Senaste nytt

SAS Amex Elit eller Amex Platinum ?

Jag ska betala in ca 220 kkr till skatteverket och tänkte därför direkt att jag borde skaffa ett SAS AmEx för att trigga 2-4-1 vouchers. Jag har ca 100 k EB poäng just nu och kommer göra ca 2-3 resor (usa/asien) inom närmsta året. Så allt detta kombinerat med dagliga utgifter ska räcka till 300 kkr i spend och om jag då har Elite trigga två st 2-4-1s.

Just nu har jag ett SAS MC Premium (FlyPremium: Plus Världen) som har en kreditgräns på 60 kkr. Antar att jag borde få det på mitt AmEx också.
Tänkte såklart använda Betalo/Billihop för att betala 220 kkr till skatteverket hur blir det då om jag har en gräns på 60 kkr? Kan jag göra en fakturabetalning till mitt AmEx på 220 kkr och då ligga plus och göra en inbetalning till betalo/billihop eller behöver jag dela upp betalningarna?

Har AmEx något krav på inkomst för att få ett Premium eller Elite kort ?

I och med att jag inte reser så mycket så kommer jag väl, hoppas att någon är bra på EB poäng räkning kan svara här, inte ha poäng så det räcker till att använda två st 2-4-1s? Jag vill till Australien & NZ och tänkte göra dom resorna separat, NZ blir det först. Drömmen är såklart att göra en cool kombination av first/business :) så där tänker jag att mina poäng ska räcka till NZ med en 2-4-1.

Borde jag skapat en ny tråd eller lagt den här kommentaren någon annanstans, säg till så flyttar jag den. Tacksam för svar !
 

ekf

Medlem
Tänkte såklart använda Betalo/Billihop för att betala 220 kkr till skatteverket hur blir det då om jag har en gräns på 60 kkr? Kan jag göra en fakturabetalning till mitt AmEx på 220 kkr och då ligga plus och göra en inbetalning till betalo/billihop eller behöver jag dela upp betalningarna?
Amex är inte en bank, så de får inte ta emot betalningar så att du ligger på plus, det har avhandlats tidigare i forumet, borde gå att söka fram.
Jag skulle dela upp betalningarna enligt maxtak och sedan betala in direkt (samma dag), vänta på att det registrerats hos Amex och sedan upprepa tills alla pengar är betalda.

Det kommer att vara en hyfsad avgift, minst 4400kr på en sådan betalning som ger 33k poäng. Visserligen får du en voucher också, men kan vara värt att fundera igenom en gång extra.
 
Amex är inte en bank, så de får inte ta emot betalningar så att du ligger på plus, det har avhandlats tidigare i forumet, borde gå att söka fram.
Jag skulle dela upp betalningarna enligt maxtak och sedan betala in direkt (samma dag), vänta på att det registrerats hos Amex och sedan upprepa tills alla pengar är betalda.

Det kommer att vara en hyfsad avgift, minst 4400kr på en sådan betalning som ger 33k poäng. Visserligen får du en voucher också, men kan vara värt att fundera igenom en gång extra.

Om jag istället skulle satsa på ett SAS AmEx Premium och betala 150 kkr och få en voucher. Sen köra med mitt SAS MC Premium och jobba för att nå FlyPremium Plus i hela världen (Business blir rätt svårt iom att jag reser lite) ?
 

seat56f

Medlem
Om jag istället skulle satsa på ett SAS AmEx Premium och betala 150 kkr och få en voucher. Sen köra med mitt SAS MC Premium och jobba för att nå FlyPremium Plus i hela världen (Business blir rätt svårt iom att jag reser lite) ?

Eftersom FlyPremium räknar alla intjänade poäng är det inte ett krav att flyga mycket för att dra in 200k poäng/år, se hyrbilstrådarna t.ex. (Men det är klart att det underlättar.)

Dock: drar du inte in 200k poäng/år, oavsett källa, är det rätt tveksamt om du har nytta av voucher nummer två. Alla "intressanta" routings går ju på minst 100k (longhaul business med SAS) så jag skulle nog inte betala tusenlappar för att få tag i nästa.
 
Eftersom FlyPremium räknar alla intjänade poäng är det inte ett krav att flyga mycket för att dra in 200k poäng/år, se hyrbilstrådarna t.ex. (Men det är klart att det underlättar.)

Dock: drar du inte in 200k poäng/år, oavsett källa, är det rätt tveksamt om du har nytta av voucher nummer två. Alla "intressanta" routings går ju på minst 100k (longhaul business med SAS) så jag skulle nog inte betala tusenlappar för att få tag i nästa.

Yes dom där hyrbils-rejsen missade jag :( Hoppas det kommer fler för då ska FlyPremium business inte vara några problem.

