Senaste nytt

SAS After Work, 12 september i Stockholm

mha321

Medlem
Dom har valt att tjäna mer pengar där.
Lägg ner all aktivitet på CPH och slipp ultrasocialistiska fackföreningar
Snarare så att det faktum att de tjänar mer på CPH *trots* dessa vilda strejker och likande säger en hel del om läget. Tänk hur stor skillnaden skulle vara om de problemen inte fanns...
 

ante_77

Medlem
Snarare så att det faktum att de tjänar mer på CPH *trots* dessa vilda strejker och likande säger en hel del om läget. Tänk hur stor skillnaden skulle vara om de problemen inte fanns...

Det är iofs så. Men det beror ju på att ARN är ett gammalt plåtskjul. En tragisk flygplats som kan få den gladaste människan att få en djup permanent depression.

Det är ju inte SAS fel att jantesverige har byggt Arlanda.
 
  • Gilla
Reactions: obs

Ricci

Medlem
Det är iofs så. Men det beror ju på att ARN är ett gammalt plåtskjul. En tragisk flygplats som kan få den gladaste människan att få en djup permanent depression.

Det är ju inte SAS fel att jantesverige har byggt Arlanda.
Tja, jantelag och flygskam och ett regeringsparti som motarbetar allt med flyg.... kontra penningstarka danskar med privata ägare av Kastrup dock med lite strejker som minus..
 

Hachans

Medlem
Det är iofs så. Men det beror ju på att ARN är ett gammalt plåtskjul. En tragisk flygplats som kan få den gladaste människan att få en djup permanent depression.

Det är ju inte SAS fel att jantesverige har byggt Arlanda.

Det har inte ett dugg att göra med jante, det känns som ett argument man tar till när man tycker det riktiga argumentet skaver. Man tjänar mer pengar på danskarna, och de som har möjlighet att att byta flyg där än man gör på norrlänningarna.

Och sen får vi någonstans acceptera att Stockholm är en provinshuvudstad som ligger helt fel geografiskt. Det var perfekt när vi hade Östersjön som primärt fokusområde på handel etc, och Stockholm har fortfarande ganska stor betydelse i de sammanhangen.

Men i det stora globala nätet i allmänhet så är Stockholm rätt så betydelselöst och off. Och ju snabbare Sveriges och Stockholms politiker fattar vilken roll Stockholm kan ha och slutar drömma om att vara nordens New York eller Berlin utan kanske mer är nordens Lausanne eller Bordeaux, ju snabbare kan vi sluta tramsa rundor med penismätandet och revirpinkandet och istället designa en flygplats och flygsystem som fyller sitt syfte.

För det är faktiskt rätt löjligt att hålla på och tro att vi ska ha direktlinjer från Arlanda överallt. Det händer inte oavsett hur mycket Stockholms handelskammare eller Kristdemokraterna vevar om det. Inrikesflyget minskar, och det gör det överallt i hela Europa även i länder som inte har ”flygskam”. Air France lägger ner i stort sett alla inrikeslinjer med undantag för enstaka anslutningar och flygen till deras kolonier, Lufthansa drar ner och senast igår så läser vi att KLM drar ner sina shorthaul och ersätter med tåg. Det som benämns som flygskam här benämns som fria marknaden i andra länder. Folk har valt andra sätt att resa helt enkelt. Och vill man som flygbolag ha sina kunder kvar får man anpassa sig. Adapt or die. Vilket är precis det SAS gör liksom Lufthansa, Air France eller vilket flygbolag som helst.

I framtiden kommer säkert någon direktlinje tillbaka till Arlanda. Men det kommer vara marknadskrafterna och efterfrågan som driver det, inte något annat.
 
@Ricci Bra info. Då blir det troligen så som flera av oss spekulerat. Skakigare tider gör att SAS fokuserar på att modernisera flottan i nuläget med bättre produktion och lite ökad kapacitet på befintliga linjer.

Det finns gott om tid nya destinationer lite senare då de såklart försöker spara de fräschaste A340 till sist.

Ja visst, det finns väl ingen här inne som på allvar trodde att SAS skulle spara alla A340 efter att man fasat in 8 stycken A350. Om man bestämmer sig för att behålla några av dem så blir det nog inte mer 2-3 än stycken. Om det då är så att man inte precis just nu har behov av ytterligare maskiner så är det ju helt logiskt att skrota maskiner efter hand och spara de bästa till sist. Jag tror inte ens att SAS har räknat med att behålla alla A340 så det har säkert varit med i kalkylen från början att man kommer att skrota ett antal A340 med uppfräschad kabin.
 

M.K

Medlem
@ResenärenLars Spekulationerna gick varma här att SAS skulle starta nya linjer när A350 kom med hjälp av fler flygplan. Även jag trodde det tidigare i år. Nu väljer de sannolikt att avvakta och istället fasa ut någon A340 till att börja med.

Klokt anser jag med tanke på handelskrig och vikande konjunktur.
 

M.K

Medlem
Med t ex ny regering och optimism i landet, borttagande av flygskatt och lite tillväxt igen med starkare SEK kommer fler linjer garanterat tillbaka till Stockholm.

Jag menar att Stockholm och Köpenhamn har ganska liknande grundförutsättningar med sina respektive för- och nackdelar.
 
@ResenärenLars Spekulationerna gick varma här att SAS skulle starta nya linjer när A350 kom med hjälp av fler flygplan. Även jag trodde det tidigare i år. Nu väljer de sannolikt att avvakta och istället fasa ut någon A340 till att börja med.

Klokt anser jag med tanke på handelskrig och vikande konjunktur.

Jag tror nog att vi menar samma sak. Jag har trott och tror fortfarande att SAS kommer att spara några A340, men inte alla. Sedan är väl SAS situation lite "lyxig" på det sättet att man i princip kan vänta in i det sista med att bestämma sig för om man vill kvitta en ny A350 med en gammal A340 vid varje leverans, eller om man vill spara den. Beroende på hur läget ser ut vid varje enskilt tillfälle. Jag tycker också att det är klokt. När de sista 2,3 eller 4 A350 levereras så kan man ju hoppas att läget är lite annorlunda så att man bestämmer sig för att behålla några av de gamla A340 och startar upp lite nya linjer..

Vi får ju inte heller glömma bort att SAS också har option på ytterligare ett antal A350. Det finns ju också en möjlighet att man väljer att utnyttja den, men det ligger ju i så fall ett antal år fram i tiden. Om man gör det så är ju garanterat A340ornas dagar räknade.
 
Ja, nyttjar SAS sina sex optioner så blir läget lite annat. Då har dem om ett par år en flotta med 14 A350, 5 A330E (9 om ryktena stämmer att de ska köpa 4 till). samt 4 A330 classic. Totalt 27 plan. Då lär alla A340 ryka. Kanske även classic. Man kan ju drömma...(Lär spara in på en del soppa mot idag med den hypotetiska flottsammansättningen)
 

varva77

Medlem
Ja, nyttjar SAS sina sex optioner så blir läget lite annat. Då har dem om ett par år en flotta med 14 A350, 5 A330E (9 om ryktena stämmer att de ska köpa 4 till). samt 4 A330 classic. Totalt 27 plan. Då lär alla A340 ryka. Kanske även classic. Man kan ju drömma...(Lär spara in på en del soppa mot idag med den hypotetiska flottsammansättningen)
Var kommer dessa rykten ifrån? Trodde jag hade bra koll på trådarna här..:)
 
Toppen