Senaste nytt

SAS 40% dyrare än Lufthansa

A

Aurora

Guest
Haha, nej, jag har varken "rökt" det ena eller andra. Däremot kommer jag aldrig att stå upp och promota SAS i dess nuvarande form när andra alternativ, i min mening, är bättre. Och om vi nu håller oss till ämnet så tycker jag att det är fräschare och bättre service på LH än på SAS, och det gäller i alla lägen och oavsett kabinklass. Jag har varit med om att IFE inte fungerat, men i övrigt upplever jag alltid att LH är bättre än SAS. Det är oftast korrekt tyskt bemötande, inget tjafs eller sura miner som är utmärkande hos SAS numera, drycker etc ingår, rent och fräscht etc. Är priset dessutom högre hos SAS så ser jag inte meningen att betala för en sämre produkt. Allt är väl en smaksak, men jag menar att det nästan alltid finns bättre alternativ, och LH är tveklöst ett av dem. Det finns ju alltid någon som har haft en dålig upplevelse oavsett bolag, men om man jämför flag carriers emellan så blir det sällan så konsekvent dåligt hos LH som hos SAS. Det är återigen min egen åsikt, men IFE är inte en avgörande faktor för mig. Funkar det, vilket det med största sannolikhet gör, så är den ju fortfarande bättre hos LH än hos SAS. Mindre intjäning (till EB) är heller inte ett problem för mig personligen om produkten är bättre.

Jeg har flydd Lufthansa i economy intercontinentalt, det var ingen ting å skrive hjem til ho mor om.... Jeg har vært uheldig med mye indiske connecting pax pga tyskerene som har gode flytider fra india via europa til amerika - indiere som på død og liv skulle ha utallige special meals, de puttet sine barfot-bein overalt (er vel en slags hindu-praksis å gå barbeint) og var ikke favorittfolkene å ha rundt meg på flyet. IFE'en er utdatert og flyvertinnnene har vært veldig sure. Men det er jo bare individuelt og dagsavhengig, men jeg føler på ingen måte at lufthansa har vært "eksepsjonell" i economy ifht andre flygbolag. De er ikke noe renere eller freshere heller, lufthansa har vondere stol i economy og det var ikke noe mer eller mindre dårlig luft på flyet (jeg ble skikkelig varm og luften ombord på A340'en til Lufthansa var tørr som en ørken).

Smak og behag, tja, men noen revolusjonær forskjell er det ikke :)
 

Dr. Miles

Expert
Jeg har flydd Lufthansa i economy intercontinentalt, det var ingen ting å skrive hjem til ho mor om.... Jeg har vært uheldig med mye indiske connecting pax pga tyskerene som har gode flytider fra india via europa til amerika - indiere som på død og liv skulle ha utallige special meals, de puttet sine barfot-bein overalt (er vel en slags hindu-praksis å gå barbeint) og var ikke favorittfolkene å ha rundt meg på flyet. IFE'en er utdatert og flyvertinnnene har vært veldig sure. Men det er jo bare individuelt og dagsavhengig, men jeg føler på ingen måte at lufthansa har vært "eksepsjonell" i economy ifht andre flygbolag. De er ikke noe renere eller freshere heller, lufthansa har vondere stol i economy og det var ikke noe mer eller mindre dårlig luft på flyet (jeg ble skikkelig varm og luften ombord på A340'en til Lufthansa var tørr som en ørken).

Smak og behag, tja, men noen revolusjonær forskjell er det ikke :)

Även om jag håller med om att skillnaden mellan Lufthansa och SAS i long haul Economy class är marginellt, tycker jag att hälften av vad du skriver är inget med Lufthansa Economy class att göra. Det kan hända hos vilket flygbolag som helst om det fanns en grupp resenär från Indien.
Skulle du acceptera om någon klagade på SAS Economy class var dåligt för att en kines bajsade på sätet?
 
A

Aurora

Guest
Även om jag håller med om att skillnaden mellan Lufthansa och SAS i long haul Economy class är marginellt, tycker jag att hälften av vad du skriver är inget med Lufthansa Economy class att göra. Det kan hända hos vilket flygbolag som helst om det fanns en grupp resenär från Indien.
Skulle du acceptera om någon klagade på SAS Economy class var dåligt för att en kines bajsade på sätet?

