Det är iofs så. Men det beror ju på att ARN är ett gammalt plåtskjul. En tragisk flygplats som kan få den gladaste människan att få en djup permanent depression.
Det är ju inte SAS fel att jantesverige har byggt Arlanda.
Det har inte ett dugg att göra med jante, det känns som ett argument man tar till när man tycker det riktiga argumentet skaver. Man tjänar mer pengar på danskarna, och de som har möjlighet att att byta flyg där än man gör på norrlänningarna.
Och sen får vi någonstans acceptera att Stockholm är en provinshuvudstad som ligger helt fel geografiskt. Det var perfekt när vi hade Östersjön som primärt fokusområde på handel etc, och Stockholm har fortfarande ganska stor betydelse i de sammanhangen.
Men i det stora globala nätet i allmänhet så är Stockholm rätt så betydelselöst och off. Och ju snabbare Sveriges och Stockholms politiker fattar vilken roll Stockholm kan ha och slutar drömma om att vara nordens New York eller Berlin utan kanske mer är nordens Lausanne eller Bordeaux, ju snabbare kan vi sluta tramsa rundor med penismätandet och revirpinkandet och istället designa en flygplats och flygsystem som fyller sitt syfte.
För det är faktiskt rätt löjligt att hålla på och tro att vi ska ha direktlinjer från Arlanda överallt. Det händer inte oavsett hur mycket Stockholms handelskammare eller Kristdemokraterna vevar om det. Inrikesflyget minskar, och det gör det överallt i hela Europa även i länder som inte har ”flygskam”. Air France lägger ner i stort sett alla inrikeslinjer med undantag för enstaka anslutningar och flygen till deras kolonier, Lufthansa drar ner och senast igår så läser vi att KLM drar ner sina shorthaul och ersätter med tåg. Det som benämns som flygskam här benämns som fria marknaden i andra länder. Folk har valt andra sätt att resa helt enkelt. Och vill man som flygbolag ha sina kunder kvar får man anpassa sig. Adapt or die. Vilket är precis det SAS gör liksom Lufthansa, Air France eller vilket flygbolag som helst.
I framtiden kommer säkert någon direktlinje tillbaka till Arlanda. Men det kommer vara marknadskrafterna och efterfrågan som driver det, inte något annat.