Senaste nytt

SAS Economy Extra

Tjaeng

Medlem
Ouch! Gäller det på alla rutter? Bara longhaul? Bara shorthaul?

Känns som att motivationerna för att lösa C-biljett på rutter med tvåkabinconcept (dvs, inom Norden?) skulle få sig ännu en törn. Å andra sidan kan det ju på samma gång verka lite fjantigt att servera rätt så väl tilltagna champagnebuteljer tillsammans med det skämt till "lätt måltid" som serveras i Eco extra på kortrutter.
 

FF#1

Medlem
Har just flygit ARN-CPH-BKK i ecconomy extra.
På ARN-CPH fick man rikitg chamnagne, på flygningen till bangkok så vart det bara enklare bubbel. Hyfsat ok i alla fall.

I "köptelistan" så står det please note Champagne is not aviable on domestic and intercontinental trips...?
 
Jag håller med dig om att US Immigration är en anledning till att välja rutt, men att påstå att EWR är bra är för mig helt obegripligt. Det enda stället som jag anser vara sämre att gå genom immigration är IAD. .
Håller med att man ska försöka undvika IAD, både pga den långsamma immigration men också för att man måste ta bussarna från gaten till bagage. Då spelar det ingen roll om man är snabbt av planet, man får ändå vänta på buss och andra passagerare. Om vi pratar SAS-destinationer anser jag EWR vara riktigt snabb och smidig, kommer inte ihåg hur ORD är.
 
Håller med att man ska försöka undvika IAD, både pga den långsamma immigration men också för att man måste ta bussarna från gaten till bagage. Då spelar det ingen roll om man är snabbt av planet, man får ändå vänta på buss och andra passagerare. Om vi pratar SAS-destinationer anser jag EWR vara riktigt snabb och smidig, kommer inte ihåg hur ORD är.

tiden så sas kärran landar på ORD ( runt lunch ) så är det helt tomt på folk i immigration så mitt rekord igenom allt från jag satt foten utanför planet till jag är ute på andra sidan är 23 min..det är snabbt.
och då har jag flugit mycket frekvent till ord senaste året ( runt 25 gånger )
 

agehall

Medlem
Jag har tagit mig från första raden i Y till curb-side med två väskor på 15 minuter på ORD. Jag har fått känslan av att SK945 landar precis innan ett par andra rätt stora kärror och därför har de rätt mycket folk i immigration redo för anstormningen. När jag blev 30min sen en gång så var det istället världens kö, så då tog det rekortlång tid.
 

Blue&Orange

Ny medlem
Att Amenity Kit och champagne tagits bort sedan ett bra tag tillbaka i Economy Extra är väl rätt välkänt vid det här laget, samt att man "justerade" servicekonceptet i long-haul ytterligare i oktober. Men frågan är om det hänt något ytterligare sedan årsskiftet? Har åkt Y på USA-flygningar (svensk besättning för övrigt), både i december och nyss i januari. Tycker alltid de brukar ha för vana att bjuda på något litet, utöver t.ex. vatten- och juiceserveringar, mellan måltiderna i Y (t.ex. glass eller servering från en godiskorg). Senast däremot hade de fräckheten att försöka sälja "en liten snack till filmen" och försäljningsvagnen gick genom såväl Eco Extra som i M. Det kändes lite illa att de försökte ta betalt för saker i Y tycker jag. Inget att tugga på överhuvudtaget erbjöds denna gång mellan måltiderna (och de har ju rätt gott om tid på sig till ORD). Dessutom var det ingen vattenservering på åtskilliga timmar efter första måltiden, jag ville spara lite på min vattenflaska och kände att jag gärna ville återställa vätskebalansen. Vet att det inte alltid är så populärt att plinga till sig personalen, men om de nu verkar vilja undvika att synas i kabinen har man ju inte så mycket val. När jag gjort detta vid något tidigare tillfälle har jag utan vidare fått ett glas vatten / juice serverat till platsen, men häromdagen snäste personalen istället att jag fick komma till det bakre galleyt om jag ville ha något att dricka. Jag fick således balansera mitt vatten genom hela M-kabinen så hon slapp gå en extra vända, "det är bra för dig att röra på benen" fick man höra som motivering. Men vad om jag hade velat ha någon annan slags dryck, t.ex. läsk eller mer alkohol, hade jag fått det till platsen i så fall? (För det är väl bara i M som detta ej längre ingår utanför måltidsserveringen?) Eller skulle jag då ha behövt ta med mitt boardingkort bak till galleyt för att bevisa mitt berättigande till fri servering, kan man fråga sig?

Känns som att det börjar finnas plats för lite mer "extra" i Economy Extra vid det här laget.
 

wheaa

Medlem
Hej!

Hur ligger det till i Economy extra nu för tiden? Kan man förvänta sig obegränsat med dricka och snacks osv.. mellan måltider eller är det lika dåligt som i vanliga economy att man måste betala för allt extra?
 

Caru

Medlem
Hej!

Hur ligger det till i Economy extra nu för tiden? Kan man förvänta sig obegränsat med dricka och snacks osv.. mellan måltider eller är det lika dåligt som i vanliga economy att man måste betala för allt extra?

Undrar också detta då jag flyger eco+ från ORD på onsdag
 
Toppen