SAS differentierar Guld och Diamant genom sätesval i Go

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Enhet, 28 December 2020.

1. mha321

mha321 Medlem

Utan att ha några fakta bakom det så skulle jag ändå gissa att det mycket väl kan vara tvärt om.

Finns nog rätt så många som drar in sitt Edb på pendling inrikes eller Skandinavien (tex med travel pass som ger ebd direkt). Och sedan tex tar med familjen på långtur och tå flyger Eco. Och det räcker nu med ett ebd i familjen för att boka platser åt alla.

Att nå ebg i ekonomi är ju inte så farligt svårt - särskilt om man inte bor vid hub. 45 segment är inte så vansinnigt mycket. Däremot kan jag hålla med om att dra in ebd på segment kräver en hel del...

Skogi gillar detta.
  2. sandek

sandek Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mina long haul-biljetter brukar kosta 10k och generera 7-10k EuroBonus poäng t&r. Med Lufthansa och United oftast. Så fyra long hauls t&r plus lite annat så är man ju hemma.

3. Swedestar

Swedestar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag syftade på SAS i mitt inlägg.

4. Tonton

Tonton Medlem

Kan bara använda mig själv som exempel. Som EBD har jag aldrig betalt för något annat än SAS GO när det kommer till longhaul. Då har jag ändå flygit mycket SAS... De flesta av mina vänner har samma mönster.

SilverJonten gillar detta.
  5. Swedestar

Swedestar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ser du dig själv som en genomsnittsresenär?

6. Berglund

Berglund Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast hur mycket av det där har varit SAS Ungdomsbiljetter? Det är inte samma sak.

Ungdomsbiljetterna var/är en djupt subventionerad produkt och när en sådan longhaul biljett gav över 10 000 Eurobonus baspoäng kunde vilken osnuten student som helst bli EBD för ett gäng tusenlappar.

Last edited: 12 Januari 2021
    Big Birger, squeezen, 011430121 och 6 andra gillar detta.
  7. Johans00

Johans00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samma här, EBD, betalar i princip aldrig för mer än GO på longhaul om det inte är en bra friends & family deal där jag bokar plus. Om jag inte lyckas med plusgrade blir det GO. Blir i princip alltid GO när jag flyger med vänner och familj också, där ger förmånen tveklöst bäst värde och det är där jag tror den utnyttjas mest.

8. Tonton

Tonton Medlem

Kanske 80% av mina SAS-flighter. Utanför SAS, aldrig något annat än vuxenprodukter.
    Nej - men om vi nu ska tala om en "genomsnittsresenär" så har jag aldrig känt någon utanför dessa kretsar, vare sig vän, eller kollega, som har betalt för annat än ekonomi. Då är ändå en majoritet av mina kolleger minst EBG. Alla lever ungefär med uttrycket "Vi kommer ju ändå fram samtidigt, så varför ska jag betala mer?".

9. Swedestar

Swedestar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lite roligt är det ändå att SAS tar bort möjligheten för EBG att kostnadsfritt välja vad de anser är de 75 bästa platserna i ekonomikabinen, jag påstår att det är för att kunna sälja dessa och öka intäkterna och ni hävdar bestämt att det är för att ge EBD en extra förmån ;)
    Låter som om att det finns väldigt många EBD därute. Så många att man på varje flight reserverat en tredjedel av kabinen åt dem... det vill säga om inte någon annan betalar för platserna..

obs och Carlos gillar detta.
  10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, det säger åtminstone inte jag. Försämringen för EBG här får en följdeffekt att det blir lite bättre som EBD. Det handlar inte om att man ger EBD en extra förmån, det råkar bara bli en förbättring för EBD.

Självklart ser SAS möjligheten här att sälja platserna och tjäna extra pengar istället för att ge bort de gratis. Säljs inte platserna är det ju bara att plocka dom när online checkin öppnar, precis som man får göra på andra bolag.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!