Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

marbe166

Medlem
Det är SE-RUA.
Flightradar har rört till det. Vad det beror på får de väl reda ut - om inte förr så när SE-RUB levereras, vilket väl borde ske vilken dag som helst.
fr2420200810.JPG
 

fly4fun

Medlem
Det är SE-RUA.
Flightradar har rört till det. Vad det beror på får de väl reda ut - om inte förr så när SE-RUB levereras, vilket väl borde ske vilken dag som helst.
Dessutom har FR24 felregistrerat överföringen till Oslo från Stockholm som en "tomflygning" - SK9222 när den i själva verket gick som ordinarie SK491 med passagerare. Tiderna på FR24 stämmer dock.

Den intresserade undrar förstås vilken maskin som tog återturen till Stockholm (SK488) igår?
Då kan jag "avslöja" att det var OY-KBR (Airbus 319) som under helgen gjorde ett par extrasvängar till Nice enligt schemat ARN - NCE - CPH (lördag) och CPH - NCE - OSL (söndag).

Varför skylla på Flightradar24 om man inte vet vad som är fel? Nån tekniker hos SAS har programmerat fel transponderkod i kärran. Flightradar24 visar det som transpondern skickar.

Ryanair flög tidigare omkring med en rysk transponderkod i 5 år innan nån fixade felet.
 

KalleSus

Medlem
Varför skylla på Flightradar24 om man inte vet vad som är fel? Nån tekniker hos SAS har programmerat fel transponderkod i kärran. Flightradar24 visar det som transpondern skickar.

Ryanair flög tidigare omkring med en rysk transponderkod i 5 år innan nån fixade felet.
Jag ber om ursäkt.
Som lekman, utan djupare insikt i transpondrar och dessas programmerande, har jag helt enkelt bara reagerat på vad jag såg och var jag såg det. Och då var det för mig naturligt att tro att felet låg hos Flightradar24.

Edit:
En intressant aspekt är att sajten "planefinder" tycks arbeta med helt andra metoder för identifiering av maskinerna. Där visas nämligen helt korrekta data.
Track Flight Airbus A320-251N(SL) (SE-RUA)
 
Last edited:

KalleSus

Medlem
Nu verkar problemet vara löst! Nu är det SE-RUA som flyger på flightradarn! :)

Visa bifogad bild 112393
SE-RUA har varit ur trafik under veckan som gått (montering av wifi?) men är nu tillbaka.
Tillbaka är den däremot inte på Flightradar - som återigen inte visar rätt info om maskinen. FR24 visar faktiskt ingenting...

Vill man se vad den har för sig så kan man alltid kolla på Planefinder (se länk i mitt inlägg 454 ovan) som återigen lyckas ge korrekt information
(och därmed hoppas jag att jag uttryckte mig så neutralt som möjligt utan att peka ut någon skyldig till den bristande informationen)
 
Last edited:

Tobbe.O

Medlem
SE-RUA har varit ur trafik under veckan som gått (montering av wifi?) men är nu tillbaka.
Tillbaka är den däremot inte på Flightradar - som återigen inte visar rätt info om maskinen. FR24 visar faktiskt ingenting...

Vill man se vad den har för sig så kan man alltid kolla på Planefinder (se länk i mitt inlägg 454 ovan) som återigen lyckas ge korrekt information
(och därmed hoppas jag att jag uttryckte mig så neutralt som möjligt utan att peka ut någon skyldig till den bristande informationen)

Tror också på WIFI installation! :)
 

Alf

Medlem
Varför skylla på Flightradar24 om man inte vet vad som är fel? Nån tekniker hos SAS har programmerat fel transponderkod i kärran. Flightradar24 visar det som transpondern skickar.

Ryanair flög tidigare omkring med en rysk transponderkod i 5 år innan nån fixade felet.

Betyder det att FR24 inte identifierar flygplanet på den fyrsiffriga Squawk koden som flygledningen lämnar ut till piloten i färdtillståndet innan start?
 

KalleSus

Medlem
Betyder det att FR24 inte identifierar flygplanet på den fyrsiffriga Squawk koden som flygledningen lämnar ut till piloten i färdtillståndet innan start?
Jag kan inget om tekniken bakom det här - men ser, i det här speciella fallet, att transponderkoden inte är densamma i FR24 som hos Planefinder.
De två flighter som maskinen gjort hittills idag finns registrerade hos FR24 men är inte identifierade till just SE-RUA.
 
Toppen