Senaste nytt

SAS öppnar ny rutt från Köpenhamn till Los Angeles

obs

Medlem
Att åka ifrån Malmö Sturup har dock tradionellt kostat ungefär lika mycket som från Stockholm Arlanda, så har man inte bråttom kan det vara ett alternativ.
Tyvärr avgår flyget från Köpenhamn så tidigt att man inte ens hinner med om man tar första flyget från Sturup till Arlanda och vidare till Köpenhamn. Så det blir nog inte möjligt att ta den omvägen och samtidigt spara den tusenlapp.
 
Tyvärr avgår flyget från Köpenhamn så tidigt att man inte ens hinner med om man tar första flyget från Sturup till Arlanda och vidare till Köpenhamn. Så det blir nog inte möjligt att ta den omvägen och samtidigt spara den tusenlapp.
Vill man absolut flyga med SAS kan man ju alltid övernatta vid Arlanda, jag har lyckats pruta ner Jumbostay hostel till 360 SEK/natten.
 

obs

Medlem
Du skulle gjort prisjämförelsen i business istället..
Tycker det är en nästan groteskt stor skillnad i business class:

5-8/12-2019
CPH-ARN-LAX t/r 35599 SEK (4941 SEK)
ARN-LAX t/r......... 26198 SEK (3430 SEK)

5-8/3-2020
CPH-LAX t/r......... 36389 SEK (4295 SEK)
ARN-CPH-LAX t/r 26154 SEK (4086 SEK)

De höjer priset från Köpenhamn och slipper med mindre i avgift samtidigt som biljetter från Stockholm blir mindre lönsamma.

Men någon måste väl betala priset för att svenska kronan har reducerats till en skräpvaluta.
 

AABack2ARN

Medlem
Lite intressant (om man är tillräckligt nördig) att se hur de publicerade baspriserna justerats på sträckan CPH-LAX respektive ARN-LAX för samma resedatum men beroende på om biljetteringen skedde 01SEP (innan nyheten om att linjen flyttades) respektive idag. Notera att flygskatten är densamma för svenska passagerare då den avgörs av resans slutmål oavsett om flyget går direkt till LAX eller via CPH. Däremot tillkommer transferavgifter för passagerare. Bränsleavgifterna tode vara desamma oavsett om resan går direkt eller inte då det väl enbart är på långdistansdelen SAS tar ut dessa.

Först hur biljettläget såg ut 01SEP:

CPHLAX-20190901.png
ARNLAX-20190901.png


Och sedan motsvarande publicerade priser idag:

CPHLAX-20190908.png

ARNLAX-20190908.png


Så medan baspriserna från Arlanda justerats nedåt med 700SEK har priserna från CPH justerats uppåt med ett antal hundralappar.

För övrigt hyggliga prisskillnader mellan CPH och ARN när det kommer till Plus och Business. Men det har visst diskuterats förr ;)
 

perhall

Medlem
Vart är det halva avståndet från CPH jfr m ARN? Hamburg kanske... men ok, närmare oftast. Gäller ju även Oslo till t ex London och New York...

Hur som, att det är dyrare nu från CPH är logiskt, direktflyg har högre betalningsvilja...
 

M.K

Medlem
Intressant info! ”Bara” 22k i J och fler poäng än förr. Dessutom lite loungehopping i CPH. Trevligt. :)

@perhall Många destinationer som ligger väldigt nära CPH. Det möjliggör även högre frekvens. Ingen naturlag att ARN ska vara hubben. Ekonomi avgör, även om vi säkert också får behålla många linjer med hög betalningsvilja.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Så fort en linje flyttas eller läggs ner så kommenteras det att det inte är bra för Norrland. Någon som har koll på hur stor % av veckans LAX avgångar som var matning från Norrland?

Utan att ha några som helst belägg för det så misstänker jag att det är minimalt med stolar som säljs. Rejält förutfattade meningar säger att norrlänningar hellre reser österut till Thailand.

Jo, det är ju väldigt mycket gnäll både från Norrland och i Stockholm om Norrland. Stockholms lokalpolitiker använder Norrland som alibi för att de tycker det är tråkigt att de tappar direktlinjer, medan Norrland har någon slags övertro på vad deras flygförbindelser bidrar med.

Jag menar Facebook i Luleå som lyfts som exempel nedan ligger ju inte i Luleå för att flygförbindelserna är så himla bra utan för att det finns andra fördelar som Facebook tjänar pengar på. Det är tveksamt om 90 minuters extra flygtid gör till eller från för en servercentral som ändå är sparsamt bemannad.

Det pratas väldigt mycket om att det ”skadar jobben” men jag har inte sett några konkreta exempel presenteras på detta, utan det är mest politiker och lokala små intresseorganisationer som slänger sig med det.

Vidare får jag ibland intrycket att det finns någon slags missförstånd kring att snabba anslutningar från var som helst i glesbygden är en mänsklig rättighet på något sätt. På något sätt går det ju inte att bo i en ort på 20000 personer och förvänta sig att det ska vara samma tillgång på service och förbindelser som i ett storstadsområde på 1,5 miljon? Men det är en annan diskussion.
 

WongHauw

Medlem
Nu är jag i och för sig ingen VIP, filiphammar eller Zlatan men ARN-LAX-linjen var den enda långlinjen jag faktiskt behövde och då flyttas den till Kastrup. UGH!

Ser inte nyttan med att särskilt stödja SAS i fortsättningen. Visst kan jag halvhjärtat fortsätta samla FlyPremium-poäng men att behöva flyga ner till CPH där det saknas direkta förbindelser till destinationer som är viktiga för mig. Så det kommer att bli minst två onödiga byten för mig i framtiden.

Får väl börja titta på att flyga via Frankfurt/München/Zürich i fortsättningen om jag vill samla poäng inom Star Alliance. Helsingfors eller London blir andra alternativ men ser ingen poäng (*host*) med att byta till OneWorld. Och vem vet hur svårt det kommer att bli med immigrationen på brittiska flygplatser efter Brexit.
 

maswan

Medlem
@Brandten Jag är också dåligt insatt i Norrlands näringsliv, men vet att det finns en IT miljö och en del företag i t ex Luleå. Bl a Facebook. Troligt att de har bokat lite biz resor till LAX. Därför jag också tror på fakirflighter till CPH framöver från fler orter för smidiga anslutningar i takt med att linjerna flyttas från Sverige.

Känner minst ett IT-konsultbolag i Umeå som har kunder i filmindustrin, men det kontraktet generar nog inte mer än en kanske ett dussin resor per år till/från LA. Sedan så finns ju alltid universiteten i Umeå och Luleå som genererar resor, både forskning och forskningens infrastruktur är ju internationella verksamheter om de ska generera resultat i toppklass.

Och ja, som Umebo så är det ju inte så mycket problem att det blir ett hopp till, utan det är avsaknaden av rimliga anslutningar som är mest surt. UME-ARN-HKG- var en bra start på resor till Asien med tight tidtabell, men jag har inte sett någon möjlighet UME-ARN-CPH-HKG- på de resor jag har bokat sedan den flyttades. Menmen, det är väl bara att inse att det inte är nog mycket flygande härifrån för att hålla linjerna på Arlanda, och vänja sig vid att flyga omvägen via München istället.
 
Toppen