Senaste nytt

SAS - 100% poängintjäning?

Alx

Medlem
Ingen verkar dock ha noterat att kaffet som serveras inte längre kommer att vara bryggkaffe utan Nescafé istället? Orsak? Tydligen vikten. Förlorade intäkter på gratis kaffe sparar man alltså in på bränsleförbrukningen.

Jag tror inte SAS sparar in ett enda öre på bränslekostnaden. Vikten lär vara mycket nära den samma som tidigare. Kaffet ska ju förhoppningsvis Inte behöva konsumeras i pulverform och vatten väger lika mycket som kaffe. :)

Det SAS syftar på är nog snarare avfallets samt eventuell kaffeframställnings miljöpåverkan.
 

Grounded

Medlem
Jag tror inte SAS sparar in ett enda öre på bränslekostnaden. Vikten lär vara mycket nära den samma som tidigare. Kaffet ska ju förhoppningsvis Inte behöva konsumeras i pulverform och vatten väger lika mycket som kaffe. :)

Det SAS syftar på är nog snarare avfallets samt eventuell kaffeframställnings miljöpåverkan.

Enligt artikeln drar även bryggaren en del energi, som deras kannor med uppvärmt vatten (samma som Jacob refererar till), inte gör. Om den minskade energimängden märks på förbrukningen eller inte det låter jag vara osagt. Men de hänvisar iaf bytet till pulverkaffe som en miljöinvestering. :)
 

Jacob

Medlem
De gånger jag stått i galleyt, exempelvis i samband med avstigning då jag suttit på första raden, kan jag inte påminna mig att jag någonsin sett en kaffebryggare (i alla fall inte på kortflygplanen). En kaffebryggare som ska kunna hantera uppåt 150 passagerare borde man inte missa i första taget.
Det som finns är en eller två varmvattenkranar som sitter på väggen i galleyt ungefär i brösthöjd, sitter man långt fram i planet hör man i bland dessa, låter lite som en espressomaskin vid bryggning.

Men någon annan kanske har bättre koll än jag...
 

Dr. Miles

Expert
Detta påminner mig om en kinesisk taxichafför som vägrade att tända lampan för att han trodde att det drar mer bränsle.

Jag förklarade honom att det var mycket marginellt förbrukning med tända lampor och det skulle dra mer bränsle när han gasade ordentligt vid omkörning.

När flygplan snurrar flera varv ovanför LHR, så försvinner den här positiva miljöinvesteringen på en gång...
 

Homer

Medlem
Låter som att anledningen att SK använder snabbkaffe är något helt annat än miljön, t.ex att kaffebryggare är dyra.
Det är väl någon på marknadsavdelningen som har fått en snilleblixt.

Coffee makers on commercial jets run $5,000 to $9,000 a piece. Each plane carries up to eight of those coffee makers, depending on the size and type of aircraft.

Firm Repairs the Unrepairable
Soundair Aviation Services

Sell Premium Aircraft Interiors - Galley Inserts, Coffee Maker, Aircraft Coffee Maker, Aircraft Coffee Machine, Airbus, Boeing, ATLAS, KSSU
 
Jansons Frestelsen räknas som vätska :) och ägg. Måste vara okokta ägg i så fall!
Lovar att jag ska respektera reglerna men kunde inte låta bli att skratta ändå.
Och som tur är så kommer ju sällan mascara i större förpackningar än 100 ml.... ;)
 

lnixon

Medlem
Detta påminner mig om en kinesisk taxichafför som vägrade att tända lampan för att han trodde att det drar mer bränsle.

Jag förklarade honom att det var mycket marginellt förbrukning med tända lampor och det skulle dra mer bränsle när han gasade ordentligt vid omkörning.

När flygplan snurrar flera varv ovanför LHR, så försvinner den här positiva miljöinvesteringen på en gång...

Man kan ju tycka det, men samtidigt har de flesta amerikanska flygbolag slutat belysa logotypen på stjärtfenan för att spara bränsle.
 
[QUOTE=Jacob;16296]De gånger jag stått i galleyt, exempelvis i samband med avstigning då jag suttit på första raden, kan jag inte påminna mig att jag någonsin sett en kaffebryggare (i alla fall inte på kortflygplanen). En kaffebryggare som ska kunna hantera uppåt 150 passagerare borde man inte missa i första taget.
Det som finns är en eller två varmvattenkranar som sitter på väggen i galleyt ungefär i brösthöjd, sitter man långt fram i planet hör man i bland dessa, låter lite som en espressomaskin vid bryggning.

Men någon annan kanske har bättre koll än jag...[/QUOTE]


Stämmer det Jacob skriver. Ombord på 75:an och 76:an som jag flög på hade vi 1/2 varmvattenkranar i resp. galley ombord som vi använde när vi kokade kaffe. För tidskrävande att brygga kaffe åt x antal hundra passagerare som säkert vill ha 2 koppar kaffe. Kan för övrigt tillägga att kaffekannorna och brickorna som SAS använder är av samma sort som jag/TUIfly Nordic använde oss utav. Tydligen någon form utav ergonom som tagit fram dem för att underlätta för vår arbetsmiljö. Tror dock BA har någon annan typ av kannor...som inte alls är lika ergonomiska...
I snackbaren på SAS 340/330 finns där också en capucini maskin...tror även AY har det i sin snackbar...
 

lnixon

Medlem
Kan för övrigt tillägga att kaffekannorna och brickorna som SAS använder är av samma sort som jag/TUIfly Nordic använde oss utav. Tydligen någon form utav ergonom som tagit fram dem för att underlätta för vår arbetsmiljö.

Oja, den kannan är en modern klassiker. En av de första succéhistorierna när industriell design blev hippt i slutet av 80-talet. Den är väldigt omsorgsfullt konstruerad av lättviktsmaterial. Den där rundade formen som liksom omsluter handtaget gör att kannans tyngdpunkt kommer närmare handen, och att pipen utgår från kannans botten gör att man inte behöver luta kannan så mycket när man häller upp. Den belönades med Utmärkt Svensk Form-priset 1988.
 
Idag fick jag ett frågeförmulär skickad från SAS med frågan om jag skulle flyga mer med SAS ifall det var 100% intjäning på alla flyg. Definitivt ja!
 
Last edited:
Toppen