Senaste nytt

SAS biljetter till Miami finns nu upplagda

Ricci

Medlem
I vanliga fall är det givetvis en normal policy att direktlinjer ska prissättas högre men i CPH-fallet är det här en generell prisbild där SAS konsekvent sätter någonstans 15-25% högre priser från CPH än vad de gör från ARN eller OSL, oavsett om det är direktlinjer vi pratar om eller om det är byten i OSL/ARN inblandade, så jag tror inte att det är ett undantag för specifikt CPH-ARN-HKG. Man kan ta EWR som exempel som ju alla tre baser har direktförbindelse till, CPH är konsekvent ca 15-25% dyrare än de andra (och ARN är också konsekvent något dyrare än OSL). Att ta en anslutning från MMX kan få ner priset något men är fortfarande ofta långt ifrån OSL/ARN-prissättningen.

Det är givetvis surt för oss sydsvenskar som har CPH som hemmaflygplats men betalningsviljan är uppenbart bättre i Köpenhamnsregionen eftersom SAS kan prissätta såhär, och ur ett SAS-perspektiv ska de givetvis ta så mycket betalt som möjligt om de fortfarande kan fylla kabinerna, vilket ju inte verkar vara ett större problem med exempelvis dubbla avgångar till EWR. Jag tror inte det är konstigare än så, de kan ta ut ett högre pris i CPH oavsett om det är direkt eller med byte i ARN, och då gör de också det..
Jag kan till delvis hålla med, men nu för första gången (som jag förstår ) lägger man en långlinje på en annan bas (räknar inte Houston-linjen)som inte finns i CPH. Sedan hoppas man på att de som betalar mest skall flyga via ARN..... dvs man bjuder verkligen in sina konkurrenter till dukat bord...och då tänker jag på Cathay i synnerhet till HKG och för LAX (BA och LH-gruppen).
 

palmen

Moderator
Jag kan till delvis hålla med, men nu för första gången (som jag förstår ) lägger man en långlinje på en annan bas (räknar inte Houston-linjen)som inte finns i CPH. Sedan hoppas man på att de som betalar mest skall flyga via ARN..... dvs man bjuder verkligen in sina konkurrenter till dukat bord...och då tänker jag på Cathay i synnerhet till HKG och för LAX (BA och LH-gruppen).
Och britterna väljer att flyga LHR-ARN-HKG istället för direkt med Cathay/BA (var väldigt mycket britter ombord i SAS Plus när jag flög ARN-HKG)
 
Jag kan till delvis hålla med, men nu för första gången (som jag förstår ) lägger man en långlinje på en annan bas (räknar inte Houston-linjen)som inte finns i CPH. Sedan hoppas man på att de som betalar mest skall flyga via ARN..... dvs man bjuder verkligen in sina konkurrenter till dukat bord...och då tänker jag på Cathay i synnerhet till HKG och för LAX (BA och LH-gruppen).

Ja, det kan jag hålla med om, de lämnar fältet vidöppet för Cathay från CPH, och om/när de öppnar så kanske det kan komma prisjusteringar från SAS, men tills de ser att konkurrensen från en eventuell direktlinje påverkar konkret tror jag inte mycket händer med priserna. LAX-rutten från ARN är jag lite tveksam till överhuvudtaget, jag tror SFO hade varit en bättre destination från ARN även om jag förstår att SAS inte vill röra CPH-SFO, men likt dig så tror jag det kan vara lurigt att konkurrera med BA/LH till LAX från CPH.
 
Toppen