Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!


Bra argumenterat (hela inlägget, alltså). Det enda jag inte håller med om är att jag inte tror vi (resenärer) skulle vara sämre ut om det skedde en massutrotning av befintliga flygbolag, med efterföljande uppstart av helt nya bolag bättre anpassade till dagens verklighet.

Nu talar jag knappast i egen sak, i vart fall inte på kort sikt, givet att jag är starkt engagerad i Eurobonus-systemet, och har väl över en miljon poäng som jag inte gärna ser blir värdelösa...
 
Det är ju inte riktigt samma sak och känns som du missar lite i jämförelsen. En bättre jämförelse är ju att om du bokat biljett i bokningsklass K och det inte finns i den bokningsklassen - då har de ändå en skydighet att omboka dig (antingen med partner eller vilket annat bolag som kan tänkas flygas sträckan).

Det som snarare diskuteras här är ju också att SAS (och flera andra bolag) bara säger nej utan att ens kolla om det finns några alternativ i samma kabinklass (ens inom samma allians) och de kollar definitivt inte alternativ hos andra bolag som flyger till samma destination (undantaget om resan är påbörjad men inte riktigt det som diskuteras).
Yes, jag funderade på om jag skulle kommentera det själv, men avstod. Det är ju som du säger ingen 1:1 jämförelse. Utan jag ville mer belysa principen att även om bolaget är skyldig att omboka dig, så finns det såklart fall där de ej behöver göra det. Om tex inte kabinklassen är tillgänglig. Kanske det även finns undantag för just Awards.
 

mha321

Medlem
Det enda jag inte håller med om är att jag inte tror vi (resenärer) skulle vara sämre ut om det skedde en massutrotning av befintliga flygbolag, med efterföljande uppstart av helt nya bolag bättre anpassade till dagens verklighet.
Syftningsfel. Det jag tror vi får det sämre av är om EU regleringen avskaffas och ersätts med något nytt.

Att bolagen utrotas och det kommer nya kan vara positivt och negativt. Just nu är det ju nästan bara LCCer som startas nya, så en "risk" med en sådan "omstart" skulle vara att vi bara får LCCer. Och det är säkert bättre för en del, men jag tror de flästa som hänger på det här forumet inte skulle tycka det var bättre. Å andra sidan skulle ju marknaden för att starta en ny full-service carrier bli betydligt större om de existerande försvann, så det kan nog bli annorlunda i ett sådant läge.
 

Robbe

Medlem
Jag som inte reser lika mycket som många andra kan tycka att SAS kundtjänst hanterade mitt ärende lite onödigt krångligt. Jag + sambo ska resa i augusti till Spanien, hon räknas som ungdom och det går tydligen inte att boka 1 vuxen och 1 ungdom på samma bokning. Ombokningsbara biljetter så jag gjorde en bokning ändå. Kontaktade kundtjänst för att se om de kunde omboka henne till en ungdomsbiljett, vilket de inte kunde och det är förståeligt då det är andra villkor tydligen för de två olika biljett-typerna. Jag kan avboka och få en voucher på hela beloppet och sen boka upp två nya resor, använda vouchern för detta och sen med det som blir över på vouchern kan jag betala för sittplatser.
Jag föreslog att de kunde hjälpa mig att boka upp de två nya innan jag avbokade eftersom jag inte vill gå miste om mina biljetter detta datum men det gick inte. Då föreslog jag att eftersom mellanskillnaden skulle vara ungefär samma summa som det kostar att boka sittplatser så kunde de helt enkelt bjuda på free seating så slipper vi boka av och boka upp på nytt. Men icke.

Tycker ni att jag var orimlig med detta? Jag vet att jag från början bara borde bokat två separata bokningar men jag tänkte att det nog gick att lösa med tanke på ombokningsbart eller avbokning mot voucher.
 

pswe

Medlem
Jag som inte reser lika mycket som många andra kan tycka att SAS kundtjänst hanterade mitt ärende lite onödigt krångligt. Jag + sambo ska resa i augusti till Spanien, hon räknas som ungdom och det går tydligen inte att boka 1 vuxen och 1 ungdom på samma bokning. Ombokningsbara biljetter så jag gjorde en bokning ändå. Kontaktade kundtjänst för att se om de kunde omboka henne till en ungdomsbiljett, vilket de inte kunde och det är förståeligt då det är andra villkor tydligen för de två olika biljett-typerna. Jag kan avboka och få en voucher på hela beloppet och sen boka upp två nya resor, använda vouchern för detta och sen med det som blir över på vouchern kan jag betala för sittplatser.
Jag föreslog att de kunde hjälpa mig att boka upp de två nya innan jag avbokade eftersom jag inte vill gå miste om mina biljetter detta datum men det gick inte. Då föreslog jag att eftersom mellanskillnaden skulle vara ungefär samma summa som det kostar att boka sittplatser så kunde de helt enkelt bjuda på free seating så slipper vi boka av och boka upp på nytt. Men icke.