Jeg veit du elsker å hate stort sett det meste jeg skriver, men prøv i det minste å gi litt mer innsats i det neste gang da :)
Du skriver akkurat det jeg bemerket selv. Quote fra min post: "men dette er jo individuelt og dagsavhengig" (i tilfelle dette ble for uklart for deg så var altså denne bemerkningen akkurat det samme som du nevner: dette kan skje hvilken som helst langdistanse-flyvning at flyvertinnene er sure og at passasjerene dine er skikkelig ubehagelige. Men nå skal det sies at akkurat indiere og lufthansa er noe man "må regne med" nettopp fordi lufthansa har en viktig andel på det indiske markedet).

Men nå kommenterte jeg akkurat samme forhold som Moco dro fram som "bedre hos lufthansa enn SAS", og la fram disse argumentene som en revolusjonerende forskjell. I så stor grad at han heller tok mindre *A-points fordi Lufthansa var sååå mye bedre. For å kalle en spade en spade er forskjellen så vidt jeg har opplevd at Lufthansa har fri flyt på drikke. Sete, IFE, flyvertinner, service... ellers er det hva det er. Economy i Europa.
 

Dr. Miles

Expert
Jeg veit du elsker å hate stort sett det meste jeg skriver, men prøv i det minste å gi litt mer innsats i det neste gang da :)
Jag hatar irrelevanta/orättvis jämförelse oavsett vem som skriver.

Mina tidigare kommentar mot andra när jag såg orättvis jämförelse.

Om du läser dessa trådar kan du se att det faktiskt händer att jag försvarar SAS / SAS anhängare även om jag inte är någon stor SAS fan. :)
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Jag hatar irrelevanta/orättvis jämförelse oavsett vem som skriver.

Mina tidigare kommentar mot andra när jag såg orättvis jämförelse.
Om du läser dessa trådar kan du se att det faktiskt händer att jag försvarar SAS / SAS anhängare även om jag inte är någon stor SAS fan. :)

Da har vi én ting til felles (ref. første setning), men jeg føler ikke at det at du innimellom også står på SAS' side gjør at jeg føler meg noe bedre. Jeg er jo ikke SAS.... :p

Nuvel. Back to topic, at SAS er dyrere enn Lufthansa er en annen sak enn detaljforskjellen på Lufthansa og SAS intercontinentalt. Smak og behag og evt hvor tørst man er.... :cool:
 

Dr. Miles

Expert
Priserna skiljer beroende på många parameter (t ex rutt, säsong, bokningsklass, biljettvillkor osv) så man kan inte säga att SAS är 40% dyrare än Lufthansa bara för att man jämförde en rutt under begränsad tidsramar (jo, just den rutten och de datumen).

T ex priser mellan Stockholm - Taipei (dit ingen av dem flyger själva) T/R

Economy class:
  • Lufthansa: LNNSW : 3.990 SEK exkl. skatter
  • SAS: VLSEECO : 5.267 SEK exkl. skatter

Business class:
  • SAS: Z1SEBIZ : 16.667 SEK exkl. skatter
  • Lufthansa: PNCSW : 20.229 SEK exkl. skatter

I Economy class är Lufthansa billigare men i Business class är SAS billigare.
 

twiggs

Medlem
Vad är mycket mer? Vad menar du med Short-haul. Ta DUS-FRA, vilket typ av mat skulle ingå?

I C-klass:
En bricka med ett par små kalla rätter, utan någon folie över. Riktigt porslin, bestick, servett av icke-engångsmaterial samt oftast menykort. Bröd ur korg (kan dock vara kallt på just den sträckan du nämner eftersom den är kort). Fullt dryckessortiment inkl champagne i riktiga glas. Efterföljande kaffe/te i keramikmuggar om så önskas.

Gardin som dras för även på linjer likt STR–FRA (tidtabellstid: 40 minuter). Avdelad toalett för passagerare längst fram, där "inkräktare" på tyskt vis blir visade bakåt. En i kabinbesättningen stannar oftast kvar i främre galley för att möjliggöra en bra service för passagerarna.

LH Airbus A321, 10 rader C-klass och inga problem att hinna gå genom kabinen ytterligare en gång med dryck. SAS använde det däremot som ett argument till att Economy Extra inte fanns på inrikes var att man skulle behöva bemanna upp planen då linjerna var för korta. Kanske beror på olika hög arbetsmoral hos flygbolagen, jag vet inte, men lite märkligt var det med tanke på vad andra flygbolag hinner med!
 
Last edited:
Toppen