Senaste nytt

SAS Boeingflotta

NotRyan

Medlem
LN-RGI har flugit för Oslobasen sen 23 november och LN-RGG bytte med LN-RCZ den 6/7 december.
I princip så återstår alltså bara 737-700 i Stockholm och samtliga som används, med undantag för LN-RNU tillhör GECAS-maskinerna som leasades in för att täcka upp för utfasningen av de sista MD80 åren 2012-2014,
Verkar logiskt att 737-700 finns kvar till sist då A320neo tar i stort sett samma paxantal som 737-800.
 

Berglund

Medlem
I princip så återstår alltså bara 737-700 i Stockholm och samtliga som används, med undantag för LN-RNU tillhör GECAS-maskinerna som leasades in för att täcka upp för utfasningen av de sista MD80 åren 2012-2014,
Det är väl dem som har kallats ”Kina-maskinerna” och som haft telexprintern till höger om styrmans säte istället för i mitten mellan sätena som de ”ordinarie” maskinerna?!
 

M.K

Medlem
Frågan är hur SAS gör med -700 då ARN ska bli all- AIRBUS innan 2021. Jag kan tänka mig att de sparar ett större antal i Norge de närmaste åren men vad sker här? Det borde rimligtvis bli NEO med några CRJ som komplement och ändrad schedule inrikes för att tillpassa denna flotta.
 

KalleSus

Medlem
Det är väl dem som har kallats ”Kina-maskinerna” och som haft telexprintern till höger om styrmans säte istället för i mitten mellan sätena som de ”ordinarie” maskinerna?!
Det gäller väl i så fall SE-RER och SE-RES som har ett förflutet i Air China.
Frågan är hur SAS gör med -700 då ARN ska bli all- AIRBUS innan 2021. Jag kan tänka mig att de sparar ett större antal i Norge de närmaste åren men vad sker här? Det borde rimligtvis bli NEO med några CRJ som komplement och ändrad schedule inrikes för att tillpassa denna flotta.
Huvudparten av de leasade 737-700 kommer nog att försvinna ganska snart efter att Stockholm blir ren Airbusbas.
En av GECAS-maskinerna (SE-REZ) har f.ö. redan återgått till ägaren. Och en är ju avställd på grund av sprickor i vingfästena (SE-RET).
Övriga är förhållandevis åldersstigna med runt 15 år på nacken, liksom SAS ursprungliga 737-700 (fyra återstår av de sex som levererades runt 2000).

Jag kan tänka mig att det blir de fyra nyare -700 (med winglets) som nylevererades till SAS 2007-2010 som blir de som stannar kvar längst i flottan (LN-RRA, LN-RRB, LN-RNU, LN-RNW).
 

011430121

Medlem
Det är väl dem som har kallats ”Kina-maskinerna” och som haft telexprintern till höger om styrmans säte istället för i mitten mellan sätena som de ”ordinarie” maskinerna?!
Vissa av dem har en flotte i taket i främre delen av pax kabinen! Luckan är ”låst” på de som SAS flyger, kolla vid rad 1 nästa gång, har för mig att det sitter en skylt att man inte får öppna luckan.
Detta kan @KalleSus bättre än jag.
 

M.K

Medlem
Jag tycker det är intressant framöver hur SAS gör. Kommer utfasningen stoppa upp av de mindre -700 när de mest slitna fasats ut eller fokuseras det fortsatt på att mest få ut de mindre maskinerna?

Det måste då innebära både färre avgångar och troligen färre tunnare destinationer för en ok kabinfaktor framöver.

Edit. Jag flög en ruskigt sliten -800 från ARN igår, LN-RPJ. Jag blev ombokad till den tyvärr. :( Inte en chans att den överlever 2020. Det hade varit intressant att se planerad utfasning faktiskt.
 
Last edited:

maswan

Medlem
Jag tycker det är intressant framöver hur SAS gör. Kommer utfasningen stoppa upp av de mindre -700 när de mest slitna fasats ut eller fokuseras det fortsatt på att mest få ut de mindre maskinerna?

Det måste då innebära både färre avgångar och troligen färre tunnare destinationer för en ok kabinfaktor framöver.

Jag gissar att det är många faktorer, de inhyrda maskinerna lämnas tillbaka enligt schema, de som har ett dyrt underhåll skrotas/säljs istället, sedan är det slitenhet och reodling av baser kvar. Jag tror inte det gör så himla mycket på de tunnare destinationerna, annat än att de vill öka antalet säten där det gör mest nytta först. A320neo lär ha lägre trippkostnad, så även om det flygs tomma stolar så är det billigare än procentuellt mer välfyllda 737-700or.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

henke12

Medlem
Vissa av dem har en flotte i taket i främre delen av pax kabinen! Luckan är ”låst” på de som SAS flyger, kolla vid rad 1 nästa gång, har för mig att det sitter en skylt att man inte får öppna luckan.
Detta kan @KalleSus bättre än jag.
Åkte SE-RER igår och mycket riktigt sitter en flotte där i början av kabinen!
38C9E41E-988A-48CE-9AF0-F2239A57DCB9.jpeg
 
Toppen