Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det är sådant här jag vänder mig mot. Det är ingen "lek med tanke". Det är en självklarhet att lag ska följas, pandemi eller ej. Vilka lagar tycker du ett flygbolag ska få bryta mot? Bara denna eller precis vilka som helst om det är lönsamt?
Finns en branschstandard att inte följa regelverket så är det ju tyvärr så att ett enskilt bolag kan inte börja följa det, då det i många fall kostar för mycket. Så egentligen finns det ju två vägar att gå, de som skall se till att lagarna efterföljs tar tag i detta och statuerar några exempel, vilket kommer göra att branschstandarden ändras. Alternativt att en gräsrotsrörelse skapas, där vi som konsumenter kräver att företaget följer lagen, och att vi är villiga att ta den extra kostnaden, samt bojkotta de företag som inte följer lagen. Då skulle vi också få se en förändring då det skulle bli en USP för företaget.

Som det ser ut nu, när inga företag följer lagen (så som den tolkas på BC...), inga konsekvenser av att inte följa lagen samt ingen villighet från kunderna att betala mer så kommer tyvärr alla fortsätta på samma sätt.
 

palmen

Moderator
Det är sådant här jag vänder mig mot. Det är ingen "lek med tanke". Det är en självklarhet att lag ska följas, pandemi eller ej. Vilka lagar tycker du ett flygbolag ska få bryta mot? Bara denna eller precis vilka som helst om det är lönsamt?
Leken med tanken var inte att säga att det är ok, mer ett konstaterande att SAS inte följer det sant vad konsekvenser kan bli om de skulle följa detta slaviskt.
Jag tycker inte att något bolag ska bryta mot några lagar, det har jag aldrig sagt heller. Jag väljer dock att inte ta strid för mina rättigheter i just denna fråga, vill du eller andra göra det är det upp till er.

Tror inte vi kommer så mycket längre då vi verkar missförstå varandra och du bara citerar delar av det jag skriver. Hade du läst andra stycket i den post du citerar skrev jag tex följande. Där skriver jag ju tydligt att alla regler och lagar ska följas (fetning i citatet).
Självklart ska alla bolag följa regler och lagar. Men jag väljer personligen att se mellan fingrarna på detta nu under pandemin. De företag som inte sköter sig kan jag välja bort och testa nytt. Hade det inte varit för detta hade jag aldrig testat KLM inom Europa, något som jag gärna gör fler gånger även när pandemin är över. SAS har skött mycket extremt dåligt och det förtroendet kommer ta lång tid att bygga upp igen för egen del.
 

Delayed

Medlem
Tror inte vi kommer så mycket längre då vi verkar missförstå varandra och du bara citerar delar av det jag skriver. Hade du läst andra stycket i den post du citerar skrev jag tex följande. Där skriver jag ju tydligt att alla regler och lagar ska följas (fetning i citatet).
Jag läste naturligtvis även det men väljer att citera de delar där jag har en annan uppfattning. Att vi är ense om att "alla regler och lagar ska följas" tror jag framgår rätt tydlig av den som läser våra senaste inlägg i denna tråd. Det vi kanske inte är ense om är att jag anser det självklart medan jag tolkar dig som att du inte tycker att det är riktigt lika självklart.

Men jag håller med om att vi inte kommer längre på något meningsfullt sätt och får väl enas om att vi är helt ense till vissa delar men kanske inte riktigt ense i alla delar. Inget konstigt med det. :)
 
Det SAS måste fixa omgående är ju utskicken och info om när en avgång ställs in. Verkar vara systemstrul för att nu känner inte ens Check My Trip av det heller. Ju tidigare man får veta att en avgång fallit desto större chans att hitta nya platser. Kanske någon på forumet som har bra kontakter kan fråga SAS vad det är som har hänt?
 

mha321

Medlem
Det är sådant här jag vänder mig mot. Det är ingen "lek med tanke". Det är en självklarhet att lag ska följas, pandemi eller ej. Vilka lagar tycker du ett flygbolag ska få bryta mot? Bara denna eller precis vilka som helst om det är lönsamt?
Om man tycker det, vilket jag i princip håller med om, så ska man ju inte reagera bara på SAS. Det finns ju ett stort antal bolag som inte följer de reglerna under normala förutsättningar. Då kan man ju förstå att SAS, och med dem många - om inte alla - andra bolag runt om Europa, tolkar det som att det inte är direkt tvingande regler, och därmed under pandemin applicerar samma regler som man vet att man kommer undan med i vanliga fall.

Om reglerna hade varit ens nästan konsekvent efterföljda innan pandemin så hade vi kanske inte hamnat här. Men det är ju samtidigt orimligt att kräva att vissa bolag ska följa reglerna när andra inte behöver göra det.

