Det resonemanget förutsätter att SAS inte kommer att gå i konkurs. Rätt aktiekurs för ett företag som är på väg mot KK är som bekant 0.Förr eller senare blir det köpläge. Jag hoppas inte det finns någon som behandlar sina SAS-aktier som något annat än en lott(med begränsade vinstmöjligheter)
SAS skulle nog ha gjort en (liten?) vinst innevarande kvartal - maj-juli i SAS brutna räkenskapsår - om det inte varit för pilotstrejken. Trafiksiffrorna för maj bör ha motsvarat en liten förlust, men ändå rätt nära ett nollresultat, se resonemang i tråden SAS +351% passagerare i maj 2022 jämfört med 2021. Trafiksiffrorna för juni var bättre än de för maj. Juli hade säkert varit minst lika bra som juni om det inte hade varit för strejken från 4 juli.Lufthansa verkar kunna göra vinst i deras 2022-Q2
Lufthansa flaggar för vinst i andra kvartalet (di.se) (låst artikel)
Trots pilotstrejk 2019 och nytt avtal med piloterna kunde SAS också göra en vinst.
sas-sas-annual-and-sustainability-report-fiscal-year-2019-200130.pdf (sasgroup.net)
Corona och stoppet av överflygningar över Ryssland har också drabbat Lufthansa.
Något måste ha hänt med SAS....dåliga beslut, avtal etc sedan 2019..?
Ett litet bolag har också svårare att få upp farten. Framförallt är det väl som alltid så att Lufthansa gör stora delar av sin faktiska vinst på longhaul, och SAS har väldigt lite longhaul. Och siffrorna är upp, men mycket av det är i den extremt prispressade trafiken till sydeuropa. Lufthansa har ju skickat över en hel del sådan till Eurowings, där man har personal med helt andra villkor, och även kunder med helt andra villkor (se de trådar och poster ang folk som fått sina Eurowings-flyg inställda tex, och hur hjälpsamma de (inte) är med ombokningar och kompensationer där).Något måste ha hänt med SAS....dåliga beslut, avtal etc sedan 2019..?
SAS fick äntligen kreditlånet godkänt i går natt av CH-11 domstolen.
SAS erhåller domstolsgodkännande för 700 miljoner USD i debtor-in-possession (DIP)-finansiering - SAS (sasgroup.net)