Jag antar att poäng från t.ex. hyrbilskampanjer och värvning till AmEx kan användas till att betala resan med 2-4-1 voucher?
 
Yes dom där hyrbils-rejsen missade jag :( Hoppas det kommer fler för då ska FlyPremium business inte vara några problem.

Jag antar att poäng från t.ex. hyrbilskampanjer och värvning till AmEx kan användas till att betala resan med 2-4-1 voucher?
Stämmer bra det. Just nu får du 12 000 extra eurobonuspoäng genom en värvning när du spenderat 15 000kr på kortet inom 3 månader! :)
 

Berglund

Medlem
Fast nu får man ta fram miniräknaren och börja räkna på saken! @PRJml2ENIpiC1e3L

Om du är beredd att lägga 2,5% i avgift till Betalo/Billhop, så blir det 5500kr men man kan förhandla avgiften med Billhop, har det rapporterats här tidigare. Att få ned avgiften till 2,25% eller 2,00% är detflera som lyckats med. Om inte annat så efter att de gjort ett antal transaktioner.

Amex Elite kostar 4000kr per år, ger 20 poäng per 100 kronor spenderade. Du får också 18 000 Eurobonus Extrapoäng (sådana du kan boka resor för och som räknas mot din FlyPremium status) när du handlat för minst 20 000 kronor under dina första 90 dagar, utöver detta - får du också 20 000 statuspoäng, som tar dig närmare Eurobonus Gold. Dessa 20 000 statuspoäng får du sedan varje år i samband med årsavgiften. Tillsammans med de 12 x 1000 statuspoängen du får via SAS Mastercard Premium, har du då 32 000 statuspoäng innan du ens satt rumpan i ditt första flygplanssäte.

Att betala de 220 000 plus avgiften på 5500kr skulle ge
220 000 x 0,20 = 44 000 extrapoäng
Plus 5500 x 0,20 = 1100 extrapoäng
Totalt 45 100 extrapoäng, till en kostnad av 5500+4000kr.
Det är det bara värt OM du
1. Utöver skatteinbetalningen också handlar annat med ditt nya Amex Elite som tar dig till din andra voucher vid 300 000 kronor i spendering. Observera att eftersom Amex mäter kalenderår har du nu mindre än 6 månader på dig att få ihop övriga 80 000 kronor i spendering. Det innebär 13 333,34 kronor i månatlig spendering de återstående månaderna för att nå voucher nummer två.

Vouchern är giltig innevarande år och nästföljande hela kalenderår. Har du poäng sedan innan så att du under nästa år skulle ha minst 200 000 extrapoäng? Eftersom de bästa långresorna bokas långt i förväg gäller det, i stort sett att ha poängen och vouchern ”i stort sett” ett år i förväg, för att kunna boka just drömresan.

Flyger du ihop 13 000 baspoäng/statuspoäng med SAS/Star Alliance? I så faall kan ju möjligen Eurobonus Gold bli värt något för dig också i kalkylen.

Jämför med ett Amex Premium som är gratis första året och som skulle ge
15 poäng per spenderade 100 kronor
dvs 220 000 x 0,15 = 33 000 extrapoäng
plus avgiften 5500 x 0,15 = 825 extrapoäng
Här får du dock endast en voucher och därför borde du inte betala mer än 150 000 kronor av skatten via kortet och det justerar ned ekvationen till 22 500 + 563 = 23 063 extrapoäng till en kostnad av 3750 kronor i avgift.

Du får alltså närmast dubbelt så många poäng för ungefär 1750 kronor mer i avgift med Amex Elite, utöver själva avgiften för kortet.

Sedan får vi börja räkna totalpoäng och kostnader per poäng.
Amex Elite skulle ge dig:
45 100 extrapoäng för skatteinbetalningen om 220 000 kronor, plus 18 000 extrapoäng i rekryteringsbonus vilket i sig blir 53 100 extrapoäng.
Utöver det får vi närmast förutsätta att du med det kortet då kör för 80 000 kronor till i spendering innan årsskiftet, vilket få ger 80 000 x 0,20 = 16 000 extrapoäng till.
Totalt med Amex Elite 69 100 extrapoäng till en kostnad av 5500 i serviceavgift för betalningen plus 4000 kronor i årsavgift till Amex, totalt 9500 kronor.
Pris per poäng 9500 / 53 100 = 0,17890
Om vi tar med de 80 000 kronorna vi förutsatte ovan, 9500 / 69 100 = 0,13748

Att betala nästan 18 öre per poäng får anses dyrt! Men kalkylen bättras om du når de extra 80 000 kronorna i spendering, då närmar du dig i vart fall den berömda riktlinjen "10 öre per poäng". Kan du förhandla ned avgiften hos Billhop och få det för säg 2% då sparar du 1100 kronor vilket då skulle ge kalkylen 8400 / 69 100 = 0,12156
och då får du ända ta med i beräkningen att du dessutom får de 20 000 statuspoängen, som i sig själva ger dig Eurobonus Silver men samtidigt tar dig nästan halvvägs till Gold.
 
