igelkotten
Medlem
Intressant diskussion. Bland mina icke BC vänner har jag hört av ett antal att de sagt upp sina kort eller nedgraderat med motiveringen att det ändå inte går att resa nu. Jag har också gjort det och har bara kvar mitt Plat. Vanligtvis brukar jag också värva några till SAS korten under varje +25% kampanj. Det intresset är tyvärr som bortblåst numera. Bara en vän sedan februari (som sa upp sitt dyrare Elite efter min värvning till billigare kort). Jag tror därför SAS korten redan minskar i antal. Detta hjälper knappast till.
Tar vi ett annat exempel som Nordic Choice kreditkort har det varit många kampanjer i år. Jag tror knappast att SEB står för den kraftigt ökade poängkostnaden med 2x och t o m 3x intjäning.
Avslutningsvis, när månadsavgifterna för många kortprodukter höjdes tidigare var det argumentation att det berodde på den urstarka USD kursen tack vare Trumps politik. Det borde rimligtvis gå åt andra hållet nu då USD redan fallit med nästan 20% från toppnoteringen. Sänkta priser eller fler/bättre perks. Detta gäller även t ex Apple produkter men det är en annan diskussion.
Jag vet inte vad anledningen till prishöjningen var, du får gärna peka åt ett officiellt uttalande att det skedde pga dollarkursen. T ex höjs ju avgiften för guldkortet från årsskiftet. Jag tror inte Amex, eller Apple, har någon form av välgörenhetstänk att ge tillbaka något pga att kursen svängt. Enda anledningen de skulle sänka pris eller ge bättre perks är ifall de tror att det är en investering som kommer betala av sig med större intäkter (genom att fler kunder tecknar kort). Enligt Amex analys, och med tanke på att de inte har sänkt några priser, antar jag att de inte anser det finnas någon ROI på sådana drag.