SAS aktier

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Viking75, 16 Februari 2013.

1. Scanwing

Scanwing Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  2. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Torsdagens SvD har en artikel om turbulensen i ny emissionen av SAS aktierna
    Källa SvD
    eSvD

3. GOTBound

GOTBound Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Idag [kl 14:07] är totalt 9 606 115 st SAS aktier omsatta.

Jag förstår inte öh.t hur någon kan betala 2,39 kr [snittpris över dagen] då värderingen på BTA är som högst runt 1,6 kr, ännu lägre om TR köptes på Köpenhamnsbörsen. Vad är det jag missar i min observation? Ett teoretiskt arbitrage på nästan 1 kr [som inte går att kapitalisera just nu ändå iofs].

SAS BTA står nu i 1,42 SEK respektive 0,95 DKK.
    Jag förstår inte alls det här.

hco gillar detta.
  4. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samma mekanismer som håller Norwegianaktien uppe?

5. mha321

mha321 Medlem

Åtminstone samma som höll den uppe innan dess utspädning. Nu står den ju ett lite annat läge, vilket gör att det nog är delvis annat som håller den uppe. Men situationen i SAS är ju snarlik den som Norwegian hade i våras, med undantaget att konkursrisken på mycket kort sikt är betydligt lägre. Men en extremt övervärderad aktie pga stor nyemission är detsamma...

lillemannen och GOTBound gillar detta.
  6. GOTBound

GOTBound Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stabiliserande åtgärder av garanterna görs väl inte fören emissionen är helt genomför och BTA omvandlas till stamaktier, och då till att försvara emissions-priset, eller har jag otur när jag tänker nu?

7. fasa21

fasa21 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Några spår konkurs för bolaget. SAS kommer inte nå nivåer av 2019 års estimat förrän 2026 och kommer behöva betydligt mer stöd än det man fått genom nyemission och statligt stöd. Är ni lång?

8. Greger

Greger Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är själv lång, hörde intervjun med Rickard Gustafson i ekot som du hänvisar till (?).

Transportstyrelsen säger ju att flygandet inte "kommer vara tillbaka på 2019 års siffror innan 2026", medan Rickard Gustafson också nämner att det är inget han verkar förväntar sig heller, "Samtidigt konstaterar han att ingen vet om flygandet någonsin kommer tillbaka till tidigare nivåer", där jag citerar ekot.

Men finns givetvis säkrare investeringar...

9. ante_77

ante_77 Medlem

Man behöver ju inte gå in för att få ett diamantkort på köpet.
    Hoppa över en kväll på krogen, inklusive maten och taxin hem. Då kan man nog åtmintone nyttja rabatterna som erbjuds som aktieägare.

10. Greger

Greger Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis, och sen kan man ju på sätt och vis se besparingarna genom rabatten som en sorts "utdelning", så det skiljer sig definitivt från andra investeringar i det avseendet. :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!