Senaste nytt

SAS aktier

M.K

Medlem
Jag tycker också det. Därför det var så förvånande igår. Jag väljer dock att tro på VDn hellre än en informationsansvarig. Jag tror faktiskt inte detta utfall av intervjun var förankrat högre upp. Jag vägrar citera Di men de kallar det ”rusning” till bolaget idag. Nåja den 5:e april vet vi då nästa trafiktal kommer fram.
 

Tillslut

Medlem
6ea45138ae7a2f78001dbc90d439bf02.jpg
 

Canadien

Medlem
Here we go again. Har en resa med SAS precis innan och inte nästa förrän i mitten av Maj så får hoppas de klarar av det med mindre än 2v strejk...
 

mtlmr

Medlem
SAS är tillräckligt små för att en enhetsflotta är att föredra. Economies of scale för flygtyper ökar till en viss nivå, men stannar därefter av ganska rejält (har jag fått lärt mig). Då kan det finnas ett större värde i att kunna priskonkurrera tillverkarna mot varandra. LH och SAS ligger ju i helt olika nivåer där.

Enhetlig flotta i all ära - som SAS strävar efter - hur smart är det egentligen? Tänker på MAX-gate som pågår just nu. Hade detta varit för NEOn så hade detta kunnat bli katastrof för SAS (Kanske inte just nu - men tänk om några år då Neon står för majoriteten av shorthaulflottan)

Många större bolag väljer ju att köra mixed fleet (exempelvis lade Lufthansa Group en större order på både B787 och A350 idag). SAS gör tvärtemot och går verkligen all in på en enhetlig flotta med A320neo och A350 (långsiktig iaf). Jag har gillat detta tidigare, men senaste dagarnas händelser har fått mig att tvekan en del! Känns som det helt klart ger SAS en ökad risk, samtidigt som de såklart få ner sina operating costs.
 

M.K

Medlem
Så typiskt om piloterna sänker sin egen arbetsgivare till slut i kombination med möjlig lågkonjunktur på ingång. Miljardförluster kan komma fort dessvärre.

Jag förstår dock självklart att det finns två sidor av saken och köper inte helt bolagets påstående om 45% kostnadsökning. Vi får hoppas på att de snabbt blir eniga om ett rimligt avtal för ett konkurrenskraftigt SAS med bra villkor för piloterna även framöver.
 
Last edited:

Vera

Medlem
Så typiskt om piloterna sänker sin egen arbetsgivare till slut i kombination med möjlig lågkonjunktur på ingång. Miljardförluster kan komma fort dessvärre.

Jag förstår dock självklart att det finns två sidor av saken och köper inte helt bolagets påstående om 45% kostnadsökning. Vi får hoppas på att de snabbt blir eniga om ett rimligt avtal för ett konkurrenskraftigt SAS med bra villkor för piloterna även framöver.
Radarn är på kanske dags för en MK till sommaren :). Skämt åsido, blir riktigt irriterad. Många parametrar idag som talar för än tuffare tider för flyget så detta behövs tyvärr inte alls. Nu Finnair senast med tuff rapport. Väldig mycket arbete att göra mot mer anpassningsbar kostym dock inte enkelt med gigantisk kostym, inser det.
 
Toppen