Senaste nytt

SAS beställer 30 nya Airbus A320 neo!

FF#1

Medlem
På pendlar mötet i Luleå så sa de att de ska försöka basera ett signifikant antal på ARN så de får i gång en bas där så fort som möjligt
 

KalleSus

Medlem
SAS Fleet | Airfleets aviation säger att SAS har fått 40 st levererade, 26 är kvar i tjänst och 2 är "stored" (dvs. skrotning pågår).

Jag vet dock inte om dessa uppgifter är tillförlitliga.

Den där listan är inte tillförlitlig. Den dubbelräknar en individ om den placerats om mellan SAS och dåvarande SAS Braathens, eller har hyrts ut till andra bolag och sen återkommit. Den totala mängden 737-600 för SAS del är 30 stycken, men alla 30 har inte funnits i flottan samtidigt. Två såldes efter bara några år, SE-DNT och SE-DNU (Snefrid och Unn Viking) varav den sista helt säkert är skrotad.
Några har varit uthyrda och har återkommit (exempelvis SE-DOR, Elisabeth Viking och SE-DNX, Torvald Viking) och ett antal har ställts av under senare tid: LN-RPU, Ragna Viking som ställdes av 2013 och nu senast LN-RPH, Hamder Viking för ett år sedan.
Totalt flyger SAS för tillfället med 26 stycken 737-600 - så de flesta är alltså kvar i trafik.
 
Last edited:

chrisljo

Medlem
Den där listan är inte tillförlitlig. Den dubbelräknar en individ om den placerats om mellan SAS och dåvarande SAS Braathens, eller har hyrts ut till andra bolag och sen återkommit. Den totala mängden 737-600 för SAS del är 30 stycken, men alla 30 har inte funnits i flottan samtidigt. Två såldes efter bara några år, SE-DNT och SE-DNU (Snefrid och Unn Viking) varav den sista helt säkert är skrotad.
Några har varit uthyrda och har återkommit (exempelvis SE-DOR, Elisabeth Viking och SE-DNX, Torvald Viking) och ett antal har ställts av under senare tid: LN-RPU, Ragna Viking som ställdes av 2013 och nu senast LN-RPH, Hamder Viking för ett år sedan.
Totalt flyger SAS för tillfället med 26 stycken 737-600 - så de flesta är alltså kvar i trafik.

Ettersom 737-600 har null resale value (= veldig lav kapitalkostnad) og SAS har flere ruter hvor det er perfekt kapasitet med rundt 123 seter så er det vel naturlig at SAS flyr disse til de skal skrapes?

737-700 har mange potensiell kunder, både Southwest og United kjøper vel de til en ok pris.
 
Toppen