SAS Amex Elit eller Amex Platinum ?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av mankan69, 7 Februari 2018.

1. samet

samet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur kollade du att det var aktivt? In i loungen och provade?

Är i samma situation som dig. Men har flugit *A ett tag nu och är G. Så inte använt PP på en tag.

2. aldrighemma

aldrighemma Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle tro att man kan göra det här:
    Log in | Priority Pass
    Men jag har inte kvar välkomstbrevet så jag kan inte testa. Skulle inte själv vilja använda Prio Pass efter uppsägning ändå av många skäl.

3. Jag har inte provat, mina antaganden baseras på det informationen på ”min sida” på deras hemsida.

4. samet

samet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej. Förstår, kommer nog inte göra det heller då jag oftast flyger *A ändå. Var mest nyfiken om möjligheten fanns vid ett eventuellt senare behov.

5. Fidde

Fidde Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mitt PP avaktiverades ca 1 mån efter att betalplatinum sagts upp. Syns i appen och man måste godkänna kostnaderna PP tar för att kunna logga in. Innan det faktureras ju Amex/den PP är utfärdat genom som antagligen har dina uppgifter så med stor sannolikhet kommer det på faktura ändå.

samet och Jane Insane gillar detta.
  6. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ständigt nya optimeringar i detta race.

Iom Curve saken och nya försäkringspolicyn hos Amex börjar jag fundera på om det inte ändå är dags att gå tillbaka till Amex kombinationen Platinum+ Premium igen fast i kreditversion? Kör nu bl a gamla Plat ( betalar inte med längre) , kreditElite, MC premium samt NCC MC (hotellen+kampanj).

Möjligt upplägg:

Nya Platinum:
    I utlandet där det går: 25p/100sek
    Stureplan, 2x restauranger, SAS.se: 16,66p/100sek

Nya Premium:
    Mest räkningar. Någon enstaka SAS biljett utan försäkringsbehov. Ca 2% i snitt + årsavgift 1k med spend 150k. Det blir en kostnad på 17,77öre/p, men får en 2-1 check/år för dessa 4k också.

Curve:
    Vardagsköp i Sverige med diverse kort som underliggande, ”go back in time” för optimering med MC premium, utlandet där nya Plat inte accepteras.

Sparar med detta 3k/år i kortavgifter jmf med Elite combon + en del valutaavgifter, tjänar fler poäng där många aldrig går ut iom MR-växling, får använda mitt Plat igen samt har de bästa försäkringarna på resorna inklusive hyrbil. Jag mister dock en 2-1 samt 20k statuspoäng, men har ändå snart Lifetime.

Bonus blir också två värvningar till nya kort. Hoppas bara jag får behålla min miljon MR jag för närvarande har på kontot. Vad säger du om upplägget @Mattias Holmén ?

Last edited: 31 Januari 2019
    Zniper gillar detta.
  7. Ja det låter väll inte ett fel :) Alltid skönt att kunna spara in på kortavgifter.

Jag känner dock att jag hängt med lite dåligt i det du skriver om ändring av tillämpning av reseförsäkringen. Är det inte längre så att du behöver betala 75% av redan med platinum för att få nytta den försäkringen. Är det isåfall en villkorsändring eller bara ”bekräftat av kundtjänst”?

Detta var en av anledningarna till att jag sa upp mitt Platinum nämligen.

8. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @Mattias Holmén Allt är väldigt oklart med försäkringssaken. Med 25p/100sek i utlandet med nya Plat tjänar man oavsett mer EuroBonus jmf med SAS egna Amexkort.

Jag får gästa in dig hos Pontus nästa gång då, lugnare med resor just nu så inte brunch/middag förrän 12:e februari enligt plan. :)

Last edited: 31 Januari 2019
  9. Slipsknut

Slipsknut Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Beställde hem ett SAS Amex Elite. Tänkte prova det och sen se om jag behåller det eller platinum. Eller båda.
    Jag har nog frågat liknande förut ang poängen men nu när det är gjort vill jag bara ha det lite mer på det klara.
    Tror nog att @Mattias Holmén har förklarat för mig tidigare. (ska bli bättre med sökfunktionen)

20 poäng per 100 kr spenderat.
    Säg 300.000 kr spenderat på ett år vilket då ger 60.000 poäng.
    När jag sedan vill köpa en biljett med poäng eller uppgradera på ARN med poäng så är det då dessa 60.000 som jag använder till det?
    De själva 20.000 för EBS är ju en helt annan sak men jag tänker att det nästan låter för bra för att vara sant att som i detta fall då , dessa 60.000 är de poäng man använder? Tänker om jag har missat något i denna enkla uträkning.

Känns kul dock med ett annat kort.

Mattias Holmén gillar detta.
  10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det är dessa 60k poäng du använder, plus att du borde få 18k för att bli värvad till Elite.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!