Senaste nytt

SAS Boeingflotta

KalleSus

Medlem
Det förklarar en del:
SAS Boeing 737-600 checkar ut innan jul | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Kanske SAS måste åka iväg och hämta hem några Grisar för en kort stund? :oops:
Tror inte det här påverkar trafiken i Sverige speciellt mycket. Den avställda maskinen var en av de äldre -700 som i stort sett enbart gått på norsk trafik.
Intressant. Framgår det varför Norwegian inte är påverkade? De har ju stora mängder 737NG.
Enligt direktiven från Boeing ska maskiner som gjort fler än 30000 cykler inspekteras.
Norwegians Boeingflotta är ju avsevärt mycket yngre än SAS' och många amerikanska bolags. Så troligen är det nog inte aktuellt att Norwegians maskiner behöver inspekteras... än.
 

mha321

Medlem
Kan det vara att deras 737or är nyare än SAS?

Enligt direktiven från Boeing ska maskiner som gjort fler än 30000 cykler inspekteras.
Norwegians Boeingflotta är ju avsevärt mycket yngre än SAS' och många amerikanska bolags. Så troligen är det nog inte aktuellt att Norwegians maskiner behöver inspekteras... än.

Ah, hade missat att det var cykel-baserat. SAS hra väl en del 737NG som är nyare än Norwegians äldsta, men det är klart att SAS äldsta är äldre än Norwegians äldsta. Dessutom har väl SAS haft en större andel av sina 737 gåendes på kortare rutter inom Skandinavien medans Nowegian har haft en större andel gåendes på långa medelhavsrutter tex, med resultat att de får ytterligare färre cykler per år.
 

KalleSus

Medlem
Som sagt, det rörde sig om totalt 38 maskiner i Skandinavien. Hur många som tillhör andra bolag än SAS framgår inte, men SAS har ju 58 stycken 737 i trafik, så ett relativt stort antal av SAS' plan har inte behövt kontrolleras i den här omgången.
Enkelt uttryckt kan man säga att de maskiner som har originalwinglets borde ligga under kravet för inspektion.
(inte för att det har haft någon påverkan på sprickbildningen, utan kan snarare ses som en åldersmarkör)
 
Nu har nyheterna fått nyss om det
 

Attachments

  • B60CF010-708F-46EC-9988-D8F7DDF4856C.png
    B60CF010-708F-46EC-9988-D8F7DDF4856C.png
    117,8 KB · Visningar: 370

adhoc76

Medlem
Det här blir spännande att följa. Tidigare rekommendation talade ju om kontroll av ett färre antal motorer. Nu verkar det handla om alla motorer av denna typ samt krav på att Boeing ska modifiera motorkåpan så att den skyddar mot inträngning av lös materia från motorn vid liknande händelse. Det får sannolikt långtgående konsekvenser. Riktigt besvärligt läge för Boeing av numera många skäl.
 
Toppen