Senaste nytt

SAS avbokar samtidiga bokningar, industristandard?

Plompe

Medlem
Jag befann mig i den inte helt ovanliga situationen att jag behövde vara på två ställen samtidigt. Jag hade dels ett möte i Amsterdam som var prioriterat men som mycket väl kunde ställas in och dels ett möte i London som jag ville prioritera om jag inte behövde vara i Amsterdam...

Sagt och gjort så bokade jag (på Egencia) en resa till Amsterdam och några dagar senare en till London, ut på morgonen och hem på kvällen. Samma kväll fick jag ett meddelande i SAS appen att min biljett till London hade avbokats av SAS och när jag ringde Egencia för at fråga varför fick jag svaret att SAS inte tillåter samtidiga bokningar.

Varför i hela friden då, det borde ju bara vara bra för SAS om jag vaskar en biljett och är det här industristandard?
 

palmen

Moderator
Bokar man samma avgång vet jag att de gör så, men som olika resor har jag inte hört om det, men kanske är standard.

Under strejken säkrade jag upp med fler resor för att komma iväg och de avbokade inte.
 
Borde väl funka om man inte anger sitt frequent flyer nummer (efterregistrera istället) och anger mellannamnet också på den ena bokningen?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

wille

Medlem
Är i förebyggande syfte att inte skaffa sig alibi på att man har rest till en destination men i själva verket åkt till andra sidan Europa och utfört terrordåd eller annat brott.
 
Är i förebyggande syfte att inte skaffa sig alibi på att man har rest till en destination men i själva verket åkt till andra sidan Europa och utfört terrordåd eller annat brott.
Jag tror inte att det har något med det att göra. Det känns som en väldigt långsökt och krystad förklaring, och väldigt lätt att undvika. Vad har du för underlag som tyder på att det skulle vara så?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Plompe

Medlem
Hade jag vetat hade jag inte angett EB nummer och de kan ju knappas bara tillåta en Kalle Karlsson flyga per dag... Likväl jättekonstigt och nu la jag pengarna hos en konkurrent istället.
 
Varför i hela friden då, det borde ju bara vara bra för SAS om jag vaskar en biljett och är det här industristandard?

På fråga ett så vet jag inte, men jag kan tänka mig att det i alla fall spelar in vad som skulle hända om det blir någon form av trafikavvikelse, att det blir oklart vad som ska hända med ombokningar ifall man ska till två helt olika destinationer samtidigt, eller om man rentav skulle kunna begära kompensation för flera rutter samtidigt.

På fråga två vågar jag inte säga om det är standard i hela branschen, men helt ovanligt är det i alla fall inte.
 

Big Birger

Medlem
Jag hade en youth-biljett för sonen hem från New York i söndags med SAS via Köpenhamn, samtidigt som jag lyckades fixa en enkel i Business åt honom för 30 000 poäng via Fly Premium som bokades för flera månader sedan. Bokade av ungdomsbiljetten via sas-chatten för 3 veckor sedan, men anade oråd då jag saknade bekräftelsemejlet. Kollade i lördags kväll, och mycket riktigt fanns ungdomsbiljetten kvar. Hmm.

Med tanke på tidigare inlägg i denna tråd var jag lite nojjig att business-biljetten skulle tvångs-avbokas. Checkade in sonen på Business-biljetten så fort det gick. Väl på flygplatsen pratade jag med dem vid incheckningen, och de menade att det inte var några bekymmer alls med dubbla bokningar. Skumt. Sonen var bokad med sitt Eurobonusnummer på båda bokningarna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen