Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

M.K

Medlem
Nu är det faktiskt SAS detta gäller så jag räknar med att vi får chansen i många år framöver att flyga 737. Jag tror inte tidsplanen håller redan till 2023.
 

KalleSus

Medlem
Förutom 737-600 ska också ett antal 737-700 bort före årsskiftet.
Totalt finns 11 stycken 737-700 som inte har fått uppgraderad kabin - och 3 stycken 737-800. Man kan nog anta att dessa maskiner kommer att försvinna först.
Dessutom sker en överföring från Stockholmsbasen till Oslo i och med att alltfler 320neo levereras. Av de 9 nyaste 737-800 som ursprungligen var placerade i Stockholm (LN-RGx-serien) finns numera 4 i Oslo.
Om jag har förstått uppgifter rätt i andra medier, så ska Stockholm, från cirka mars nästa år, bara ha kvar de sju 737-700 som flyger här nu. 800 flyttas alla till Oslo och 600 utrangeras.
Men dylika uppgifter är ju lite av färskvara, så allt kan ju förändras...
 

M.K

Medlem
Verkligen intressant följa detta. -600 är dyr i drift och de sista fem ska äntligen bort i höst. Detta håller. Bra info med de sju -700 i Stockholm. Möjligt den serien hänger kvar längst i flottan eller vad tror du @KalleSus? Trots allt bra för flexibiliteten med en mindre maskin.
 

KalleSus

Medlem
Verkligen intressant följa detta. -600 är dyr i drift och de sista fem ska äntligen bort i höst. Detta håller. Bra info med de sju -700 i Stockholm. Möjligt den serien hänger kvar längst i flottan eller vad tror du @KalleSus? Trots allt bra för flexibiliteten med en mindre maskin.
Med reservation för att jag missuppfattat det jag läste på en nannan site för en tid sen.
Men det är onekligen mest logiskt att behålla -700 längre än -800 i Stockholm, just för flexibiliteten. -800 och neo är ju helt jämförbara kapacitetsmässigt.
 

fcx

Medlem
Verkligen intressant följa detta. -600 är dyr i drift och de sista fem ska äntligen bort i höst. Detta håller. Bra info med de sju -700 i Stockholm. Möjligt den serien hänger kvar längst i flottan eller vad tror du @KalleSus? Trots allt bra för flexibiliteten med en mindre maskin.

Fast om man tar alla pax från en 737-700 och stoppar in i en A320 NEO och lämnar resten av platserna tomma så är NEO billigare i drift.
 

M.K

Medlem
@fcx Säker på det? Jag vet att detta gäller -600 (!!!) men -700 trodde jag hade betydligt bättre driftsekonomi.
 

KalleSus

Medlem
Fast om man tar alla pax från en 737-700 och stoppar in i en A320 NEO och lämnar resten av platserna tomma så är NEO billigare i drift.
Men även om så vore fallet så är det ju icke görbart eftersom dessa -700 maskiner ska flyga tills de ersätts av nylevererade 320neo ;)
 
Toppen