Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Agö

Medlem
Klipp:

”Leverancen af den første A321LR er desværre forsinket, og vi forventer ikke, at den bliver sat i drift i løbet af første halvår af 2020. Lige nu er vi ved at se på, hvilke ruter og destinationer de tre nye A321LR skal indsættes på. Så snart det arbejde er klart, melder vi selvfølgelig ruterne ud,” siger Troels Karlskov, fungerende pressechef i SAS Danmark, til CHECK-IN.dk.”
 

NotRyan

Medlem
Här är ett stycke ur artikeln. Hela artikeln kan jag tyvärr inte dela.
”Leverancen af den første A321LR er desværre forsinket, og vi forventer ikke, at den bliver sat i drift i løbet af første halvår af 2020. Lige nu er vi ved at se på, hvilke ruter og destinationer de tre nye A321LR skal indsættes på. Så snart det arbejde er klart, melder vi selvfølgelig ruterne ud,” siger Troels Karlskov, fungerende pressechef i SAS Danmark, til CHECK-IN.dk.
 

mha321

Medlem
Rykten gällande att såväl SAS som Norwegian funderar på öppna en ny rutt mellan Köpenhamn och Nuuk på Grönland till nästa år har börjat sprida sig. Jag misstänker att efterfrågan på en sådan rutt inte är tillräcklig för att sätta in en av de större a330, a340 eller a350. Är detta en rutt som A321-lr hade passat bra till?

Källa: SAS og Norwegian ruster sig til at udfordre Air Greenland | Sermitsiaq.AG
Det är ju kortare än att flyga till tex Kanarieöarna. Bör med andra ord gå att flyga med vanlig A320 eller 737.
 

aikelo

Medlem
Premiär på min födelsedag, man kanske skulle boka in sig på premiärturen.
Har ingen aning om varför jag skulle vilja sitta i en 321 så länge iof
 

Senator

Moderator
Här kommer pressmeddelande på engelska:

First new A321LR to enter SAS fleet
November 15, 2019

The first of three new A321LRs, a narrow-bodied aircraft suited for longer distances, will enter service in the SAS fleet on September 18, 2020. The new aircraft is equipped with a service concept with three travel classes, like the rest of SAS’ long-haul fleet, and will increase SAS’ flexibility to meet Scandinavian travel patterns. The new aircraft, part of SAS’ ongoing fleet renewal will reduce climate-impacting emissions in comparison to previous generations of similar aircraft.

The Airbus A321LR is a narrow-body, single aisle aircraft, specially configured to fly longer distances than a standard A321neo. The smaller aircraft gives SAS the opportunity to fill the aircraft on new routes and will be a welcome addition to the SAS long haul fleet. The A321LR will increase the SAS’ flexibility to adjust to changes in the demand for new routes and destinations.


“This is an entirely new aircraft type for SAS, which is incredibly well suited to the Scandinavian market and emerging travel patterns to and from the region. It gives SAS an opportunity to offer travelers more intercontinental routes, fewer stopovers and shorter travel times to and from Scandinavia. The new aircraft is equipped with a service concept at par with the rest of SAS’ long-haul fleet, offering passengers all the benefits, level of comfort and choices of our traveling classes,” says Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer.

The A321LR is part of the latest generation of aircraft and is expected to reduce climate-impacting emissions by around the same amount as when SAS introduced the A320neo, whose carbon footprint is approximately 15-18 percent smaller than an equivalent size aircraft from the previous generation.


“Reducing the carbon footprint in the airline industry is crucial and SAS aims to lead the way toward sustainable travel. We have set a target of reducing carbon dioxide emissions by 25 percent by 2030. The ongoing fleet renewal, including new long-haul aircraft, is an investment toward more sustainable aviation,” continues Sandlund.


The aircraft has 22 Business, 12 Plus and 123 Go, meaning a total of 157 seats in a single aisle aircraft. The seats are especially chosen for the A321LR to optimize the comfort in all three travel classes to meet the expectations of frequent travelers. Seats in SAS Business are fully flat seat beds and there are different mood light scenarios in the cabins, as well as Hi-speed Wi-Fi. Every seat is equipped with IFE screens, PC-power and/or Hi-power USB. The reduced noise level inside the cabin will further enhance the travel experience onboard.


