Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

TasselT

Medlem
Från att vilja kräkas till fixat. Bra där SAS!

Den 20:e december skulle vi flyga SK899 ARN-BGO i SAS Plus. Vi tajmade flighten med sovtider och eftersom vi skulle vara borta bara i två dygn reste vi utan barnvagn och incheckat bagage. Allt såg bra ut, och vi gick till gate. För dagen var det en B737-700.

15 min innan avgång ser jag att hela crew kliver av, medan det fortfarande står "Go to gate". Cockpit är helt mörk. Jag frågar kvinnan vad som händer, hon säger "vi skall snart boarda. Väntar bara på ok från crew". 15 min senare samma sak. 5 min efter utsatt avgångstid så kommer utropet "Jag måste tyvärr meddela att SK899 har blivit inställt pga tekniska problem, ni kommer bli ombokat. Kolla er telefoner och mail för uppdateringar". :mad:

1. Varför väntar SAS med att informera gaten, först 20 min efter crew redan har gått?
2. Varför splittrar sen SAS vår PNR i två: sambo på en och jag och Mini på en annan så det är omöjligt för SAS ens själva hålla reda på oss med säten och dyl?

Den gode nyheten är att vi kommer med första och bästa ARN-OSL-BGO connection. Den dåliga nyheten var att vår härliga seat block var borta, mittsätteryttare och olika rader. Det gick att lösa ombord och Mini fick sin tuppis till slut ombord resan till OSL.

Så jag lämnade in begäran om EU261/2004 i tisdags, och bad om SAS vouchers denna gången. Förra gången fick jag ingenting för INF men till min stora överraskning fick jag €1.500 i vouchers. Jag köpte SAS Plus på F&F kampanjen så bra avkastning :)

SAS fortsätter vara det bolag som i mitt tycke hanterar denna typ av situationer bäst, efter situationen uppstår. Sen har jag en del att önska om hur man hanterar det när det uppstår. Men jag väljer den positiva linjen här.
Att man väntade med att meddela att flighten var inställd kan ju bero på att man letade efter ett ersättningsplan, men till slut inte hittade något.
Nästan exakt samma scenario hände mig för knappt ett år sedan där flera av oss var övertygande om att flighten skulle bli inställd och frågade varför man inte meddelade detta men fick till svar att man väntade på besked - trots att lastluckorna på planet öppnats och bagaget höll på att lastas av. När man till slut meddelade att planet hade tekniska problem så fick vi istället det glädjande beskedet att gå till en annan gate istället där ett nytt plan stod som skulle ta oss till Göteborg :)

/ TT
 
Last edited:

FilipJ

Medlem
Ombokad till den tidigare flighten (SK173) ARN-GOT i och med att den är lite sen och jag var hyfsat i tid med SK11, fanns en bonusplats kvar i plus (hade biljett i plus). Enda negativa är ju då att jag missar T4 loungen...
 

MTheC

Medlem
Fick flyg (bonusresor med 2st AmEx 2-4-1) till Singapore inställt, funderade på om jag skulle ringa för att stämma av hur vouchers som använt skulle hanteras (de löpte ut 2019-12-31) samt se till att det faktiskt avbokas (vissa segment låg kvar i bokningen) men var osäker på belastningen på kundtjänst. Ringde trots allt, kort väntetid (mindre än 2 min) och fantastisk service: poängen tillbaka direkt och förlängd giltighet på vouchers t o m 2020-12-31.
 

Maja

Medlem
Fick flyg (bonusresor med 2st AmEx 2-4-1) till Singapore inställt, funderade på om jag skulle ringa för att stämma av hur vouchers som använt skulle hanteras (de löpte ut 2019-12-31) samt se till att det faktiskt avbokas (vissa segment låg kvar i bokningen) men var osäker på belastningen på kundtjänst. Ringde trots allt, kort väntetid (mindre än 2 min) och fantastisk service: poängen tillbaka direkt och förlängd giltighet på vouchers t o m 2020-12-31.
Ringde du SAS eller Tallin?
 
Toppen