SAS Boeingflotta

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Tobbe.O, 16 September 2018.

  1. Tobbe.O

    Tobbe.O Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hejdå LN-RCX! :)

    Screenshot_20201112-162749.png
     
    Mikael Stillman, pswe, rosenstam och 1 annan gillar detta.
  2. Tobbe.O

    Tobbe.O Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Remington Steele gillar detta.
  3. pswe

    pswe Medlem

    Ort:
    ARN / CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Verkar som det finns separationsångest :)

    3FF949D0-DE00-4A64-990A-79DD2F94A711.png
     
    rosenstam och Tobbe.O gillar detta.
  4. Tobbe.O

    Tobbe.O Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  5. ssh9721

    ssh9721 Medlem

    Ort:
    Nacka Strand
    Land:
    Sverige Sverige
    Kanske dum fråga, men varför fasas det ut såpass långsamt, speciellt i dessa tider? Omskolning pga seniority eller vad kan det vara? Leasingkostnader, löner eller vad, lägger mig platt då jag inte vet utan tycker det verkar gå långsamt. :)
     
  6. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Leasingavtal löper ofta i många, många år. Så man kan inte bara skicka iväg plan hur som helst.
     
    ssh9721 gillar detta.
  7. Tobbe.O

    Tobbe.O Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns troligtvis flera orsaker till detta. Mina tankar och åsikter: Dels leasing avtal som löper på. Sen vill man snabbt kunna sätta tillbaka kapacitet när detta tråkiga corona läge vänder, förhoppningsvis till våren och sommaren. Ska man kunna flyga ett sommarprogram samt all avtalad chartertrafik så kommer det behövas många plan. Sen kommer det inte så många A320Neo nästa år utan först året efter då leveranstakten åter ökar (var bestämt redan innan corona). Omskolning av personal som du nämner tar också tid och resurser. Samt att en hel del av de kvarvarande Boeing maskinerna uppdaterades med ny kabin för inte allt för länge sedan (2017-2019) så de håller sig skapligt/investerade pengar tills de avvecklas.

    Tycker ändå att utfasningen kommer gå snabbt med tanke på att 39 Boeing maskiner ska lämna inom 2.5 år. Snabbaste flott förnyelsen SAS någonsin har gjort! :)
     
  8. KalleSus

    KalleSus Medlem

    Två Boeing 737 försvinner nästa vecka, enligt uppgifter på norska Flyprat.

    SE-RJR, Styrbjörn Viking (737-76N), återgår till uthyraren (GECAS) på onsdag 2 december och flygs till St. Athan.
    Styrbjörn kom till SAS 2014 som förstärkning vid utfasningen av MD-80 efter 10 år hos Ethiopian Airlines.

    Redan på måndag, 30 november lämnar LN-RCZ, Glitne Viking (737-883). Som beteckningen 883 antyder, är Glitne en av SAS ursprungliga 737-800 och levererades i mars 2001 som SE-DTS. Omregistrerad till norskt register några månader senare.
    Sista resan går till Marana/Tucson. Arizona, via Bangor för övernattning.
     
    stopover, henke12, aruba1 och 4 andra gillar detta.
  9. Tobbe.O

    Tobbe.O Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    LN-RCZ är en av få B737-800 som inte uppgraderades med delvis ny kabin under åren 2017-2019. När LN-RCZ lämnat är alla kvarvarande -800 modeller uppgraderade :)
     
    henke12, aruba1, 011430121 och 1 annan gillar detta.
  10. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Göteborg-ish
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur många mellanlandningar behöver en 737 för att ta sig till Tucson?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×