Jag är fullt medveten om problemet men är lösningen verkligen att man ska acceptera att en dominerande aktör på aktuell marknad skiter i lagstiftningen och gör som de vill, om det nu är så?
De som bokar biljetter, oavsett typ, måste kunna lita på att resorna normalt går att genomföra som avtalat. I många fall är dessa bokningar en del i en "långsiktig plan" som involverar saker som andra reserelaterade bokningar, planering av "livspusslet" med familj, semesterledighet, andra åtaganden och mycket annat. En inställd resa utan rimliga ersättningsalternativ kan därmed få ganska stora konsekvenser för den enskilde.
Hur mycket tycker vi att SAS har rätt att strunta i "lagstiftningen"? I en procent av fallen, tio procent eller 90 procent?
Jag har ingen tanke på att "dra" detta någonstans och jag tror att vi alla måste vara extra toleranta för märkligt agerande i märkliga tider. Jag kan dock inte acceptera ett synsätt att det är OK av någon att strunta i gällande rätt. Så ska inte ett rättssamhälle fungera!
Även om man har rätt på alla sätt och vis är det ibland bättre att inte ta fighten då förlusten kan bli mycket större än vinsten och drabba "alla" och inte bara en själv.
Att detta beteende är uselt från SAS och andra bolag som gör på detta sätt håller jag med om. Enklast är att rösta med fötterna och ta sin Business till andra bolag som hanterar detta bättre. Har själv råkat ut för samma sak på betalda biljetter där sas vägrar boka om. För min del kommer andra bolag bara första alternativet framöver pga det.
Att detta drabbar de med bokningar för flera extra hårt, speciellt om det är ett väldigt tight fönster för bokning är självklart olyckligt. Många gånger går det dock att lösa.
Vi som bokar dessa typer av biljetter är ju medvetna om riskerna med award bokningar, oavsett vad vi tycker om dom. På samma sätt är vi medvetna om risker med mistake fares och andra felprissättningar. Även om man har rätt där så ringer man inte och klagar eller frågar mm då det sabbar för alla i slutändan.
Normalt går resorna att genomföra, det är ytterst sällan dessa problem uppstår "normalt sätt". Att det ser helt annorlunda ut under pandemin tycker jag ändå att folk ska ha överseende med. Bokar man massa resor mitt i pandemin där allt är extremt oklart vad som kommer att ske och länder kan stänga ner över natten, då får man även räkna med att man själv kan drabbas av inställda flyg och problem på vägen.