Tycker ni att jag var orimlig med detta? Jag vet att jag från början bara borde bokat två separata bokningar men jag tänkte att det nog gick att lösa med tanke på ombokningsbart eller avbokning mot voucher.
Tycker det låter som att dina förväntningar på möjlig flexibilitet i stora organisationers callcenter är lite för stora.
 

palmen

Moderator
Jag är fullt medveten om problemet men är lösningen verkligen att man ska acceptera att en dominerande aktör på aktuell marknad skiter i lagstiftningen och gör som de vill, om det nu är så?

De som bokar biljetter, oavsett typ, måste kunna lita på att resorna normalt går att genomföra som avtalat. I många fall är dessa bokningar en del i en "långsiktig plan" som involverar saker som andra reserelaterade bokningar, planering av "livspusslet" med familj, semesterledighet, andra åtaganden och mycket annat. En inställd resa utan rimliga ersättningsalternativ kan därmed få ganska stora konsekvenser för den enskilde.

Hur mycket tycker vi att SAS har rätt att strunta i "lagstiftningen"? I en procent av fallen, tio procent eller 90 procent?

Jag har ingen tanke på att "dra" detta någonstans och jag tror att vi alla måste vara extra toleranta för märkligt agerande i märkliga tider. Jag kan dock inte acceptera ett synsätt att det är OK av någon att strunta i gällande rätt. Så ska inte ett rättssamhälle fungera!
Även om man har rätt på alla sätt och vis är det ibland bättre att inte ta fighten då förlusten kan bli mycket större än vinsten och drabba "alla" och inte bara en själv.

Att detta beteende är uselt från SAS och andra bolag som gör på detta sätt håller jag med om. Enklast är att rösta med fötterna och ta sin Business till andra bolag som hanterar detta bättre. Har själv råkat ut för samma sak på betalda biljetter där sas vägrar boka om. För min del kommer andra bolag bara första alternativet framöver pga det.

Att detta drabbar de med bokningar för flera extra hårt, speciellt om det är ett väldigt tight fönster för bokning är självklart olyckligt. Många gånger går det dock att lösa.

Vi som bokar dessa typer av biljetter är ju medvetna om riskerna med award bokningar, oavsett vad vi tycker om dom. På samma sätt är vi medvetna om risker med mistake fares och andra felprissättningar. Även om man har rätt där så ringer man inte och klagar eller frågar mm då det sabbar för alla i slutändan.

Normalt går resorna att genomföra, det är ytterst sällan dessa problem uppstår "normalt sätt". Att det ser helt annorlunda ut under pandemin tycker jag ändå att folk ska ha överseende med. Bokar man massa resor mitt i pandemin där allt är extremt oklart vad som kommer att ske och länder kan stänga ner över natten, då får man även räkna med att man själv kan drabbas av inställda flyg och problem på vägen.
 

Delayed

Medlem
Vi som bokar dessa typer av biljetter är ju medvetna om riskerna med award bokningar
Är vi? Jag är nog naiv nog att tro att "lagstiftningen" även gäller dessa!

På samma sätt är vi medvetna om risker med mistake fares och andra felprissättningar.
Hur kan du jämföra att förvänta sig regelefterlevnad med att i ond tro nyttja en motparts misstag? En väldigt dålig jämförelse tycker jag!
 

palmen

Moderator
Jag som inte reser lika mycket som många andra kan tycka att SAS kundtjänst hanterade mitt ärende lite onödigt krångligt. Jag + sambo ska resa i augusti till Spanien, hon räknas som ungdom och det går tydligen inte att boka 1 vuxen och 1 ungdom på samma bokning. Ombokningsbara biljetter så jag gjorde en bokning ändå. Kontaktade kundtjänst för att se om de kunde omboka henne till en ungdomsbiljett, vilket de inte kunde och det är förståeligt då det är andra villkor tydligen för de två olika biljett-typerna. Jag kan avboka och få en voucher på hela beloppet och sen boka upp två nya resor, använda vouchern för detta och sen med det som blir över på vouchern kan jag betala för sittplatser.
Jag föreslog att de kunde hjälpa mig att boka upp de två nya innan jag avbokade eftersom jag inte vill gå miste om mina biljetter detta datum men det gick inte. Då föreslog jag att eftersom mellanskillnaden skulle vara ungefär samma summa som det kostar att boka sittplatser så kunde de helt enkelt bjuda på free seating så slipper vi boka av och boka upp på nytt. Men icke.

Tycker ni att jag var orimlig med detta? Jag vet att jag från början bara borde bokat två separata bokningar men jag tänkte att det nog gick att lösa med tanke på ombokningsbart eller avbokning mot voucher.

Tack för svaret, bra att veta att man kanske behöver sänka förväntningarna något.

Du ska nog snarare förvänta dig att de inte kommer att göra något alls i detta då det är något du inte har rätt till.
Flexibilitet och göra om bokningar är tyvärr inget som flygbolag fixar med, såvida man inte betalat för det i form av full flex biljetter.

Tyvärr får du nog se det som en lärdom att bokar man ungdomsbiljetter så blir det separat bokning och att det inte går att göra om en vanlig biljett till ungdomsbiljett.
Att det blir samma pengar i slutändan spelar ingen roll för bolaget då det är biljettregler som styr vad du får och inte får göra. Börjar man frångå biljettregler öppnar man nog Pandora ask.
 
Toppen