Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

KalleSus

Medlem
Den som är lite cynisk tänker att om man tar bort A350 en stund så blir det arbetsbrist bland sas allra dyraste piloter, under en period. Om en del destinationer tas över av A321LR så är det väl en annan uppsättning piloter.

Eller så kan det vara del i ett förhandlingspaket...
Jag tror att det redan är förhandlat och klart. Ingick väl i det förra avtalet?
 

mha321

Medlem
Jag tror att det redan är förhandlat och klart. Ingick väl i det förra avtalet?
Existensen av A321 borde gjort det (men jag kan inte detaljer, men det känns rimligt).

Det jag menar är kraftig neddragning på widebody (om man tar bort A350). Tar man bort halva widebody flottan så får man ju en helt annan struktur, även om en del av den ersätta med 321.

Förhandlingen då av typen "om vi ska ha råd att fortsätta och inte faktiskt ta bort halva flottan och därmed hälften av piloterna så måste ni gå med på x, y och x".
 

KalleSus

Medlem
Existensen av A321 borde gjort det (men jag kan inte detaljer, men det känns rimligt).

Det jag menar är kraftig neddragning på widebody (om man tar bort A350). Tar man bort halva widebody flottan så får man ju en helt annan struktur, även om en del av den ersätta med 321.

Förhandlingen då av typen "om vi ska ha råd att fortsätta och inte faktiskt ta bort halva flottan och därmed hälften av piloterna så måste ni gå med på x, y och x".
Jag tror att en stor del av SAS Asientrafik lever farligt. Dels beroende på pandemin förstås, men också på effekt av kriget och stängda luftrum.
Dessutom uttalade sig en SAS-höjdare i DN i samband med presentationen av det nya besparingsprogrammet, att hela långlinjetrafiken ska ses över och att speciellt Asien går dåligt just nu (föga förvånande).
Min killgissning är att man behåller USA-trafiken och flyger med befintlig 321- och 330-flotta, eventuellt påspädd med ytterligare någon 321.
Tråkigt? Javisst....
 

mha321

Medlem
Jag tror att en stor del av SAS Asientrafik lever farligt. Dels beroende på pandemin förstås, men också på effekt av kriget och stängda luftrum.
Dessutom uttalade sig en SAS-höjdare i DN i samband med presentationen av det nya besparingsprogrammet, att hela långlinjetrafiken ska ses över och att speciellt Asien går dåligt just nu (föga förvånande).
Min killgissning är att man behåller USA-trafiken och flyger med befintlig 321- och 330-flotta, eventuellt påspädd med ytterligare någon 321.
Tråkigt? Javisst....

Det tror jag också. Även om kriget inte var igång när rapporten skrevs och planen gjordes så var ju pandemin det.

Men man hade ju nogon, troligen överdrivet naiv, förhoppning om att man istället skulle se fler linjer ditåt. Toronto är ju en. Vore trevligt med fler men det är dyrt att öppna.

Det bästa vore väl såklart om man kunde få till en leasing av typen betala bara när du använder den och på så sätt få en mer dynamisk flotta. Men efterfrågan på 350 maskiner är nog för hög för att leasing bolagen ska vara intresserade av att ge en alltför bra deal där...
 

Homer

Medlem
Det bästa vore väl såklart om man kunde få till en leasing av typen betala bara när du använder den och på så sätt få en mer dynamisk flotta. Men efterfrågan på 350 maskiner är nog för hög för att leasing bolagen ska vara intresserade av att ge en alltför bra deal där...


Går säkert att få ett bra pris på Aerflots plan, för den som hämtar dem själv...
 

Trumis

Medlem
Har förstått det som att det helt enkelt är billigara att flyga med "de gamla" A330 än A350 så därför står de på marken. Varje sparad krona för SAS är vad som gäller nu.
 

marbe166

Medlem
SE-RSB flygs just nu ARN-CPH som SK9201.

Antagligen för att flyga SK997 ikväll. Varför man inte tar någon av RSA, RSE eller RSF som redan står på Kastrup är för mig en gåta. Har man skralt i kassan är väl "onödiga" ferryflygningar något man definitivt ska undvika.
 
Toppen