SAS Boeingflotta

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Tobbe.O, 16 September 2018.

1. Tobbe.O

Tobbe.O Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Japp ser så ut. Även SE-RER är tillbaka i drift i Norge...

ssh9721 gillar detta.
  2. KalleSus

KalleSus Medlem

Och nu tycks också SE-RJX vara i trafik på norsk inrikes...
    Det är väl den utökade jultrafiken som kräver att fler maskiner åter tas i bruk

3. Tobbe.O

Tobbe.O Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Många plan har lämnat flottan under 2020 men en del har också tillkommit. Försöker mig på en lista nedan, men reserverar mig för att jag missat något.

Följande har lämnat:

Boeing 737-700: LN-RNO, SE-RJS, SE-REY, LN-RRN, SE-RJR.

Boeing 737-800: LN-RGA, LN-RCY, LN-RPM, LN-RPN, LN-RPO, LN-RCX, LN-RCZ, LN-RGC, LN-RPR, LN-RGB (lite osäker om sist nämnda har lämnat eller ej.)

Airbus A340: LN-RKF, LN-RKG, OY-KBC, OY-KBI, OY-KBD, OY-KBA, OY-KBM.

Totalt 22 stycken har lämnat.

(Oklart hur många plan som är kvar i SAS regi från underleverantören Cityjet, många av dem står parkerade men en del är även ommålade i vit färg.)

Fabriksnya plan som kommit:

Airbus A320Neo: SE-ROK, SE-ROH, SE-ROL, SE-ROZ, SE-ROU, SE-RUA, SE-RUB, SE-RUC.

Airbus A321Neo LR: SE-DMO

Airbus A350-900: SE-RSB, SE-RSC, SE-RSD.

Totalt: 12 stycken :):)

(utöver dessa fabriksnya har även underleverantören Xfly tillfört en del ATR och CRJ900 maskiner)

Nu hoppas vi på ett mycket bättre år ombord på dessa nya vikingar! Jag är super redo!! :)

M@GNÜS, M.K, enlunda och 15 andra gillar detta.
  4. KalleSus

KalleSus Medlem

Jag tror att LN-RGB också har lämnat.
    Hon var i Tallinn i höstas och återkom, enligt uppgifter, till Arlanda utan SAS-logga. Det tyder på att maskinen är på väg bort. Därefter markerad av bl.a. Planespotters som "stored" till skillnad mot "parked" som är det gängse uttrycket för parkerade i väntan på bättre tider.

Exempelvis har SAS parkerat ett antal Airbus (319, 320 Classic, 321) i Castellón och Madrid. Dessa är nog att betrakta som "tillfälligt parkerade" - även om just Castellón också har använts som skrotningsplats.

Mikael Stillman, aruba1, 011430121 och 1 annan gillar detta.
  5. KalleSus

KalleSus Medlem

Tack och farväl till LN-RRM (Erland Viking), en 737-700 som varit Norge trogen i alla år.
    Levererades i januari 2000 och var den äldsta kvarvarande maskinen i SAS flotta. Den tillhörde den första sextetten -783 som beställdes för att huvudsakligen användas på norsk inrikes. Övriga var Grimhild, Borgny, Gjuke, Heimer och Solveig. Grimhild är fortfarande i trafik, men bara en månad yngre än Erland, så utrangering kan nog förväntas snart.
    Erland går till Tucson/Marana med ett nattstopp i Bangor.

Mikael Stillman, Mimer, Tobbe.O och 7 andra gillar detta.
  6. NotRyan

NotRyan Medlem

En färre för @011430121 att sätta ett minimalt hopp till :D

KalleSus, 011430121 och Berglund gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!