Senaste nytt

SAS öppnar fem nya rutter från Sverige

ARNBER

Medlem
Apropå Air Berlin, det går ju riktig riktig dålig för de pga olika skäl. Flottan ska reduceras drastiskt från 144 till endast 40 A320 och 18 Q400 och 17 A330 (och flera andra plan ska hyras ur till Lufthansa och Tuifly).

Air Berlin Announces Drastic Restructure and Growth Initiative | AirlineGeeks.com


Hoppas att SAS utnyttja läget nu och satsar mer på flyg till Berlin från Göteborg och Stockholm. Just nu är det oftast bara en daglig direktflyg från Stockholm vilket känns som en skämt
 

crown

Medlem
Apropå Air Berlin, det går ju riktig riktig dålig för de pga olika skäl. Flottan ska reduceras drastiskt från 144 till endast 40 A320 och 18 Q400 och 17 A330 (och flera andra plan ska hyras ur till Lufthansa och Tuifly).

Air Berlin Announces Drastic Restructure and Growth Initiative | AirlineGeeks.com


Hoppas att SAS utnyttja läget nu och satsar mer på flyg till Berlin från Göteborg och Stockholm. Just nu är det oftast bara en daglig direktflyg från Stockholm vilket känns som en skämt
Skulle Air Berlin dra ner på Göteborg så vore det nästan tjänstefel att inte ta vara på situationen. Men med tanke på att air Berlins avgångar har hög beläggning och ofta till och med är slutsålda så lär de ju inte försvinna i första taget.

SAS har ju lagt ner Got-Txl helt och jag kan inte tänka mig att de lär ändra på det beslutet så länge air Berlin flyger upptill 4 dagliga turer åt båda håll.

Men vi får väl se vad som händer! För min del vore Got-Txl med SAS rejält önskat och användbart.
 

Agö

Medlem
Finns det någon chans, någongång, någonsin att vi kan få en direktlinje mellan ARN och BHX (Birmingham, så slapp ni googla)?

Det har du helt rätt i!
SAS med daglig avgång hade ju varit trevligt, eller DY dagligt för all del. Vad som helst så länge den går dagligen. haha
Linjen var olönsam och avvecklades sommaren 2014 (med en veckas varsel...). Skulle den vara mer lönsam idag?

SAS: Lägger ned två flygturer med en veckas varsel - SAS - Analysguiden
 

JKW

Medlem

JKW

Medlem
Tror du att det är en slump? Det får nog anses vara högst sannolikt att lönsamma eller potentiellt lönsamma linjer i stor utsträckning beflygs redan idag.


Några exempel?
Riga, Tallinn, Gdansk är några exempel.
Tror även att Budapest och Prag har varit nedlagda för att sedan öppnas på nytt igen för inte så jättelänge sen.
Ska vi gå tillbaka lite längre i tiden så har ju t.ex Åbo, Tammerfors samt Skellefteå lagts ner för att sedan tagits upp.
Detta är endast från ARN, finns säkert fler exempel från OSL och CPH.

LAX är ju återupptagen fast från ny mark. Shanghai har väl såvitt jag vet lagts ner förut för att sedan tas upp igen?

När det gäller Stuttgart så är det den flygplats i Europa som flest reser till av de otrafikerade destinationerna. LH har väldigt mycket trans från MUC och FRA dit, även SK via CPH.
Skyscanner hade den nyligen som "Unserved destination of the week"
Stockholm-Stuttgart is Skyscanner “Unserved Route of the Week”
 

Agö

Medlem
Riga, Tallinn, Gdansk är några exempel.
Två av dessa har ju klara politiska skäl (RIX, TLL) och är förstås inte relevanta. Så fort Estonian gick i KK hoppade ju SAS in. Likaså klivet in på Riga, ändrad strategi. Att man kunde öppna Gdansk igen styrs ju av att man nu har underleverantörer som kan hantera denna typ av tunnare linjer. Stor skillnad på att köra en gris med 123 platser mot en ATR-72 med 70 platser. Det skulle i och för sig tala för Stuttgart också.

Skyscanner hade den nyligen som "Unserved destination of the week"
Stockholm-Stuttgart is Skyscanner “Unserved Route of the Week”
Tack, intressant data även om det baseras på Skyscannersökningar...Datan talar väl dock för att ett tyskt bolag med bas i Stuttgart har större intresse av linjen eftersom den större delen av efterfrågan finns där (om man ska tro Skyscannersökningarna). Denna typ av trafik har väl Köpenhamn traditionellt fångat upp med nattade kärror på flera håll. Den rutten (CPH-STR) är chockerande dyr, frågan är om SAS vill öka utbudet och (?) därmed sänka priserna?
 
Toppen