Senaste nytt

SAS aktier

Tomas E

Medlem
Förra strejken, 2019, kostade SAS ca 100 miljoner per dag. Det är 1,4 öre per aktie per dag. Den här strejken tros vara lite billigare i direkta kostnader (eftersom verksamhetsvolymen är mindre efter pandemin och en viss andel hålls igång), men därtill kommer ju en påverkan på möjligheten att få in nytt kapital.

Förr eller senare blir det köpläge. Jag hoppas inte det finns någon som behandlar sina SAS-aktier som något annat än en lott(med begränsade vinstmöjligheter)
Det resonemanget förutsätter att SAS inte kommer att gå i konkurs. Rätt aktiekurs för ett företag som är på väg mot KK är som bekant 0.
Aktuell kurs kommer också att påverka vid vilken kurs som nytt kapital tas in. Ju lägre kurs desto större utspädning.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tomas E

Medlem
Lufthansa verkar kunna göra vinst i deras 2022-Q2
Lufthansa flaggar för vinst i andra kvartalet (di.se) (låst artikel)
Trots pilotstrejk 2019 och nytt avtal med piloterna kunde SAS också göra en vinst.
sas-sas-annual-and-sustainability-report-fiscal-year-2019-200130.pdf (sasgroup.net)

Corona och stoppet av överflygningar över Ryssland har också drabbat Lufthansa.
Något måste ha hänt med SAS....dåliga beslut, avtal etc sedan 2019..?
SAS skulle nog ha gjort en (liten?) vinst innevarande kvartal - maj-juli i SAS brutna räkenskapsår - om det inte varit för pilotstrejken. Trafiksiffrorna för maj bör ha motsvarat en liten förlust, men ändå rätt nära ett nollresultat, se resonemang i tråden SAS +351% passagerare i maj 2022 jämfört med 2021. Trafiksiffrorna för juni var bättre än de för maj. Juli hade säkert varit minst lika bra som juni om det inte hade varit för strejken från 4 juli.

SAS har gått med vinst då och då, men har inte gått tillräckligt bra något av de senaste 21 åren för att lämna utdelning på stamaktierna (om inte jag missat något när jag letat finansiell info). Senaste gången SAS lämnade utdelning var 2001, vilket alltså avsåg året 2000/01. De återkommande behoven av kapitaltillskott kan man ju se som negativ utdelning om man vill...
 

mha321

Medlem
Något måste ha hänt med SAS....dåliga beslut, avtal etc sedan 2019..?
Ett litet bolag har också svårare att få upp farten. Framförallt är det väl som alltid så att Lufthansa gör stora delar av sin faktiska vinst på longhaul, och SAS har väldigt lite longhaul. Och siffrorna är upp, men mycket av det är i den extremt prispressade trafiken till sydeuropa. Lufthansa har ju skickat över en hel del sådan till Eurowings, där man har personal med helt andra villkor, och även kunder med helt andra villkor (se de trådar och poster ang folk som fått sina Eurowings-flyg inställda tex, och hur hjälpsamma de (inte) är med ombokningar och kompensationer där).
 

011430121

Medlem
En liten glädje för de som har SAS aktier upp knappt 7% idag vid 13 tiden

CCD2AFE8-CC72-4D17-A29C-27BBC954339C.png
 

Johan Gott

Medlem


Konkursdomaren Michael Wiles i New York godkände krislånet till SAS, men inte utan reservationer.
Enligt Bloomberg ventilerade Wiles sin skepsis mot den ”ovanliga” uppgörelsen, där det amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management lånar ut motsvarande 7,1 miljarder kronor till SAS.
– Ärligt talat hyser jag fortfarande en del tvivel kring hela den här idén, sa han enligt nyhetsbyrån.
Wiles menade bland annat att upplägget liknar ett där SAS säljer optioner på aktier som inte ännu existerar, något han bedömde som juridiskt diskutabelt.



Domaren: ”Ärligt talat – hyser tvivel kring idén”
 
Toppen