Det är definitivt dåligt av SAS. Och det ska inte vara så att bara för att en gör fel så får alla andra göra fel. Men i praktiken blir det ju så att om bara enstaka bolag faktiskt skulle följa reglerna, så blir konkurrensen väldigt sned. Och regler utan uppföljning är inte långt ifrån att inte vara regler alls.
 

SK989

Medlem
Vem är största ägaren i SAS? Svenska staten. Vem är näststörsta ägare i SAS? Danska staten. Vem var det som var med och beslutade EU-förordning 261/2004? Bl.a. svenska och danska staten. Har man från deras sida tagit något som helst initiativ till att ändra EU-förordningen vad gäller rätten att bli ombokad när ett flyg ställs in? Nej. Blir det inte väldigt konstigt om SAS då struntar i valda delar av den bestämmelse som de största ägarna själva var med och beslutade? Jag tycker diskussionen är konstig. Inga företag har någon möjlighet att välja bort valda delar av tvingande lagstiftning som är till för att skydda konsumenter. Sen är det förstås alltid upp till var och en om man vill dra SAS eller någon annan till domstol för att få rätt men att insinuera att man förstör för andra om man gör det köper jag inte.

Om man planerat en semesterresa, bokat de hotell man vill ha, ordnat ledigt från jobbet, kanske har barnen lov från skolan... och så får man beskedet 15 dagar innan avresa att tyvärr är flyget inställt. Ombokning kan du glömma även om du har rätt till det enligt en bestämmelse som våra två största ägare själva var med och beslutade. Och de poäng du tänkt använda har ju förresten löpt ut men vi bjussar på några månaders extra giltighetstid, tänk så generösa vi är. Inte för att du lär hitta en ny resa business interkontinentalt för flera personer om 15 dagar eller ens inom några månader om du nu kan styra om hela din planering med såväl din arbetsgivare, hotell, barn och allt annat... Och det ska man ta på "shit happens"-kontot? Inte jag.
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Om man tycker det, vilket jag i princip håller med om, så ska man ju inte reagera bara på SAS.
Jo i denna tråd kommenterar jag bara SAS för att inte raskt få smäll på fingrarna med tanke på trådens rubrik/ämne. :p

Skämt åsido, naturligtvis förväntar jag mig regelefterlevnad/laglydnad av alla, inte bara av alla flygbolag, eller bara av alla bolag, utan av just av alla. Att sedan det inte alltid fungerar och att alla strider inte är lämpliga att ta är jag fullt medveten om. Hur som helst måste något vara riktigt fel när/om de flesta aktörer i branschen ser regelverket/lagen till i varje vissa delar som en käck rekommendation och inget som man i praktiken behöver bekymra sig nämnvärt om...
 

ekf

Medlem
Om man planerat en semesterresa, bokat de hotell man vill ha, ordnat ledigt från jobbet, kanske har barnen lov från skolan... och så får man beskedet 15 dagar innan avresa att tyvärr är flyget inställt.
Just detta är väl det sura med att flera bolag inte följer reglerna om ombokning ordentligt.... alldeles oavsett om det handlar om revenue- eller awardbokningar. Har själv inte drabbats av detta än som tur är då både Lufthansa och SAS löst det hyfsat pragmatiskt åt mig då de ställt in, dock har det varit med resor på egen metall.
 

TP12

Medlem
Hur ser ni på denna då, hade en bonusresa bokad till Venedig i måndadsskiftet maj/juni som nu blev inställd. Var en FlyPremium i plus som jag bokade när de hade kampanj så kostade mig 42 000 poäng istället för de vanliga 60k (rör två vuxna tur och retur). Är fortfarande sugen på att åka så tänker försöka boka om. Vad tror ni, kraftig uppförsbacke om man begär att de ska ta den nya bokningen för det tidigare poängpriset?

Tänker själv att det är en ganska rimlig begäran :)
 

FilipJ

Medlem
Hur ser ni på denna då, hade en bonusresa bokad till Venedig i måndadsskiftet maj/juni som nu blev inställd. Var en FlyPremium i plus som jag bokade när de hade kampanj så kostade mig 42 000 poäng istället för de vanliga 60k (rör två vuxna tur och retur). Är fortfarande sugen på att åka så tänker försöka boka om. Vad tror ni, kraftig uppförsbacke om man begär att de ska ta den nya bokningen för det tidigare poängpriset?

Tänker själv att det är en ganska rimlig begäran :)
Har du kvar bokningen så ska det inte vara något problem! Har du sagt nej tack till alternativet (?) så kan det bli uppförsbacke.
 
Toppen