Senaste nytt

SAS Business-biljetter försvinner mellan mina bokningar -tips?

asaber

Ny medlem
Jag försöker boka 4 SAS poäng-biljetter ToR till Chicago i businesd för mig, min man och 2 barn. Alltså 4 platser totalt. Jag har 2 Amex 2-4-1 vouchers som jag behöver använda, varav en på min mans eurobonuskonto och en på mitt konto.

Jag ser vid sökning att det finns 6 st bokningsbara poängplatser i business på flyget hem. Problemet är att när jag bokar 2 av dessa med det ena kontot med ena vouchern så försvinner de andra 4 platserna också! Så jag kan inte sedan boka 2 till från andra kontot. Om jag avbokar den första bokningen kommer alla 6 platserna tillbaka, så det är ingen annan som bokat dem under tiden.

Någon som varit med om detta o har förslag på lösning så jag kan lyckas boka alla 4 platserna i business? ( just nu var jag tvungen att boka en vuxen + barn i plus istället....)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tonton

Medlem
Jag försöker boka 4 SAS poäng-biljetter ToR till Chicago i businesd för mig, min man och 2 barn. Alltså 4 platser totalt. Jag har 2 Amex 2-4-1 vouchers som jag behöver använda, varav en på min mans eurobonuskonto och en på mitt konto.

Jag ser vid sökning att det finns 6 st bokningsbara poängplatser i business på flyget hem. Problemet är att när jag bokar 2 av dessa med det ena kontot med ena vouchern så försvinner de andra 4 platserna också! Så jag kan inte sedan boka 2 till från andra kontot. Om jag avbokar den första bokningen kommer alla 6 platserna tillbaka, så det är ingen annan som bokat dem under tiden.

Någon som varit med om detta o har förslag på lösning så jag kan lyckas boka alla 4 platserna i business? ( just nu var jag tvungen att boka en vuxen + barn i plus istället....)

Testa att ringa SAS och göra bokningen? Förklara läget så slipper ni (förhoppningsvis) bokningsavgiften.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Canadien

Medlem
Jag försöker boka 4 SAS poäng-biljetter ToR till Chicago i businesd för mig, min man och 2 barn. Alltså 4 platser totalt. Jag har 2 Amex 2-4-1 vouchers som jag behöver använda, varav en på min mans eurobonuskonto och en på mitt konto.

Jag ser vid sökning att det finns 6 st bokningsbara poängplatser i business på flyget hem. Problemet är att när jag bokar 2 av dessa med det ena kontot med ena vouchern så försvinner de andra 4 platserna också! Så jag kan inte sedan boka 2 till från andra kontot. Om jag avbokar den första bokningen kommer alla 6 platserna tillbaka, så det är ingen annan som bokat dem under tiden.

Någon som varit med om detta o har förslag på lösning så jag kan lyckas boka alla 4 platserna i business? ( just nu var jag tvungen att boka en vuxen + barn i plus istället....)

Ring in och kolla om SAS ser platserna och kan boka alla 4 i en bokning, med 2 vouchers.
 

AABack2ARN

Medlem
Sker samma sak oavsett om du bokar från ditt eller makens konto först?
Skulle ni kunna boka samtidigt från varsin dator?

Men enklast verkar vara att ringa SAS och förklara läget.
 

Berglund

Medlem
Är det endast direktflighten ARN-ORD alternativt CPH-ORD som du försöker boka eller finns där möjligen någon anslutningsflight i din bokning också? Utan att ha kollat på det själv så får jag bara för mig att det skulle kunna vara något sådant såsom att befintliga poängplatser på anslutningsflygen tar slut även om businessplatserna på long-haul flygningen inte i sig är slut.

Samma slutsats som ovanstående, ring SAS.
 

asaber

Ny medlem
Det är en direktflygning ORD-ARN som har 6 business-biljetter, jag bokar 2 med ena kontot och då försvinner de andra 4 också direkt. Har inte testat ena eller andra kontot först, har svårt att se vad det skulle göra för skillnad...

Jag har testat att avboka 2 bokade business-biljetter för en dag och bokat 2 business en annan dag istället, då kommer direkt 6 platser tillbaka i business på ursprungsdagen trots att jag bara avbokade 2.

Jag undrar om det är nåt automatiskt att SAS bara vill ha ett "sällskap" = en bokning i business på poäng per flight? Så trots att jag bara bokar 2 av 6 platser så tas alla bort efter min bokning... någon som hört talas om det..?

Kan notera att detsamma händer INTE i Sas plus. Där finns det 4 platser och om jg bokar 2 så finns fortfarande 2 bokningsbara kvar.
 

Swedestar

Medlem
Samma sak hände mig i våras när jag bokade om inrikes poängbiljetter till en senare utresa. Hade mig själv + ena barnet på en bokning och min fru + andra barnet på den andra bokningen. Sökning visade fyra tillgängliga platser i plus på det datum vi ville resa men så fort jag bokade om två av oss så försvann även de andra två platserna. Ändrade tillbaka till ursprunglig bokning och då visades fyra tillgängliga platser igen. Slutade med att jag ringde guldsupporten som fixade det kostnadsfritt. Fick ingen förklaring till varför problemet uppstått.
 

agehall

Medlem
Ärligt talat låter det som en bugg att det alls syns 6 platser i business som awards. Det är ju ganska ovanligt att man ser mer än 2 platser lediga i business och 6 st är väldigt många...
 

asaber

Ny medlem
Om det är en bugg så är den rätt stor för den visar 5-6 business award-biljetter på flera flighter ORD-ARN i Oktober 2018. Det är inte bara en dag som det finns på... ska försöka få tid att ringa guld-supporten imorrn och se om de kan göra nåt.
 

Canadien

Medlem
Ärligt talat låter det som en bugg att det alls syns 6 platser i business som awards. Det är ju ganska ovanligt att man ser mer än 2 platser lediga i business och 6 st är väldigt många...
Det finns 33 avgångar under Okt-Nov som har 3 eller fler platser i Business från Skandinavien till Chicago.
Åt andra hållet finns det en handfull under samma period.

Kanske är det en bugg, men det har varit så ganska länge att SAS släpper ytterligare platser i Business 90-120 dagar innan, och speciellt på Chicago ofta 6-8 bokningsbara awards i Business under höst/vår.

Screenshot_20180716-220528.jpg
 
Toppen