Last edited:
Fast nu får man ta fram miniräknaren och börja räkna på saken!

Om du är beredd att lägga 2,5% i avgift till Betalo/Billhop, så blir det 5500kr men man kan förhandla avgiften med Billhop, har det rapporterats här tidigare. Att få ned avgiften till 2,25% eller 2,00% är detflera som lyckats med. Om inte annat så efter att de gjort ett antal transaktioner.

Amex Elite kostar 4000kr per år, ger 20 poäng per 100 kronor spenderade. Du får också 18 000 Eurobonus Extrapoäng (sådana du kan boka resor för och som räknas mot din FlyPremium status) när du handlat för minst 20 000 kronor under dina första 90 dagar, utöver detta - får du också 20 000 statuspoäng, som tar dig närmare Eurobonus Gold. Dessa 20 000 statuspoäng får du sedan varje år i samband med årsavgiften. Tillsammans med de 12 x 1000 statuspoängen du får via SAS Mastercard Premium, har du då 32 000 statuspoäng innan du ens satt rumpan i ditt första flygplanssäte.

Att betala de 220 000 plus avgiften på 5500kr skulle ge
220 000 x 0,20 = 44 000 extrapoäng
Plus 5500 x 0,20 = 1100 extrapoäng
Totalt 45 100 extrapoäng, till en kostnad av 5500+4000kr.
Det är det bara värt OM du
1. Utöver skatteinbetalningen också handlar annat med ditt nya Amex Elite som tar dig till din andra voucher vid 300 000 kronor i spendering. Observera att eftersom Amex mäter kalenderår har du nu mindre än 6 månader på dig att få ihop övriga 80 000 kronor i spendering. Det innebär 13 333,34 kronor i månatlig spendering de återstående månaderna för att nå voucher nummer två.

Vouchern är giltig innevarande år och nästföljande hela kalenderår. Har du poäng sedan innan så att du under nästa år skulle ha minst 200 000 extrapoäng? Eftersom de bästa långresorna bokas långt i förväg gäller det, i stort sett att ha poängen och vouchern ”i stort sett” ett år i förväg, för att kunna boka just drömresan.

Flyger du ihop 13 000 baspoäng/statuspoäng med SAS/Star Alliance? I så faall kan ju möjligen Eurobonus Gold bli värt något för dig också i kalkylen.

Jämför med ett Amex Premium som är gratis första året och som skulle ge
15 poäng per spenderade 100 kronor
dvs 220 000 x 0,15 = 33 000 extrapoäng
plus avgiften 5500 x 0,15 = 825 extrapoäng
Här får du dock endast en voucher och därför borde du inte betala mer än 150 000 kronor av skatten via kortet och det justerar ned ekvationen till 22 500 + 563 = 23 063 extrapoäng till en kostnad av 3750 kronor i avgift.

Du får alltså närmast dubbelt så många poäng för ungefär 1750 kronor mer i avgift med Amex Elite, utöver själva avgiften för kortet.

Tack @Berglund för bra svar !

Dom poängen jag får genom att handla med mitt AmEx räknas dom in på FlyPremium också? Annars är det väl ingen ide att ha SAS MC Premium då man hellre lägger den avgiften 1695kr på en resa eller för att täcka Elite kortets avgift?

Problemet är att jag just nu är mellan jobb tills september så enda sättet att spendera 80k till är om jag betalar fakturor för familj&vänner och att jag då ser avgiften som att jag köper poäng och kommer närmare andra vouchern.

Det exemplet med att en sjysst långresa är 200 k poäng, det blir väl 100k poäng om jag åker själv ? För det är nog enda sättet jag kan utnyttja, maximera, två vouchers


Edit: Hur snabbt får man ett AmEx levererat ? har ca 10k i extra utgifter den här månaden och om jag då skulle bestämma mig för Elite så vore de sjyst att få med dom :p
 

Berglund

Medlem
@PRJml2ENIpiC1e3L ja de poängen som du får för att bli rekryterad till något av Amexkorten samt de du får för din spendering på ditt Amexkort räknas in i sammanställningen mot FlyPremium.

Ja, en långresa i förstaklass kostar "runt 200 000 poäng" - du får själv kolla exakta tabeller beroende på destination. Halva det poängpriset blir ju då helt sonika runt 100 000 poäng.
 
Toppen