Senaste nytt

SAS Amex Elit eller Amex Platinum ?

mankan69

Medlem
Har för närvarande SAS Amex Premium, SAS MasterCard, Diners (samt en del andra kort bl a via Swedbank).

Har läst en del här på Businessclass.se och på andra siter om vilket kort som är bäst och har dragit slutsatsen att billigast inte alltid är bäst givet förmånerna på kortet. Har bestämt mig för att flytta det mesta av min spend från SAS MasterCard och Swedbank MasterCard till Amex, men kan inte bestämma mig vilket kort jag ska ha, SAS Amex Elit eller Amex Platinum.

Har tidigare varit Pandion (3 år) och senare Diamond för att just nu bara ha Guld. Ligger inte i farozonen att inte nå upp till Guld, så egentligen behöver jag inte inte de statusgrundande poängen i SAS Amex Elit, men jag gillar verkligen 2-4-1 och SAS poängen som SAS Amex Elit genererar.

Sedan lockar verkligen Amex Platinum med Priority Pass och Pontus in the Air (Utgår från ARN, har ca 100 flighter per år, dock inte bara med Star Alliance)

Så frågan är vilket kort ska jag välja????

Råd och då mottages tacksamt.
 

jumbooze

Medlem
Hur mycket spend har du?
Har du chans på Diamond om du tar Amex Elite och MC Premium (32000 baspoäng)?
Hur många besök på ARN av dina 100 segment?
 

fcx

Medlem
Når du inte upp i 300k spend så är Elite bortkastat, kör Platinum och det Premium som ingår på köpet där.

Når du upp i 300k spend kan man överväga att ha både Platinum och Elite.
 

mankan69

Medlem
Skulle tro att jag/vi kan komma upp i 300.000-350.000kr/år om vi kör det mesta av vårt hushållinköp (mat, systemet, resor, bil mm) via amex.

Tveksamt om poängen ger mig Diamond status, reser på så billiga biljetter så antalet flighter är det som ger mig statusnivå. Eventuellt skulle det räcka till EBD igen. Men ska jag vara ärlig då spelar det ingen större roll om man är EBD eller EBG...

Ca 45 avreser per år från ARN alla bolag
 

palmen

Moderator
Skulle tro att jag/vi kan komma upp i 300.000-350.000kr/år om vi kör det mesta av vårt hushållinköp (mat, systemet, resor, bil mm) via amex.

Tveksamt om poängen ger mig Diamond status, reser på så billiga biljetter så antalet flighter är det som ger mig statusnivå. Eventuellt skulle det räcka till EBD igen. Men ska jag vara ärlig då spelar det ingen större roll om man är EBD eller EBG...

Ca 45 avreser per år från ARN alla bolag
Jag skulle börja med att testa Platinum med allt vad som ingår där, gratis första 3 månaderna, därefter 500 kronor i månaden. Äter man 2 räkmackor på Arlanda i månaden så är man plus minus noll bara på det.
När du uppnått 150k spend på Amex Premium (det ingår i Platinum) så kan du utvärdera om du kanske ska skaffa ett Elite istället för Platinum/Premium och då kunna få ytterligare en voucher under 2018. Fördelen med detta är att du kan eventuellt få värvningsbonus om du blir värvad till Platinum och sedan samma sak även för Elite. Man ska inte få det om man redan är kund men det händer då och då att man får det i alla fall. Bara genom att bli värvad har jag för mig att du drar in 18k+20k eurobonuspoäng.

Det viktiga är att om du skaffar Platinum så ska du bara spendera de första 20k på det kortet för värvningsbonus, efter det ska all spend gå på ditt SAS Amex-kort.
 

palmen

Moderator
Visst inte att Premium ingick i Platinum! Intressant! Ditt förslag låt som ett bra förslag, väl värt att testa!
Vet inte vad du har för summa eurobonuspoäng, men om du inte har tillräckligt för att nyttja 2 vouchers kan det kanske vara bra att köra å platinum/premium fram till i december och då skaffa ett Elite. Beror också på när du har kvalificeringsår med SAS Eurobonus, du vill inte få in de 20k baspoängen precis vid brytpunkten för eurobonusåret då det riskerar att strula och hamna på fel år. Perfekt är att få poängen typ 3 månader in på nya kvalificeringsåret.

Läs gärna på lite om allt som ingår i platinum. Finns massa bra förmåner i detta kort som är väldigt värdefulla om man nyttjar dom rätt. FInns nog några kilometer skrivna här på forumet redan, annars är det bara fråga i denna tråd så kan säkert någon hjälpa till med svar.
 

M.K

Medlem
Sa upp Elite vid nyår och behåller Platinum. Tänkte köra bägge korten vartannat år, givetvis med 300k spend. 2 checkar ena året och en det andra med premium som ju ingår med Plat. Det räcker för min familj då jag redan nu reser mycket i jobbet. Vi brukar dessutom ta en Blue village resa med TUI så tiden räcker inte till mer.
 
Toppen