Senaste nytt

SAS Business Class Newark - Arlanda

andyp

Medlem
Nu har jag visserligen bara flygt till/från Köpenhamn ett 20 tal gånger så min referensram är inte lika bred som din. :)
Men ingen av gångerna har jag stött på någon dansk besättning som jag upplevde som genuint trevlig, och två gånger har bemötandet varit riktigt illa. De svenska besättningsmedlemmarna från Köpenhamn tenderar däremot att vara trevligare.

20 ganger er lite statistisk signifikant kan man si. Anbefaler deg å ikke generalisere basert på så få opplevelser. Jeg har over mange år fått både bra og dårlig crew, noe man kan få selv på 5* selskap som Qatar.
Om du noen gang kommer til å reise i jobb isteden for privat kommer du til å sette pris på hva SAS har nå: Ruter direkte til Norden, geniale slot-tider rundt om, pro-aktive med ombookinger, samt gode priser for bedrifter.
I tillegg får de nå bedre rutenett pga flere fly og et nytt fresht produkt. Det er faktisk helt utrolig deilig med den Skandinakviske følelsen ombord når man har vært på jobb halve jorda, og føle at man endelig kommer hjem.
 
Last edited:
På long haul kommer jag i framtiden att avstå från SAS. De har visserligen aldrig varit mitt förstahandsval på grund av dåligt ruttnät, få frekvenser, brist på flygplan, höga priser och gammal produkt. Som jag nämnde tidigare i rapporten ser jag inte SAS som något mer än ett förfinat lågprisbolag och jag kommer även i framtiden att fortsätta flyga dem inom Europa.

Ursäkta, men det här låter barnsligt. Agerar du med att "straffa" alla andra företag varje gång du blir bemött lite taskigt? Varför inte totalt bojkotta SAS? Nej, trots att du är besviken och missnöjd tänker du fortfarande flyga med bolaget trots att du har en massa andra valmöjligheter. Du får gärna älska att hata SAS, men logisk verkar inte dina kommentarer.
 

famhanssons

Medlem
Ursäkta, men det här låter barnsligt. Agerar du med att "straffa" alla andra företag varje gång du blir bemött lite taskigt? Varför inte totalt bojkotta SAS? Nej, trots att du är besviken och missnöjd tänker du fortfarande flyga med bolaget trots att du har en massa andra valmöjligheter. Du får gärna älska att hata SAS, men logisk verkar inte dina kommentarer.

Jag tror du missuppfattar det du benämner "straffa". Det rör sig om valmöjlighet. Om Jonas (som medveten resenär) prioriterar upplevelse framfört pris/snabbhet så är det naturligtvis så att han väljer andra bolag framför SAS. United lär ligga högt upp på listan. Det precis det som beskrivs som SAS måste göra något åt. Flyger man Business och betalar så mycket mer än economy så förväntas service därefter. Brukar du gå på 3 stjärninga restauranger och acceptera service som om det vore ett gatukök.......
 

Storsteffe

Medlem
Ursäkta, men det här låter barnsligt. Agerar du med att "straffa" alla andra företag varje gång du blir bemött lite taskigt? Varför inte totalt bojkotta SAS? Nej, trots att du är besviken och missnöjd tänker du fortfarande flyga med bolaget trots att du har en massa andra valmöjligheter. Du får gärna älska att hata SAS, men logisk verkar inte dina kommentarer.

Ursäkta, men han skiljer på long haul och kortare flygningar, det gör jag också och flyger SAS i brist på val inom Sverige/Europa men i övrigt i stort sett inte alls sedan ett par år. Är väl inget konstigt med det om man anser att produkten är sämre än alternativen, tycker att det är väldigt logiskt. Vad är barnsligt med det? Hans åsikt att SAS inte är bra på long haul eller?
 
En första klass rapport på en business class resa. En väldigt bra sammanfattning på dina resereportage Jonas.
Och bra att du vänt dig till customer care med dina synpunkter på din resa. Inte alls ett ok med det bemötande du fick. Oavsett om man reser i economy eller business så har man rätt till bästa möjliga service. Många gånger glömmer folk bort att passagerarna betalar kabinpersonalens löner. Och med dagens konkurrens till framför allt NYC ska SAS vara tacksamma för alla passagerare de får hälsa välkommen till.

