Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

NyfikenGrau

Medlem
Sedan har vi ju alternativet att köra till nya destinationer med lägre beläggning från de traditionella SAS-hubbarna, eller kanske rentav enbart från CPH. Tänker då t.ex. på Indien. Gustafssons pressmeddelande är väl medvetet mångtydigt, då det både säger att det passar skandinaviska marknaden bra (GOT-EWR?) men också nämner nya regioner/destinationer (till och med Mellanöstern nämns, som ju inte riktigt är longhaul).

Tänkbart men å andra sidan är det väl inte SAS styrka/strategi att transportera turister utan försöka erbjuda det ändå förhållandevis starka näringsliv som finns på t.ex. Jylland, Göteborg samt västra Norge ett "fullgott" alternativ i mindre skala.

Jag tänkte just på affärsresenärer, inte turister. Men då jag inte flyger något särskilt i jobbet själv, är min kunskap om affärsresenärers önskemål väldigt begränsad, bså jag bara utgick från hur jag själv skulle tänka. Det skulle s.a.s. "räcka" för mig med Plus till en ny destination som Delhi, medan jag vill ha business till Tokyo eller LA.
 

Agö

Medlem
Om det blir enligt ovanstående så blir det tapp för Lufthansa, AF, KLM och British Airways till NYC från dessa orter.
Precis det är nog också tanken här. Dessa fyra bolag är synnerligen aggressiva från Jylland, västra Norge och Göteborg, medan SAS tvingats tillbaka i kapacitet.

Om det bli GOT/AAR till EWR betyder det att SAS måste fylla upp sina maskiner från ARN/CPH/OSL med fler pax på dessa linjer, vet inte hur många som flyger till NYC från GOT/AAR dagligen med SAS eller andra bolag.
@Agö finns det statistik på det?
Nej, inte någon offentligt tillgänglig sådan men SAS och avreseflygplatserna har det garanterat och kan ju planera kannibalismen därefter. Just EWR klarar sig nog hyggligt med p2p och lite transfer trots allt.
 

palmen

Moderator
Om det sätts in A321 för att frigöra någon A330/340 så ska vi också ta i beräkning att de första A350 bör ha kommit då också.
Kan bli väldigt många nya linjer om man behåller alla A340.

Det har rapporterats om att dessa nya A321LR kommer att ha någon form av business ombord.
 

Martin B

Medlem
Skulle det kunna finnas underlag för t.ex. Air China-hubben CTU (Chengdu)? Eller någon annan destination i Kina för att ta upp kampen med Finnair om Asien-trafiken.
 

apknug

Medlem
Kabinfacket kommer aldrig gå med på att det bara är 3 i kabin på longhaul. De har ju rätt till raster mm. Jag skulle gissa på att det i så fall åtminstone blir 6 cabin crew ombord.
Jo då, fast då kommer de inte att behöva gå runt med serveringsvagnarna en enda gång. De måste ju som sagt vara lediga på jobbet också.
 
Toppen