Senaste nytt

SAS Boeingflotta

KalleSus

Medlem
Och nu tycks också SE-RJX vara i trafik på norsk inrikes...
Det är väl den utökade jultrafiken som kräver att fler maskiner åter tas i bruk
 

Tobbe.O

Medlem
Många plan har lämnat flottan under 2020 men en del har också tillkommit. Försöker mig på en lista nedan, men reserverar mig för att jag missat något.

Följande har lämnat:

Boeing 737-700: LN-RNO, SE-RJS, SE-REY, LN-RRN, SE-RJR.

Boeing 737-800: LN-RGA, LN-RCY, LN-RPM, LN-RPN, LN-RPO, LN-RCX, LN-RCZ, LN-RGC, LN-RPR, LN-RGB (lite osäker om sist nämnda har lämnat eller ej.)

Airbus A340: LN-RKF, LN-RKG, OY-KBC, OY-KBI, OY-KBD, OY-KBA, OY-KBM.

Totalt 22 stycken har lämnat.

(Oklart hur många plan som är kvar i SAS regi från underleverantören Cityjet, många av dem står parkerade men en del är även ommålade i vit färg.)


Fabriksnya plan som kommit:

Airbus A320Neo: SE-ROK, SE-ROH, SE-ROL, SE-ROZ, SE-ROU, SE-RUA, SE-RUB, SE-RUC.

Airbus A321Neo LR: SE-DMO

Airbus A350-900: SE-RSB, SE-RSC, SE-RSD.

Totalt: 12 stycken :):)

(utöver dessa fabriksnya har även underleverantören Xfly tillfört en del ATR och CRJ900 maskiner)

Nu hoppas vi på ett mycket bättre år ombord på dessa nya vikingar! Jag är super redo!! :)
 

KalleSus

Medlem
Boeing 737-800: LN-RGA, LN-RCY, LN-RPM, LN-RPN, LN-RPO, LN-RCX, LN-RCZ, LN-RGC, LN-RPR, LN-RGB (lite osäker om sist nämnda har lämnat eller ej.)
Jag tror att LN-RGB också har lämnat.
Hon var i Tallinn i höstas och återkom, enligt uppgifter, till Arlanda utan SAS-logga. Det tyder på att maskinen är på väg bort. Därefter markerad av bl.a. Planespotters som "stored" till skillnad mot "parked" som är det gängse uttrycket för parkerade i väntan på bättre tider.

Exempelvis har SAS parkerat ett antal Airbus (319, 320 Classic, 321) i Castellón och Madrid. Dessa är nog att betrakta som "tillfälligt parkerade" - även om just Castellón också har använts som skrotningsplats.
 

KalleSus

Medlem
Tack och farväl till LN-RRM (Erland Viking), en 737-700 som varit Norge trogen i alla år.
Levererades i januari 2000 och var den äldsta kvarvarande maskinen i SAS flotta. Den tillhörde den första sextetten -783 som beställdes för att huvudsakligen användas på norsk inrikes. Övriga var Grimhild, Borgny, Gjuke, Heimer och Solveig. Grimhild är fortfarande i trafik, men bara en månad yngre än Erland, så utrangering kan nog förväntas snart.
Erland går till Tucson/Marana med ett nattstopp i Bangor.
 

KalleSus

Medlem
Ännu en av SAS leasade 737-86N har lämnat flottan och återgått till leasingbolaget.

LN-RGF (Torolf Viking) flög i morse från Stockholm till Montpellier.
Maskinen kom nylevererad till SAS i april 2013 och fick alltså 8 år i bolaget.

Återstår nu bara fyra av dessa, ursprungligen nio maskiner.
Två är avställda (och troligen snart på väg ut ur flottan) och två flyger, huvudsakligen på norsk inrikes.
 

KalleSus

Medlem
LN-RCN (Hedrun Viking) som inte flugit i trafik sen början av april. positionerades idag om till Arlanda från Oslo - enligt uppgifter på norska Flyprat med bortplockade SAS-loggor, men i övrigt med den gamla SAS-målningen.
Hedrun Viking, ursprungligen registrerad SE-DTK, var SAS första levererade 737-800 och sattes i trafik den 8/5 2000. Omregistrerad till LN-RCN i september samma år.
Har huvudsakligen flugit i norsk trafik - och tycks nu alltså vara på väg ut.
 

Tobbe.O

Medlem
Hej då SE-RJT!

Screenshot_20210614-153222_Flightradar24.jpg
 
Toppen