Senaste nytt

SAS Amex Elite - 20p/100kr på SAS biljetter..

igelkotten

Medlem
Intressant diskussion. Bland mina icke BC vänner har jag hört av ett antal att de sagt upp sina kort eller nedgraderat med motiveringen att det ändå inte går att resa nu. Jag har också gjort det och har bara kvar mitt Plat. Vanligtvis brukar jag också värva några till SAS korten under varje +25% kampanj. Det intresset är tyvärr som bortblåst numera. Bara en vän sedan februari (som sa upp sitt dyrare Elite efter min värvning till billigare kort). Jag tror därför SAS korten redan minskar i antal. Detta hjälper knappast till.

Tar vi ett annat exempel som Nordic Choice kreditkort har det varit många kampanjer i år. Jag tror knappast att SEB står för den kraftigt ökade poängkostnaden med 2x och t o m 3x intjäning.

Avslutningsvis, när månadsavgifterna för många kortprodukter höjdes tidigare var det argumentation att det berodde på den urstarka USD kursen tack vare Trumps politik. Det borde rimligtvis gå åt andra hållet nu då USD redan fallit med nästan 20% från toppnoteringen. Sänkta priser eller fler/bättre perks. Detta gäller även t ex Apple produkter men det är en annan diskussion.

Jag vet inte vad anledningen till prishöjningen var, du får gärna peka åt ett officiellt uttalande att det skedde pga dollarkursen. T ex höjs ju avgiften för guldkortet från årsskiftet. Jag tror inte Amex, eller Apple, har någon form av välgörenhetstänk att ge tillbaka något pga att kursen svängt. Enda anledningen de skulle sänka pris eller ge bättre perks är ifall de tror att det är en investering som kommer betala av sig med större intäkter (genom att fler kunder tecknar kort). Enligt Amex analys, och med tanke på att de inte har sänkt några priser, antar jag att de inte anser det finnas någon ROI på sådana drag.
 

mha321

Medlem
Det gör innebär alltså att man kommer att få mer poäng om man använder sitt mastercard på sas.se istället för Amex. Till en betydligt lägre årsavgift. Visserligen andra förmåner, men det här blir väl första gången Amex inte toppar möjligheten för poäng hos sas, sedan de introducerades?

Å andra sidan kanske man kan gissa att om det var sas som var drivande i beslutet kanske den poäng höjningen försvinner även från mastercard. Det kan ju ge en indikation på vilken sida som var drivande i beslutet.
 

Tonton

Medlem
"Enhancements" är alltid tråkigt - men en fråga som jag har - hur mycket påverkar detta er, egentligen?

Min totala spend på SAS.se uppnår mindre än 5%, och säkerligen närmare 1%, av min årliga omsättning på Amex. Således gör det ingen större skillnad för mig. Jag kommer fortsatt att välja Amex, över SAS MC Premium pga bättre försäkring på mitt Amex Elite.

Jag vet att det finns en del här, som i vanliga tider, lägger mycket spend på SAS Revenue Business - men min känsla är annars att det mesta är revenue på andra bolag, alternativt bonusresor (dvs mindre spend).
 
Last edited:

M.K

Medlem
@Tonton Det blir fort poäng av en familjeresa med revenue biljetter. Speciellt i Plus ( med upgradeförsök) eller C som majoriteten här inne föredrar.

Mitt tips till er som behållit SAS Elite kort eller kör med Plat är att dela upp bokningen hädanefter. Boka Dig själv med Amex och resten av familjen med SAS MC. Optimalt bokningsläge kommande två helger med 50eb/100:-. Blir fort poäng av det samtidigt som Ni har en bra försäkring. Checka givevis in väskorna i Ditt namn.

Konsumentmakt påverkar om det nu mot all förmodan är Amex som snålat in med detta.
 

Tonton

Medlem
@Tonton Det blir fort poäng av en familjeresa med revenue biljetter. Speciellt i Plus ( med upgradeförsök) eller C som majoriteten här inne föredrar.

Det är just just därför man spenderar poäng på sina resor ;) Skämt åsido, jag vet att det är mycket krångligare att hitta bonusresor åt en helt familj. Speciellt när man som familj vanligtvis inte är lika flexibel heller.
 

hco

Medlem
Och på SAS Classic-kortet gäller från 1 januari bara 10 p/100 kr på SAS istället för 30. Det är dock lite svårt att klaga på att kortet inte är värt avgiften när det är gratis.

Ja, Classic har varit mitt go-to-kort för SAS-resor (mestadels jobb). Ingen avgift och 30p/100 kr. Nu dropp till 10p... :eek: Ser ingen mening med att ha kvar Classic nu. Det blir SAS MC för SAS i fortsättningen. Tråkigt, då jag i princip gillar AMEX mer (service etc).
 

mha321

Medlem
Min totala spend på SAS.se uppnår mindre än 5%, och säkerligen närmare 1%, av min årliga omsättning på Amex. Således gör det ingen större skillnad för mig. Jag kommer fortsatt att välja Amex, över SAS MC Premium pga bättre försäkring på mitt Amex Elite.
Det går snabbt upp där om man kuskar runt lite inrikes/skandinavien på revenue go (som sällan är speciellt billigt) för jobbet. Särskilt inrikes är det klart mindre användning för den bättre försäkringen också, så där kommer åtminstone jag överväga att flytta spenden till mastercard istället. Åtmisntone så länge det inte skulle innebära att jag missar en voucher -- den har fortsatt större värde.
 

LPC123

Medlem
Det går snabbt upp där om man kuskar runt lite inrikes/skandinavien på revenue go (som sällan är speciellt billigt) för jobbet. Särskilt inrikes är det klart mindre användning för den bättre försäkringen också, så där kommer åtminstone jag överväga att flytta spenden till mastercard istället. Åtmisntone så länge det inte skulle innebära att jag missar en voucher -- den har fortsatt större värde.

Håller med dig i detta. GO inrikes/skandinavien har gett bra med poäng men nu blir det Mastercard till detta framåt. Men Amex kommer användas flitigt utöver detta då jag gillar allt runt kortet (service etc )
 

M.K

Medlem
Jag gillar mitt SAS MC och bra med poäng numera.

Enda nackdelen är min limit på bara 50’ som nås konstant sedan SAS Amex Elit/premium sades upp. Jag vågar inte fylla på extra heller med SEB som kan reagera, så då åker ofta mitt reserv Plat fram istället. Så ett tips är att fortsatt ha fler bra kort, speciellt för er med mycket utlägg i tjänsten.

Jag brukar dock som litet tips fylla på kortet upp till limit direkt månaden efter och inte vid förfallodatum i slutet av månaden utan problem så långt. Här är Amex mycket bättre med limits på flera hundratusen med varje kort. :)
 
Last edited:
Toppen