Senaste nytt

SAS Business Class Newark - Arlanda

Hasse E

Medlem
En glädje att åter få läsa en reserapport från dig Jonas C, jag tycker alltid att du skriver mycket sakligt och nyanserat. I en premiumkabin tycker jag faktiskt att man kan kräva bättre bemötande och service än det du återberättar. Jag tvivlar inte en sekund på att du också förstår att alla kan ha en dålig dag men det ursäktar banne mig inte ett oengagerat uppträdande från besättningen, det är ändå ett serviceyrke vi diskuterar. Vore kul med en återkoppling med anledning av din skrivelse till SAS! Keep up the good work!
 

nilsson

Medlem
Jag flög SFO-CPH igår i C med SAS och har väldigt lite att klaga på vad gäller servicen. Möjligen att de kunde agera lite mer proaktivt vid boardning och hänga upp ytterkläder och hjälpa upp väskor i hyllorna så att folk kommer på plats fortare.
 
Mikael64: Imponerande ändå att den thailändska familjen engagerade sig när crewn beter sig illa. Men samtidigt illa med hans motvilja att vilja be om ursäkt. Det sätter ändå en nivå på hur servicen är på en flygning. I mina ögon ska en cabin manager motivera besättningen att ge bästa möjliga service.
 

rvarttinen

Medlem
Tack för en läsvärd och välskriven rapport, som vanligt - hög standard!

Trist att läsa om SAS spiral nedåt. Upplevde själv SAS glansdagar och då var det en självklarhet att välja SAS när det skulle bokas. Därför känns det riktigt trist när de inte längre lyckas leverera. Numera drar jag mig för att boka något leg med SAS, bara om det är absolut nödvändigt (svårt att motivera alt. routing till Köpenhamn än direkt, men via AMS kanske kan gå :) ). Håller med i din analys: SAS har numera tyvärr blivit något slags glorifierat lågprisbolag.

Åkte nyligen med Turkish och hade en del positivia och negativa upplevelser, maten där var överlag bra, men servicenivån var mycket ojämn mellan flighterna. Dock inte så omotiverad som du beskriver SAS ombordpersonal ...
 

Trumis

Medlem
Kan tyvärr bara hålla med om besättning från NO jämfört med Sve. Kan inte heller förstå varför de är så mycket sämre på detta.
 

Jonas C

Medlem
Kan tyvärr bara hålla med om besättning från NO jämfört med Sve. Kan inte heller förstå varför de är så mycket sämre på detta.

Trist att detta tycks vara normen bland de norska besättningarna. Norrmän är för övrigt mycket trevliga, så man tycker ju att de borde kunna ge en rättvis representation för sina landsmän :)

Tack för en läsvärd och välskriven rapport, som vanligt - hög standard!

Trist att läsa om SAS spiral nedåt. Upplevde själv SAS glansdagar och då var det en självklarhet att välja SAS när det skulle bokas. Därför känns det riktigt trist när de inte längre lyckas leverera. Numera drar jag mig för att boka något leg med SAS, bara om det är absolut nödvändigt (svårt att motivera alt. routing till Köpenhamn än direkt, men via AMS kanske kan gå :) ). Håller med i din analys: SAS har numera tyvärr blivit något slags glorifierat lågprisbolag.

Åkte nyligen med Turkish och hade en del positivia och negativa upplevelser, maten där var överlag bra, men servicenivån var mycket ojämn mellan flighterna. Dock inte så omotiverad som du beskriver SAS ombordpersonal ...

Tackar, glad att du uppskattade läsningen. Det är helt klart trist att SAS fortsätter att försämra servicen, i synnerhet när de har möjligheterna alla möjligheter för att kunna leverera god service, vilket skulle vara en bra konkurrensfördel. Jag flyger dock gärna SAS inom Europa och gärna via Oslo eller Köpenhamn, men det är ju främst för poängens skull :)

Servicen på Turkish är verkligen en hit and miss. På vissa flygningar kan besättningen vara väldigt uppmärksam och trevlig, vilket var fallet i måndags när jag flög ARN-IST i Business. Men på det stora hela har de en lång väg att gå innan de kommer upp i samma servicenivåer som övriga Europeiska flygbolag (LH, LX, KLM eller SAS för den delen). Maten, sätet, loungen och underhållningssystemet väger dock upp en hyfsad del.
 

MarcusC

Medlem
Tack för som alltid utmärkt reportage. Trist läsa om besättning och givet ingen bra reklam för SAS. förvånande att det inte ens fanns några som ändå ville ge lite riktig service...
 

Jonas C

Medlem
Tack för som alltid utmärkt reportage. Trist läsa om besättning och givet ingen bra reklam för SAS. förvånande att det inte ens fanns några som ändå ville ge lite riktig service...

Tackar! Den manlige stewarden som agerade "kock" på flygningen var nog den trevligaste besättningsmedlemmen ombord. Dessvärre hann man inte se honom då han jobbade i galley under större delen av flygningen.
 

johisco

Medlem
Kul rapport! Och kudos för att du tar dig tid och skriver!

Lustigt att det är samma förrätt som jag fick med en månads tidsskillnad... Verkar lite märkligt. Dock hade jag väldigt trevlig personal och var mycket väl omhändertagen då jag flög Arlanda - Chicago.

Din Champagnesmak däremot ger jag inte mycket för! :D Henriot 2007 är ju riktigt bra och Taittinger är ju ett av de stora husen som har högst dosage i sin bascuvee och därmed är känd för att vara lite för söt. Även prestigen, Comtes de Champagne, har även den relativt hög dosage.
 
Toppen