premium (främst för 10k välkomstbonus). Köper jag biljetter med SAS MC Premium får jag nu alltså 75 poäng per 100 kronor men förlorar spenden på AMEXen som är det kortet jag hade tänkt använda för att få upp min spend. Men det kanske det är värt ändå?

Jag skulle svara att mest poäng är prioritet #1 för de flesta som inte reser mycket i tjänsten. Du kan alltid justera upp din AmEx spend i slutet av året genom att betala några fakturor med Billhop eller liknande, men om du inte tjänat in poäng nog, så kan du ändå inte göra så mycket kul med dina 2-4-1.
 

palmen

Moderator
Köper jag biljetter med SAS MC Premium får jag nu alltså 75 poäng per 100 kronor men förlorar spenden på AMEXen som är det kortet jag hade tänkt använda för att få upp min spend. Men det kanske det är värt ändå?
Tänk på att det är olika försäkringar i amex och mastercard, de flesta använder amex av den anledningen. Är det inga större summor skulle jag ta det på amex. Pratar vi 5 siffriga belopp kanske den extra poängintjäningen väger över. Jag jagar dock vouchers i första hand så det mesta går via amex.
 

Migato

Medlem
Nej det är avskaffat. EBD har rabatt på MC Premium. Halva priset.

Jag skulle svara att mest poäng är prioritet #1 för de flesta som inte reser mycket i tjänsten. Du kan alltid justera upp din AmEx spend i slutet av året genom att betala några fakturor med Billhop eller liknande, men om du inte tjänat in poäng nog, så kan du ändå inte göra så mycket kul med dina 2-4-1.

För att kunna använda två vouchers i Business och dessutom Mastercard Premium, skulle jag rekommendera att man drar in minimum 300K poäng per år.

Tänk på att det är olika försäkringar i amex och mastercard, de flesta använder amex av den anledningen. Är det inga större summor skulle jag ta det på amex. Pratar vi 5 siffriga belopp kanske den extra poängintjäningen väger över. Jag jagar dock vouchers i första hand så det mesta går via amex.

Tack för svar. Eftersom jag kommer nå EBD enligt min initiala uträkning (kommer nå 120~k Eurobonus) så kan jag vänta med att skaffa SAS MC Premium för att få halva priset på kortet. Eller kan jag skaffa det nu och få det justerat i efterhand? Om jag väntar med att skaffa MC Premium försvinner ju möjligheten att f¨å 75% poängintjäning på kampanjen som gäller nu fram till 15 januari.
 

Canadien

Medlem
Tack för svar. Eftersom jag kommer nå EBD enligt min initiala uträkning (kommer nå 120~k Eurobonus) så kan jag vänta med att skaffa SAS MC Premium för att få halva priset på kortet. Eller kan jag skaffa det nu och få det justerat i efterhand? Om jag väntar med att skaffa MC Premium försvinner ju möjligheten att f¨å 75% poängintjäning på kampanjen som gäller nu fram till 15 januari.
Tänk på att du inte får EBG/EBD bara för att du drar in 120k Eurobonuspoäng (via köp med MC/Amex). Det är 90k flygpoäng som behövs för EBD, alltså ass in seat på SAS eller annan Star Alliance.
 

Migato

Medlem
Tänk på att du inte får EBG/EBD bara för att du drar in 120k Eurobonuspoäng (via köp med MC/Amex). Det är 90k flygpoäng som behövs för EBD, alltså ass in seat på SAS eller annan Star Alliance.

Ja, nu läste jag ordentligt. Det är alltså 90k baspoäng som behövs för att nå EBD. Då är det ju ingen idé med att vänta med att skaffa MC Premium då jag kanske inte når 90k baspoäng.

Måste man uppfylla båda kraven för att få EBD, dvs ha gjort 90 enkelresor också eller räcker det med ena?
 

Canadien

Medlem
Ja, nu läste jag ordentligt. Det är alltså 90k baspoäng som behövs för att nå EBD. Då är det ju ingen idé med att vänta med att skaffa MC Premium då jag kanske inte når 90k baspoäng.

Måste man uppfylla båda kraven för att få EBD, dvs ha gjort 90 enkelresor också eller räcker det med ena?
Det räcker med det ena. Oftast lättast att nå poängnivån.
 

Peter_West

Medlem
Ja, nu läste jag ordentligt. Det är alltså 90k baspoäng som behövs för att nå EBD. Då är det ju ingen idé med att vänta med att skaffa MC Premium då jag kanske inte når 90k baspoäng.

Måste man uppfylla båda kraven för att få EBD, dvs ha gjort 90 enkelresor också eller räcker det med ena?

Ena räcker.
 

Mr Basic

Medlem
Hej, ny medlem här :).

Jag stod mellan att skaffa ett SAS AMEX Premium och Elite. Det blev till slut Elite. Har jag missat något med nedanstående uträkning?

  • Beräknad spend : Ca 300k för att trigga 2 st 2-4-1 vouchers och det ger 60k Eurobonuspoäng.
  • Blivit inbjuden till Elite + värva tre personer till premium: 54k Eurobonus
  • Skaffa Eurobonus Mastercard Premium: 10k välkomstbonus
  • Vidare tänkte jag bli inbjuden plus värva tre personer till billhop vilket ger ca 35000kr i transaktioner att betala utan serviceavgiften.
Om jag har räknat rätt så har jag alltså 2 st 2-4-1 vouchers efter 300k spend men enbart tillräckligt med Eurobonuspoäng för en businessclassresa för två personer(124k Eurobonus). Jag har inte räknat med 20k statusgrundande poäng eftersom jag förstått att de inte går att använda för att köpa bonusresor med.

Har jag missat något med min uträkning? Finns det något jag kan göra för att få fler Eurobonuspoäng? Jag kommer troligtvis inte resa i tjänst och ifall jag använder kortet på SAS.se så får jag ju lite högre poängintjäning per spenderad krona. Är det kanske inte värt med Eliten långsiktigt i mitt fall?

Jag ska få mitt Amexkort i posten om några dagar. Behöver jag bli medlem i Eurobonus separat eller sker det per automatik när man ansöker för ett SAS Amex kort?

Uppskattar verkligen den kunskap som finns här i forumet och tackar ödmjukast för all feedback :).
/Migato
Hej @Migato och välkommen! :)
Om det är värt det eller ej måste du fråga dig själv då det är individuellt/subjektivt, så den frågan passar jag på.
Vad vill du ha ut av ditt poängsamlande och din voucher? Planerar du att göra awardresorna själv eller med ngn/några? Är status viktigt?
Om du reser själv får du förstås mkt mer värde av ”Elite-voucher nr 2”, då du kan unna dig själv 2 ToR-resor med SAS i business till USA/Asien för 100k eurobonuspoäng. Är ni fler gäller helt andra förutsättningar. :rolleyes:
Om ni är två som reser (nu spekulerar jag fritt :D) så skulle jag säga att 140k eurobonuspoäng och en voucher ger er möjlighet att resa med Star Alliance i business nästan överallt (ej Australien/Oceanien/Hawaii).
Själv kör jag Amex Premuim och Mastercard Premium. Det sistnämnda kommer dock avslutas då jag inte har tillräckligt med poäng för att utnyttja det till fullo (tog det för 10k poäng i sign-on bonus samt dubbla poäng juni tom augusti). Tack vare baspoängen från Mastercard Premium uppnår jag mitt livs första flygbolagsstatus i februari (EBS). Stort! :p
 
Toppen