Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Dr. Miles

Expert
Gårdagens flight SK996 från Beijing blev försenat och jag missade min anslutningsflyg till Stockholm. -1 poäng

Jag gick till SAS Scandinavian Lounge i Köpenhamn och bad dem att boka om mig till nästa flyg.
En äldre kvinnlig SAS personal med "Experienced, still sparkling" badge på hjälpte mig att boka om. Hon frågade mig om var jag ville sitta och jag valde en fönsterplats. Inom en minut fixade hon mitt nytt bordingkort. +1 poäng

Även om den här strulen orsakades av SAS själv, tycker jag att SAS är mycket pålitlig flygbolag just när saker och ting strular.
De är proffsiga och tar väl hand om sina passagerare. Tummen upp!
 

Sakoz

Medlem
Idag på Arlanda... såg efter att jag checkat in att det fanns en tidigare flight med SK till FRA. Jag hade en Z business biljett (enligt bokningen) men eftersom det stod C(J) på boardingpasset frågade jag i Loungen om dom kunde boka om mig, det vart lite trassel eftersom jag var incheckad med bagage men den trevliga damen i loungen löste det galant. Tummen upp för SAS så här långt idag. :)
 

sk-sthlm

Medlem
Hade råkat boka fel flight (07.30 till CPH istället för den vanliga 08.20), checkade in online och traskade glatt till gaten för att boarda, då det kom fram att jag inte fanns med på flighten, utan borde ha varit med på förra. Det löstes dock genast, inom 1 minut hade jag ett nytt boardingkort och steg ombord!

Tyckte att både security-killen och damen i loungen tittade lite konstigt på mig när jag lämnade fram korten jag hade biljetten på, men ingen av dem sade något...

Bra jobbat SAS!
 

fly4fun

Medlem
Kom 15 min sen till incheckningen GDN-ARN igår. Trots att det var stängt var det inga problem att checka in väskan och få boardingkort. Och trots min sena ankomst lämnade flygplanet gate i GDN 10 min före tid och landade på ARN 15 min före tidtabell.

Dagen räddad, tack SAS!
 

Pandion

Medlem
Min bästa anekdot (som kanske iofs inte har så mycket med själva flygbolaget SAS att göra):

Stod i security check på CDG, där personalen tjafsar om att min reflexhammare (sån här) skulle vara ett otillåtet tillhygge för att det minsann finns en (inte särskilt) vass pigg på änden som är till för att testa en specifik reflex. Det hjälpte inte heller att jag satte hammaren i sitt sammanhang genom att visa dem en medicinsk textbok, läkartidningen och mitt stetoskop (tänk om jag stryper någon med det?) ur samma väska. Av en händelse stod en deadheadande SK-pilot som skulle med min flight och fibblade med sitt skärp och plånbok vid sidan av, hörde tjafset, och gick i godo för att jag och mitt "vapen" var safe. Under flygningen kom pursern fram och gav mig oväntat en överbliven eco extra-måltid (satt bakom skynket) och skämtade om att jag därmed var ansvarig för alla eventuella medicinska akutlägen ombord. Nämnde dock aldrig att jag bara var läkarstudent...

Jag kan nämna att jag en gång stod i security i SVG. Det är för övrigt den mest nitiska securityn som jag sett i hela världen. Man får plocka av sig allt. Bälte, skor, dom känner innanför strumporna, byxorna mm... Jag har gått igenom secuirty i Tel Aviv, London och i USA, men Stavanger är fanimej värst.

Bakom mig denna gång stod en SAS kapten som råkade ut för samma sak. Bälte, skor och så visiterades hela han. Han hade med sig en nagelsax han fick slänga. Hela situationen var ju komisk, så vi började snacka, och jag poängterade att om han nu ville kapa planet så var det väl inte på nagelsaxen det hängde?

Jo, tyckte han. Vi på SAS har klagat rätt mycket över secuirty i SVG, men det hjälper inte. Dom är helt galna här...
 
Idag på Arlanda... såg efter att jag checkat in att det fanns en tidigare flight med SK till FRA. Jag hade en Z business biljett (enligt bokningen) men eftersom det stod C(J) på boardingpasset frågade jag i Loungen om dom kunde boka om mig, det vart lite trassel eftersom jag var incheckad med bagage men den trevliga damen i loungen löste det galant. Tummen upp för SAS så här långt idag. :)
Verkligen bra gjort av SAS! Har försökt göra detsamma två gånger med LH-flights, en gång i loungen och en gång hos LH customer service. Där gick det absolut inte att hjälpa mig.
 

ski

Medlem
Nu fick jag inget påskägg igår men en kul grej:

Dear friends. During Easter 2012, travelers flying with Europe's most punctual airline were in for an "eggstra" treat...

After weeks of preparations, devoted baggage handlers at Scandinavian Airlines were ready to spread some unexpected Easter joy.

Throughout the holiday season, happy Scandinavian Airlines travelers were handed candy filled Easter eggs at the gate, onboard the planes and on the baggage belt.
Happy Easter from Scandinavian Airlines!
Scandinavian Airlines wishes Happy Easter - YouTube
 

Kricka

Medlem
Fick tyvärr inget äggstra på flyget till RBY igår men gillar ändå. Julen 2010 plockade
vi på vägen till RBY upp en liftare vars renar behövde vila. Han gick genom planet och
delade ut paket till alla barn ombord..
 

Traveller

Medlem
SAS, jag är ju aldrig hemma tack vare er... Barnen skriker och frugan tjatar... Därför vart det än mer uppskattat då piloterna på ARN-CPH (påväg mot BKK & HKT) sa ja till att låta min dotter sitta i jumpseat och uppleva start och landning där. Ett 17-årigt troll kom ut med ett gigantiskt smajl, tandställningen blänkte, och var överlycklig.... Nu kan jag vara borta minst 365 dagar till... Tack SAS!
 

Dr. Miles

Expert
Den här gäller egentligen inte SAS utan Wideroe.
Min kollega vill ändra utresan på bokade flyg till tidigare flight.
Utresan är med SAS, hemresan är med Lufthansa. Jag bokade via Wideroe.no tidigare.

Jag försökte först ändra biljetten via SAS.se, men det gick inte. Förmodligen biljetten är bokad via Wideroe därmed har biljettnummer som börjar med 701-.
Okej, det blir krångligt, tänkte jag. Sedan kom jag på att Wideroe har online chat funktion.

Jag gick in Wideroe.no och började med chat. En Wideroe agent svarade ganska fort och jag kunde copy&paste alla uppgifter + flighter som jag vill ändra till. Jättesmidigt!
Efter 5 minuter är biljetten är ändrad. Bravo till Wideroe!

Jag hoppas SAS inför liknande chatfunktion på deras webbsida. Jag tycker inte om att skriva mitt bokningsnummer eller andra personuppgifter på Facebook, så hjälper det tyvärr inte att SAS har jättebra Facebook team.
 
Toppen