Mina egna erfarenheter utav SAS i business/eco extra longhaul har varit överlag positiva. Den enda gånger jag känner att jag fått "halvdålig" service var på en kortis mellan ARN-CPH i economy extra. Purser och kvinnlig värdinna 60+...och föga förvånande- de var från Norge....;)

Keep up the good work
 

Jonas C

Medlem
Precis, som ovanstående talare säger så bör man skilja på SAS inom Europa och på long haul. Inom Europa flyger jag gärna med SAS då de erbjuder ett bra ruttnät, bekväma tidtabeller, möjlighet att köpa enkelbiljett, samt ungdomsbiljetter om man är under 25 år. Den sistnämnda utnyttjas frekvent och jag uppskattar verkligen möjligheten att kunna resa med kort varsel utan att bli ruinerad. Likaså är SAS ett flygbolag som sätter ett högt värde på kundlojalitet och besitter tillskillnad från många konkurrenter förmågan att snabbt kunna lösa problem så som ombokningar vid schemaändring och hantering av klagomål. Har haft mycket positiva erfarenheter kring båda, vilket är skäl nog till att välja SAS i framtiden.

På long haul har SAS aldrig varit ett alternativ till att börja med då priserna är högre än konkurrenterna, produkten föråldrad och ruttnätet är mycket begränsat. Med tanke på den senaste tidens serivceförsämringar så är det ganska osannolikt att jag väljer att flyga SAS på long haul igen. Jag bokade den här resan enbart för att prova på SAS long haul produkt i Business.

Här kan ni läsa om en positiv SAS upplevelse från förra vintern :)

http://www.businessclass.se/forum/r...class-stockholm-paris-sa-illa-trots-allt.html
 

gusten

Medlem
Bra rapport Jonas och det är trist att du måste gå på toaletten för att få en angenäm upplevelse på vårt gamla flagship bolag. Du gör helt rätt som röstar med fötterna på long-haul framöver. United t e x! Och nu förstår vi varför närmast alla serviceyrken i Oslo (och i mångt och mycket i Norge) bemannas av svenskar. Jantelagen tycks oöverstiglig. Jag har prioriterat ned SAS både på min stamrutt (till Finnair) och även i övrigt. För dyrt och tyvärr alltför ofta för dåligt.
 

Valley

Medlem
Böjd att hålla med TS vad gäller SAS Long Haul men jag har inte upplevt några större skillnader i trevlighet mellan besättningarnas nationalitet. På min stege ligger fortfarande en svensk besättning på första plats och det är dem som SAS kan tacka för att jag inte tänker välja SAS på Long Haul under närmaste framtiden.
 

obs

Medlem
Tak Jonas C for en fin rejserapport :)

Jeg ville have faktisk have troet at den ville være mere negativ, med tanke på tilstanden af SAS' nuværende hardware. Jeg kan godt se at ikke alt fungerede optimalt, og at man måske også kunne have forventet mere af serveringen. Men det ser ud til at den alligevel var okay tilfredsstillende.

Men jeg giver dig helt ret i at personalets humør og betjening fuldstændigt kan afgøre, om man synes det har været en god eller dårlig tur. Får man en god betjening, kan man meget nemmere se bort fra alt det der måske ikke fungerer optimalt.
 

Mikael64

Medlem
Bra rapport och fina bilder. Jag flyger oftast SAS inrikes & inom Europa då SAS brukar vara mycket bra men på långlinjerna så blir det konkurrenterna då SAS har få långlinjer, gamla flyg och mat som sällan smakar. Senast när jag flög Emirates mellan BKK-HKG var servicen eländig. Maten kom först ut efter halva flygresan (Economy). Besättningen var ovänner med varandra. Många pax kunde höra hur oförskämda dom var mot varandra i galley.....maten som serverades i economy var allt annat än varm vilket gjorde att många pax sa ifrån och besättningen blev ännu mer irriterade. På tillbakavägen HKG-BKK flög jag THAI (economy) då fick jag mitt glas med tomatjuice i knät. Personalen bad inte ens om ursäkt. Den thailändska familjen som satt bredvid mig blev rosenrasande på besättningen och tvingade pursen att ta hand om detta vilket han gjorde med sur min... Man kan få eländig service även på bolag som ska vara 5 stjärniga......
 
Toppen