Så fort en linje flyttas eller läggs ner så kommenteras det att det inte är bra för Norrland. Någon som har koll på hur stor % av veckans LAX avgångar som var matning från Norrland?
Utan att ha några som helst belägg för det så misstänker jag att det är minimalt med stolar som säljs. Rejält förutfattade meningar säger att norrlänningar hellre reser österut till Thailand.
Jo, det är ju väldigt mycket gnäll både från Norrland och i Stockholm om Norrland. Stockholms lokalpolitiker använder Norrland som alibi för att de tycker det är tråkigt att de tappar direktlinjer, medan Norrland har någon slags övertro på vad deras flygförbindelser bidrar med.
Jag menar Facebook i Luleå som lyfts som exempel nedan ligger ju inte i Luleå för att flygförbindelserna är så himla bra utan för att det finns andra fördelar som Facebook tjänar pengar på. Det är tveksamt om 90 minuters extra flygtid gör till eller från för en servercentral som ändå är sparsamt bemannad.
Det pratas väldigt mycket om att det ”skadar jobben” men jag har inte sett några konkreta exempel presenteras på detta, utan det är mest politiker och lokala små intresseorganisationer som slänger sig med det.
Vidare får jag ibland intrycket att det finns någon slags missförstånd kring att snabba anslutningar från var som helst i glesbygden är en mänsklig rättighet på något sätt. På något sätt går det ju inte att bo i en ort på 20000 personer och förvänta sig att det ska vara samma tillgång på service och förbindelser som i ett storstadsområde på 1,5 miljon? Men det är en annan diskussion.