Senaste nytt

SAS aktier

M.K

Medlem
@Tonton självklart en risk med enhetsflotta men jag stöttar oavsett detta till 100%. Besparingarna kommer bli betydande. Wet lease produktionen tolkade jag idag dessutom som ökande. 5 miljoner pax förra räkenskapsåret med andra maskiner så helt beroende är inte SAS av NEO.

Väldigt nöjd dock att ha klivit ur med knappt 90% av innehavet och hoppas Ni tog rygg på Mig. Kursen har nu gått ner med över 3sek på kort tid sedan mitt inlägg. Min rekommendation är fortsatt «minska» på denna nivå då det är ett antal besvärliga faktorer inom kort. Vi fick t ex ingen info alls om hur de ska hantera det stora konvertibel lånet som förfaller snart. Frågan är om stödet runt 20sek håller om någon av dessa negativa triggers slår in? Om inte ser vi tyvärr och inte rättvist 18-nivån väldigt snart. Jag har dock gått ur hedgen nu med tanke på närheten till det klassiska stödet.
 

robertkniv

Medlem
Får inte aktien lite orimligt mycket stryk jämfört med peers som har betyligt större investerat i 737 MAX plan...
SAS ner dubbel mot Norweigan.

För oss insatta så blir det ju att man kollar upp vilket plan som trafikerar en viss rutt man tänkt åka och bokar det bolag som inte kör 737 (givet tesen att man undviker dom). Då vet vi att vi bokar med SAS istället för t.ex. Norweigan. Vilket borde vara positivt för med ökade intäkter och ge lite skjuts uppåt snarare än nedåt.
 

M.K

Medlem
Man kan tycka det men på en direkt fråga om just detta idag svarade Rickard att de inte märkt av någon ökad efterfrågan alls de senaste dagarna. Förvånande.

Det är ett antal mycket ogynnsamma faktorer nu som pressar SAS. Med SEK i fritt fall och olja på väg uppåt igen har vi ett besvärligt läge. Bolaget har dock utvecklats mycket för oss som minns så verkligen tråkigt med dessa omvärldsfaktorer de inte kan påverka.
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Man kan tycka det men på en direkt fråga om just detta idag svarade Rickard att de inte märkt av någon ökad efterfrågan alls de senaste dagarna. Förvånande.

Det är ett antal mycket ogynnsamma faktorer nu som pressar SAS. Med SEK i fritt fall och olja på väg uppåt igen har vi ett besvärligt läge.
Plus att om någon vecka (1 april tror jag det var) så börjar pilotförhandlingarna och redan nu fram står det att de är mycket långt ifrån varandra.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
Ja exakt. Med en redan ökande enhetskostnad, som de inte heller nämnde något om idag, har vi inte råd med en 45% kostnadsökning för piloterna (enligt arbetsgivarsidan). Med större kostnadsökningar till följd av detta kommer bolaget tvingas outsourca ännu mer till Ireland och wet-lease dessvärre.
 

danielhog

Medlem
Jag gillar sas i det medellånga perspektivet, lågt PE och ökande vinst. Den minskade utdelningen av eurobonuspoäng kommer på några års sikt stärka balansräkningen när skulderna minskar.
 

M.K

Medlem
& nu detta 18 timmar efter att VDn sa att det inte märkts överhuvudtaget. Nu förstår jag ingenting?

7BB16191-E68D-4A2E-933A-254BA1CDFFC6.png


SAS etter Max-stansen: – Det har vært en økt interesse for å fly med oss - MinE24
 

M.K

Medlem
Hans svar var att dagsfärska tal inte visar fler bokningar. Detta var ett glasklart svar i går. Om det nu inte började bokas efter kl.18 igår kväll vilket jag har stora svårigheter att tro. Då den aktuella flygtypen dessutom groundats nu , väljer jag att tolka dagens besked som fake news, kanske pga nervositet över kursutvecklingen senaste tiden och en personlig vilja att framföra något positivt. Fler samtal till kundtjänst om de flyger Max innebär ju inte automatiskt fler bokningar. Något chefen själv bekräftade i går som sagt.
 

NotRyan

Medlem
Hans svar var att dagsfärska tal inte visar fler bokningar. Detta var ett glasklart svar i går. Om det nu inte började bokas efter kl.18 igår kväll vilket jag har stora svårigheter att tro. Då den aktuella flygtypen dessutom groundats nu , väljer jag att tolka dagens besked som fake news, kanske pga nervositet över kursutvecklingen senaste tiden. Fler samtal till kundtjänst om de flyger Max innebär ju inte automatiskt fler bokningar. Något chefen själv bekräftade i går som sagt.
Någonstans måste det ju visa sig när Norwegian drar ner på kapaciteten. Det är ju inte så att resenärerna bara stannar hemma om dom inte får plats på planet. Visst ARN-GOT kanske dom löser med att boka om till nästa egna flight men nog måste SAS fått fler resenärer, hur många är en annan sak...
 
Toppen