Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

KalleSus

Medlem
Nej det tror jag inte. Flera SAS plan parkerade i Castellon :) OY-KAO flyger med skapligt ny kabin och har höghastighets wifi installerat.

Även t,ex OY-KBH (A321) med nya liveryn står i Castellon.
Nu står alla 320 Classic i Castellón eller Madrid, utom OY-KAW (som ännu finns kvar på Arlanda) och OY-KAL (som bytte plats med OY-KAO i Tallinn).
Alla 319 är också i Spanien, liksom tre 321 (övriga finns på Kastrup).

Huruvida 320 Classic kommer tillbaka efter pandemin är nog mest beroende på hur leasingavtalen ser ut. Att maskinerna är nyligen moderniserade spelar nog mindre roll. Vi ser ju att de relativt nya 737-86N är på väg bort. 4 stycken har redan lämnat flottan och det är maskiner som inte ens är 9 år gamla.
 

011430121

Medlem
Nu står alla 320 Classic i Castellón eller Madrid, utom OY-KAW (som ännu finns kvar på Arlanda) och OY-KAL (som bytte plats med OY-KAO i Tallinn).
Alla 319 är också i Spanien, liksom tre 321 (övriga finns på Kastrup).

Huruvida 320 Classic kommer tillbaka efter pandemin är nog mest beroende på hur leasingavtalen ser ut. Att maskinerna är nyligen moderniserade spelar nog mindre roll. Vi ser ju att de relativt nya 737-86N är på väg bort. 4 stycken har redan lämnat flottan och det är maskiner som inte ens är 9 år gamla.
SAS är i behov av em modell mellan CRJ-900 och A320neo, borde man inte behålla A319 det är en färre CC, kanske den besparingen äts upp av att A320neo drar betydligt mindre bränsle?
 

mha321

Medlem
SAS är i behov av em modell mellan CRJ-900 och A320neo, borde man inte behålla A319 det är en färre CC, kanske den besparingen äts upp av att A320neo drar betydligt mindre bränsle?
Det finns ju en A319neo också. Det är nästan ingen alls som beställt den (under 100st, när hela neo familjen ligger på 7000+),så strategiskt borde den ju då vara perfekt för sas :)

Skämt åsido, före pandemin åtminstone vad väl riktningen snarare att försöka hitta en underleverantör med möjligheten att leverera i den storleken (spekulerades ju mycket I a220). Med målet att hålla mainline till just A320 och uppåt.

Att inte "blanda storlekar" påverkar ju också flexibiliteten i schemat, och hur man får möjlighet att flytta runt plan på olika linjer vid irrops.
 

KalleSus

Medlem
Leverans av SE-RUF (Gunnar Viking) idag.
SK9150 är planlagd att lämna Toulouse alldeles strax för färd mot Stockholm-Arlanda!
Det blir den 45:e 320N i SAS-flottan.
Den här maskinen är sammansatt i Hamburg men flög sen ner till Toulouse för några månader sedan, möjligen för uppställning inför (fördröjd) leverans?
 

Tobbe.O

Medlem
I trafik från idag! :) första flighten med passagerare.

Screenshot_20210422-093630_Flightradar24.jpg
 
Toppen