SAS öppnar Köpenhamn-Haneda, stänger Narita

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av pswe, 9 December 2019.

  1. eliee

    eliee Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Aha, då är jag med. :)
    Hade nästan hoppats på att det var en säsongsgrej och att det fortfarande kunde vara meningsfullt att hoppas på en SAS-linje ARN-NRT. Nåja, vi får väl se vad de närmaste dagarna bjuder på!
     
  2. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Därför att det är konfidentiell information. Punkt!
     
    marbe166 och nissefalk gillar detta.
  3. ResenärenLars

    ResenärenLars Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr så ser det kanske mörkt ut. Inga announcements varken på Arlanda eller i Oslo, så vi får väl vänta ett tag till innan vi vet vad som händer med Narita. Jag som var så hoppfull. :(

    Det kanske inte finns underlag för att ha daglig trafik från Skandinavien till både Haneda och Narita, men skulle det kanske funka med 3 gånger i veckan mellan Oslo (eller ARN om det passar ihop med ANA) och Narita? Hur planet i övrigt ska slingas har jag ingen uppfattning om just nu, men det kan säkert finnas alternativ.
     
  4. Lauda 777

    Lauda 777 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom Sas själva promotar ANAs linje så är det nog färdigt med Narita. A350 verkar ju dessutom inte bidra till en utökning av flottan vad jag har förstått och då är det svårt med nya linjer.
     
  5. ResenärenLars

    ResenärenLars Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, det är sant. Att man nämner ANA som alternativ från Stockholm är ju ett "dåligt tecken".

    Totalt sett så blir det dock en ökning av antalet maskiner, 7 st A340 ersätts av 8 A350. Eller har man tänkt sig att plocka bort de äldsta A330 också? Kanske inte omöjligt i och för sig. Och sedan nyttja optionen på ytterligare några A350. De äldsta A330 är väl runt 16-17 år?
     
  6. Remington Steele

    Remington Steele Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, de första A330 börjar bli till åren. Hoppas dem nyttjar optionen på sex plan och ersätter de 4 äldsta A330 och får en liten nettoökning av plan till nya linjer. Eller vad hände med ryktet om att SAS köpt Hong Kong Airlines A330E som står på backen i Touluse?
     
    Resenaren55, Lauda 777, Tonton och 2 andra gillar detta.
  7. pqvst

    pqvst Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    29 mars börjar CPH-HND

    Screenshot 2019-12-17 15.10.13.png
     
    KennethL, Linus Gustavsson och Ricci gillar detta.
  8. John Rosenbaum

    John Rosenbaum Medlem

    Ort:
    Lidingö
    Land:
    Sverige Sverige
    Förstår att du säkert inte har någon baktanke men detta är värt att påpeka. Finns flera anledningar. Jag bor själv ofta på hotell där crew bor. Främst i LA där väldigt många crews faktiskt bor på samma hotell nära LAX.
    De främsta anledningen är att informationen runt var de bor enligt alla flygbolag är just konfidentiell. Varför den är det är ju att personalen a) inte ska kunna "förföljas" på olika sätt eller b) vara måltavlor för både kunder, eller andra personer som har olika motiv/agendor. Sedan är de ju också faktiskt privatpersoner när de slutat sitt skift och ska väl precis som du och jag inte störas (i onödan) av människor utanför deras jobb. Det är väldigt sällan jag ser att SAS personal skyltar med var de bor. Antar att de också beror på ovan nämnt.

    Andra bolag som Qatar Airways och SQ delar mycket mer sådana bilder. Vet ej om det är genomtänkt eller inte.

    Hoppas du @sandek känner att det var ett lite utförligare svar. Samma policy råder på Flyertalk och flera andra relaterade forum. Ska dock sägas att även jag känner att olika personer här på BC har väldigt lite tålamod för att förklara vissa saker. Allt som oftast vill ju dessa människor ha lite mer information om varför saker är som de är och deras fråga baserar nästan alltid i att de inte vet, inte att de har dolda motiv. I just detta fall så är jag helt med moderator och policy på BC, men det kan ju förklaras lite "trevligare". Speciellt med tanke på att svaret är så enkelt...
     
  9. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tokyo Haneda är dock inte en helt ny destination för SAS.
    Fram tom sommartidtabellen år 1978 flög SAS till Tokyo Haneda.
    Därefter bytte SAS flygplats till nuvarande Tokyo Narita.
    Det går att hitta fina gamla bilder på SAS med både DC-8 och DC-10 på Tokyo Haneda.
     
    Thomasn, John Rosenbaum och Resenaren55 gillar detta.
  10. sandek

    sandek Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Uppskattar förklaringen, och håller helt med om allt du skriver i sista stycket.
     
    John Rosenbaum gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×