The first A321LR will enter service on September 18, 2020. The first route the A321LR will operate on be Copenhagen-Boston. This means that the route will become a year-round destination served on a high frequency basis and will further strengthen SAS’ offering to the North Americas. Sales will start on November 20, 2019.


New routes will gradually be communicated later in 2020. The aircraft has enough range to reach northeast US, but it can also reach destinations in Canada, the Middle East and India from Scandinavia.

For more information, please contact:

SAS Press Office, phn +46 8 797 2944
 

Homer

Medlem
Här kommer pressmeddelande på engelska:

och här på svenska och danska

SAS VÄLKOMNAR NY FLYGPLANSTYP FÖR LÅNGFLYGNINGAR
November 15, 2019 08:00


Det första av tre nya flygplan av modellen A321LR från Airbus börjar trafikera SAS nätverk i september 2020. Det nya flygplanet har tre reseklasser, precis som SAS övriga långdistansplan, och kommer att ge SAS en ökad flexibilitet att anpassa sig till den skandinaviska marknaden. De nya flygplanen, som är en del av SAS pågående förnyelse av flottan, kommer att bidra till att minska de klimatpåverkande utsläppen med 15-18 procent i jämförelse med tidigare generationer av motsvarande flygplan.



Airbus A321LR är ett narrow body-plan med en mittgång och specialutrustat för att kunna flyga längre sträckor och interkontinentalt. A321LR är en mindre flygplanstyp och har färre säten, än exempelvis A350, vilket ger SAS möjlighet att trafikera planen på nya rutter och att anpassa sig till förändringar när det kommer till efterfrågan på nya linjer och destinationer.

– För SAS är detta en helt ny flygplanstyp, som är otroligt väl anpassad till den skandinaviska marknaden och till våra resmönster. Det ger SAS möjlighet att erbjuda resenärerna fler interkontinentala rutter, färre mellanlandningar och kortare restider till och från Skandinavien. Det nya flygplanet erbjuder ett servicekoncept på samma nivå som SAS övriga långdistansflotta, och ger passagerarna samma fördelar, komfort och variation av reseklasser, säger Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer.

Flygplanet har 22 stolar i SAS Business-klass, 12 stolar i SAS Plus och 123 stolar i klassen SAS Go, det vill säga totalt 157 platser fördelat kring mittgången i kabinen. Stolarna är särskilt utvalda för just denna typ av flygplan för att optimera komforten i alla de tre reseklasserna, och möta resenärernas krav. Kabinen är utrustad med stämningsbelysning, höghastighets-WiFi samt har en lägre bullernivå, vilket ytterligare förbättrar upplevelsen ombord.

A321LR tillhör den nyaste generationen flygplan och förväntas minska de klimatpåverkande koldioxidutsläppen i samma storleksordning som när SAS introducerade A320neo-modellen i flottan. De klimatpåverkande koldioxidutsläppen för dessa är cirka 15-18 procent lägre i jämförelse med de från ett liknande flygplan av en äldre generation.

– Klimatfrågan är avgörande för flyget och SAS målsättning är att vara en föregångare när det gäller att minska utsläppen. Vi har som mål att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till 2030. Den pågående förnyelsen av flottan, och våra nya långdistansplan, är en investering i ett mer hållbart flyg, fortsätter Karl Sandlund.

Det första planet av modellen A321LR tas i bruk den 18 september 2020 och kommer att trafikera mellan Köpenhamn och Boston. Det betyder att rutten från Köpenhamn till Boston blir en året runt-destination, vilket ytterligare stärker tillgängligheten för SAS resenärer till och från Nordamerika. Försäljningen av biljetter startar den 20 november 2019.

