Senaste nytt

SAS Arlanda - Los Angeles fr. 4999 kr

Dr. Miles

Expert
BA, Lufthansa och KLM, Air France med flera kör just nu kampanjer till LA för dryga 3 000 kronor. Det går många gånger att hitta väldigt billiga biljetter till amerikanska västkusten och då är frågan hur mycket SAS kunder är beredda att betala för att få äran att flyga direkt från ARN.
Nästan alla hubbstäder har dyra priser på direktflyg.
Jag gjorde en jämförelse i Hong Kong linje tråden (om jag minns rätt) och det var bara Moskva och Amsterdam som hade undantag.

Vill ni åka med en billigare biljett är det ert val. Men undetskatta inte behovet av direktlyg.
 

chazzie

Medlem
Som sagts i andra trådar; man ska inte underskatta viljan att flyga direkt (eller att åtminstone byta på enkla nordiska flygplatser där man förstår språket). Många vill inte byta på amerikanska flygplatser - eller på stora europeiska hubbar heller.

Direktflyg är väldligt lockande för många, men när det finns med väldigt korta byten i t.ex. London för 2k mindre så är det nog inte helt solklart att alla använder direktflyg, men, lockar inte direkt tillräckligt så åker nog priserna ned...
 

Kenny

Medlem
Nästan alla hubbstäder har dyra priser på direktflyg.
Jag gjorde en jämförelse i Hong Kong linje tråden (om jag minns rätt) och det var bara Moskva och Amsterdam som hade undantag.

Vill ni åka med en billigare biljett är det ert val. Men undetskatta inte behovet av direktlyg.
Precis, jag underskattar inte behovet av direktflyg och förstår att en hubbstad kan ta ut ett högre pris. Men när det skiljer 2000 kr på en linje där det verkar vara priskrig, anar jag att fler ändå väljer att byta. Tiden får utvisa hur SAS prissättning kommer att se ut.
 

Dr. Miles

Expert
Precis, jag underskattar inte behovet av direktflyg och förstår att en hubbstad kan ta ut ett högre pris. Men när det skiljer 2000 kr på en linje där det verkar vara priskrig, anar jag att fler ändå väljer att byta. Tiden får utvisa hur SAS prissättning kommer att se ut.
Flygbolagen är inte dumma så om de visste att de inte kunde ta mer betalt, hade de satt på ett lägre pris redan.
 
A

Aurora

Guest
Flygbolagen är inte dumma så om de visste att de inte kunde ta mer betalt, hade de satt på ett lägre pris redan.

Tror Dr.Miles har et poeng. Flygbolagene har nok helt grei kontroll på slikt, mer enn en gjennomsnittlig forumist (på et hvilketsomhelst forum) ;) :p
 

Timotey

Medlem
Kanske en dum fråga, men om vi som har Arlanda som bas flyger billigast till Los Angeles via Amsterdam,London eller vilken annan stad som helst, är det inte så att de bosatta i London och Amsterdam när de söker på Expedia t.ex så kan det ibland vara så att deras billigaste alternativ för att ta sig till Los Angeles är via Stockholm?
 
F

FCT

Guest
Kanske en dum fråga, men om vi som har Arlanda som bas flyger billigast till Los Angeles via Amsterdam,London eller vilken annan stad som helst, är det inte så att de bosatta i London och Amsterdam när de söker på Expedia t.ex så kan det ibland vara så att deras billigaste alternativ för att ta sig till Los Angeles är via Stockholm?
Det kan mycket riktigt vara så men även lokal prissättning förekommer. Dvs biljetterna är generellt dyrare från Köpenhamn än från Stockholm. Därför har vi observerat att CPH-ARN-HKG är dyrare än ARN-HKG.
Ett exempel som stödjer din teori är att F på godtycklig rutt e.g. ARN-FRA-PVG i princip alltid är signifikant billigare än FRA-PVG.
 
Det kan mycket riktigt vara så men även lokal prissättning förekommer.
ex-CPH forekommer det altid...

Interessant det her med at betale ekstra for at flyve direkte.. Tydeligvis ikke noget SAS bruger.
CPH-ARN-LAX T/R:
Skærmbillede 2015-08-20 kl. 12.37.04.png

ARN-LAX T/R:
Skærmbillede 2015-08-20 kl. 12.36.35.png
 
Toppen