Senaste nytt

SAS-AmEx Hur lång tid från ansökan till kort-i-hand?

Mr Basic

Medlem
Ansökte om kredit-premium via värvningslänk 31/10 och fick ett ”tack för din ansökan” på skärmen, sen inget.
Frk Basic har dock fått post i lådan att kreditprövning kommer ske för hennes nya kredit-extrakort.
Har ju redan betal-premium och inga större (t ex resor) inköp på G, så ingen ko på isen. :)
 

Flyer722

Medlem
Har redan ett premium sedan tidigare och blev värvad till ett elite. På frågan om jag redan är amex kund skippade jag att kryssa och fick inte upp om ansökan var godkänd på skärmen. Men undrar nu hur det blir med bonusen som min värvare och jag får efter spenderingen och även 20k statuspoängen om jag säger upp mitt elit inom dom närmsta tre månaderna?
 

Hafermann

Medlem
Har redan ett premium sedan tidigare och blev värvad till ett elite. På frågan om jag redan är amex kund skippade jag att kryssa och fick inte upp om ansökan var godkänd på skärmen. Men undrar nu hur det blir med bonusen som min värvare och jag får efter spenderingen och även 20k statuspoängen om jag säger upp mitt elit inom dom närmsta tre månaderna?
Du har ju rätt att testa produkten och avsluta. Så gissar att ni får behålla poängen. Det förutsätter iof att inte folk sätter det i system. Då tror jag följden blir att de tre gratismånaderna tas bort.
 

Flyer722

Medlem
Du har ju rätt att testa produkten och avsluta. Så gissar att ni får behålla poängen. Det förutsätter iof att inte folk sätter det i system. Då tror jag följden blir att de tre gratismånaderna tas bort.
Kommer min värvare också att få poängen trots att jag är amex kund sedan tidigare?
 

adhoc76

Medlem
Men nu var det baspoängen det handlade om.

Samma förutsättningar för mig och en arbetskamrat. Hade båda ”gamla” SAS Amex Elite. Använde varandras värvningslänk och skaffade varsitt ”nytt” SAS Amex Elite samt varsitt Platinum. Extrapoäng för båda, men baspoäng på kontot bara för min kollega än så länge.
 

danielhog

Medlem
Hej,
Tack för snabba svar och sorry för otydligheten.
Har idag 84KK flypremium poäng på 1 år, sen nov -17, 97KK tot. Det var där jag undrade om det fanns en "tajming" att byta kort om det spelar roll? Har sett ngn tråd om liknande fråga men hittar den ej nu och förstod ej riktigt då den gången jag läste den. Tack!

Om du ska stiga i status så är ju tidigare på ditt kvalificeringsår desto bättre, om du kommer sjunka eller behålla befintlig status spelar timing ingen roll.

Jag tror att ni pratar lite olika saker här. Gällande eurobonus status är det riktigt som @Brandforce säger, för ökad bonus på intjäning och andra förmåner.

Gällande flypremium vilket jag tror är vad @hampafroe efterfrågar kan det finnas annat syfte med timing. Tex om du inte ska boka en resa på ett tag och inte alltid kommer ha samma höga intjäning som du har för stunden kan det vara ett värde i att vänta för att samla ihop poängen du behöver för att boka en resa, och att sen behålla fly premium så länge som möjligt. Dock måste man i så fall tänka på hur mycket man tjänat in tidigare och när så man inte väntar för länge och inte når upp i önskad flypremium nivå. Inte helt lätt att svara på genrellt gällande flypremium. :)
 

hampafroe

Medlem
Hej,
Tack för flytt till denna tråd, hade hittat denna sen igen... :) Nåväl, tack för svar till alla! Ska testa nu kombo av Elite och Premium, tror egentligen det är lite overkill för mig men kostar ju inte så mycket att testa 1 år el 2 för att se om man har nytta av den. Tack!
 
Toppen