De nya linjerna för övriga A321LR-plan kommer att kommuniceras successivt under 2020. Flygplanstypen har tillräcklig räckvidd för att nå nordöstra USA, men kan även nå destinationer i Kanada, Mellanöstern och Indien från Skandinavien.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44





SAS INDSÆTTER FØRSTE A321LR
November 15, 2019 08:00


Det første af tre nye Airbus A321LR vil blive indsat i SAS’ rutenetværk i september 2020. Flytypen, der reducerer CO-udledningen med op til 18% sammenlignet med tidligere generationer af fly, matcher behovet for at kunne tilbyde langrutedestinationer med mindre fly, og det er en del af et større initiativ, der styrker SAS’ tilbud til USA.

Airbus A321LR, der er specialkonfigureret til at flyve længere distancer end et standard kortrutefly af samme størrelse, er en vigtig, strategisk fornyelse af SAS’ flåde.

“Dette er en helt ny flytype for både SAS og luftfartsbranchen, og det egner sig utroligt godt til det skandinaviske marked og vores rejsemønstre. Vi vil kunne tilbyde flere interkontinentale ruter, færre mellemlandinger og kortere rejsetider til og fra Skandinavien,” siger Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS.

Flyet har plads til 157 passagerer fordelt på tre rejseklasser, der følger produktet på resten af SAS’ langruteflåde. Ligesom flytypen A320neo, som SAS allerede har introduceret i flåden, reducerer A321LR CO2-udledningen med op til 18% sammenlignet med tidligere generationer af fly.

“Nedbringelse af vores CO2-udledning er en afgørende prioritering for SAS, og den igangværende flådefornyelse er en massiv investering, som skal sikre en mere bæredygtig måde at rejse på,” siger Simon Pauck Hansen.

Frem til 2023 vil SAS modtage nye Airbus A320neo (80), Airbus A350 (8), Airbus A321LR (3) og Airbus A330 Enhanced (5).

Styrket tilbud til USA
Det første af tre nye A321LR vil blive indsat 18. september 2020 på flyvninger mellem København og Boston, og billetsalget starter den 20. november 2019. I dag flyves ruten i sommerperioden med en Airbus A330, og ruten forlænges nu over vinterperioden med seks ugentlige afgange på den nye flytype. Det betyder, at ruten bliver en helårsdestination, som kunder også har efterspurgt.

Samtidig styrker SAS tilbuddet til New York og Miami. Aftenafgangen mellem København og New York, SK901/902, tilbydes næste år fra marts til oktober, og der indsættes en afgang tirsdag. Mellem Skandinavien og Miami vil SAS nu tilbyde daglige afgange fra 18. september 2020 i form af tre ugentlige fra København samt to ugentlige afgange fra både Stockholm og Oslo.

For nylig annoncerede SAS også en ny rute fra København til Los Angeles, der åbner 13. januar 2020, og kapaciteten på flere amerikanske destinationer udvides yderligere, når den nye Airbus A350, der har plads til 300 passagerer, indsættes på eksisterende ruter fra København til Chicago, New York og San Francisco fra januar 2020.


//

SAS Airbus A321LR

  • Tre serviceklasser: 22 SAS Business, 12 SAS Plus, 123 SAS Go. Totalt 157 sæder.
  • Sædekonfiguration: SAS Business: skiftevis 2 plus 2 og 1 plus 1, SAS Plus: 2 plus 2, SAS Go: 3 plus 3
  • Kabinerne i SAS Business og SAS Plus bliver tydeligt separeret fra resten af flyet, og sæderne i SAS Business er ”full flat”. Derudover har alle sæder IFE-skærme. Sæderne i SAS Business og SAS Plus har både normale strømstik samt USB-stik, mens sæderne i SAS Go har strømforsyning gennem USB-stik.
  • Toiletter: 1 i forenden til SAS Business og 3 til SAS Plus/Go i bagerste del af kabinen.
  • Andre features: højhastigheds Wi-Fi, mindsket støj i kabinen og avanceret mood light.
  • SAS har bestilt tre A321LR-fly og planlægger, at alle tre er i drift i forbindelse med sommerprogrammet 2021.
  • Hvilke ruter, A321LR skal flyve udover København – Boston, vil løbende blive annonceret i 2020. Flyet har tilstrækkelig rækkevidde til at nå destinationer i det nordøstlige USA, Canada, Mellemøsten og Indien.
 
Toppen